RAL koder för lackering av Intense RÖD och Deemax Gul, någon?

kebarb

Aktiv medlem
Så var man igång med något fullständigt onödigt retroprojekt igen.. Den här gången en Intense M9.

Har hittat dekaler, kemisk lackborttagning och allt. Men nu är det själva färgen kvar.

Jag har rotat runt typ alla cykelforum på nätet efter RAL koden (för pulverlackering) av en Intenseram och även Deemax gul. Men hittar INGENTING på ramen. Snälla hjälp mig.

Hjulen är ju redan gula men några detaljer på ramen som skall matcha julen.

intensem9.jpg

Har hittat Pantonekoden för Mavic Gul och det skall vara 012C enligt den källan jag hittat.
När jag kollar på spectran.com så hittar jag följande:
spectran.com
Screen Shot 2022-08-20 at 15.03.31.png

För Intense röd var det värre.. Svaret jag fick från fabriken var följande när jag frågade efter rödfärgen på en M9:
"These were all powedercoated locally and the vendor used Tiger Drylac powedercoat. Jeff said that the red was called "Mower Red". The yellow was just a basic bright yellow."

Har mailat producenten Drylac men de svarar inte..

Min fråga till Happyride är:
Finns det någon person här som sitter på kunskaper runt detta eller har möjlighet att komma med förslag på hur jag finner den riktiga färgkoden? Min hoj idag är grå och skall alltså byta färg till RÖD som är den klassiska Intensefärgen.

Otroligt tacksam för hjälp här!

//K

Senast ändrad:
Har du ingen billackerare eller färgaffär i närheten som kan läsa av färgen med en kolorimeter o få fram koden. En pulverlackarerare borde också använda sig av en dylik.

Har du ingen billackerare eller färgaffär i närheten som kan läsa av färgen med en kolorimeter o få fram koden. En pulverlackarerare borde också använda sig av en dylik.
Jo, men min hoj är grå och jag vill byta till Intense röda färg som de altid hade på sina racinghojar i gamla dager. (röd+gul var deras tema).

Den mackapären du nämner har som förutsättning att man har ett objekt at mäta på, vilket jag då saknar :(

Annars hade det varit en lätt match!

//K

Min Intense Tracer hade en annan röd än en kompis Uzzi så jag tror inte att den röda färgen var satt i sten.

Kolla om sam@intensecycles.com jobbar kvar, han hjälpte mig med en ny sving för en väldig massa år sen.

Min Intense Tracer hade en annan röd än en kompis Uzzi så jag tror inte att den röda färgen var satt i sten.

Kolla om sam@intensecycles.com jobbar kvar, han hjälpte mig med en ny sving för en väldig massa år sen.

Jag fick samma intryck. Så jag köpte ett par färger och skall försöka matcha mot sadeln, så den som passar bäst lir det. Svårt att avgöra vad som blir snyggast över en större yta, men jag vill ha lite mer Ferrarri om det skiljer sig mycket.

Mannen som skulle hjälpa mig med pulverlacken har inte svarat på ett tag, så man får se vart det slutar. Hela hojen är strippad på lack nu och ligger i delar.

Köpte också en gul färg som skall matcha deemax, så att man kan göra en likadan hoj som Intense hade på display när de introducerade den.

Länkarna behöver gult.

Gaffel, stam, hjul, bakdämpare, fjäder, bromsar, växel och handtag + vevparti och kedjestyrare har jag hittat i samma modell som på bilden. Så Det börjar ta sig.

//K

m9.jpg

Den har ju faktiskt, till skillnad mot en del annat DH från den tiden, åldrats med visst behag ändå.

Någon i min närhet har lite åsikter om projektet likt "kan jag få en Shimano tack" och som konstateras tidigare i tråden är det inte säkert att cykelramstillverkare har samma kulör från år till år eller batch till batch

En liten film för att illustrera problemet

Men kul projekt! Jag har alltid önskat ett par DeeMax- jul, helst på en dual slalom hoj.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp