Rallarvägen

Ayreon

Medlem
Rallarvägen
Ända sen det där tv-programmet med Bobbo Nordenskjöld (minns inte programnamnet) när han cyklar rallarvägen Abisko-rombaksbotn sändes för typ tio år sen, så har jag känt ett begär av att få cykla denna mytomspunna väg. I sommras blev det av, och kan inget annat än att rekommendera alla tvåhjulsfreak att göra det samma. Men det finns så förbenat lite information om den här sträckan, så jag såg det som min plikt att lägga ut en videosnutt på YT. Må hända att det skakar lite och så vidare men det viktiga är att förmedla. håll tillgodo

Rallarvägen
Kan man få lite mer praktisk info.

Längd, körde ni hela vägen från Abisko till Narvik eller?
Hur tar man sig tillbaka? Får man med sig cykeln på tåget, eller liftar man med ett malmtåg?
Underlaget ser ut att fungera bra för en semi-HT (HT med låtsas dämp) eller filmade du bara där det var någorlunda slätt?

Rallarvägen
De andra filmerna som jag sett därifrån verkar det vara slätt hela tiden. Kanske vore kul att ta med CX eller monstercross? Fågelvägen verkar det vara runt 4 mil, så kanske tolv-sexton mil totalt? Om det är en sådan terräng som det verkar så borde man alltså kunna ta det på en eller två dagar. Lagom helgutflykt!

Rallarvägen
putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man få lite mer praktisk info.
>
> Längd, körde ni hela vägen från Abisko till
> Narvik eller?
> Hur tar man sig tillbaka? Får man med sig cykeln
> på tåget, eller liftar man med ett malmtåg?
> Underlaget ser ut att fungera bra för en semi-HT
> (HT med låtsas dämp) eller filmade du bara där
> det var någorlunda slätt?

Den sträckan som vi körde var Riksgränsen - Rombaksbotn t.o.r.
Det står att enkel väg är 14km, den är 19km. Det går INTE att komma ända fram till Narvik, finns ingen väg alls. Man cyklar på från hotellet i riksgränsen till en början på grusväg och stig. Sen övergår den till väg liknande den som är på filmen resten av vägen. Den här rallarvägen är inte alls lika snäll som den mer välkända rallarveien i haugastol i södra norge. Här är det mer på egen risk man kör. På vissa ställen är det riktiga stup bara någen meter från stigen och rasrisk från bergsidan :) Nerförsbacke så det står härliga till. en fullfjädrad maskin är inte att underskatta. Men jag körde vanlig xc utan problem. cross skulle jag dock lämna hemma. När man kommer ner till vattnet så finns det ett indiantält och inget mer. Det går dock att åka båt med cykeln till narvik tror jag och hoppas att man får ta med cykeln på tåget tillbaka. Beror tydligen på humöret på konduktören. Riktiga män och kvinnor cyklar dock tillbaka. Går om man har riktigt bra kondis och om det är torrt. Men som sagt, värt varenda svettdroppe, jag var i extas hela turen även om matförråden tog slut efter halva vägen:)

Bilagor

• iten.JPG
    iten.JPG
    106.8 KB · Besök: 47
Rallarvägen
Måste dra en annan anekdot från samma resa. Vi cyklade kilpisjärvi-treriksröset t.o.r dagen innan. För er som funderar på att göra något liknande, låt bli. Det är helvetet på jorden. En tant vandrade om oss efter halva vägen och det bor dimmor av mygg i skogarna. Har aldrig varit så nära att slänga cykeln i ett stenröse och planlöst irra runt i någon myr iklädd endast cykelvantar i psykadelisk traumastress:) Topp tre mest krävande cyklingar iaf.

Rallarvägen
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> FF (fin film)!
>
> Jag tyckte mig se en och annan okynnessladd. Det
> måste ha varit en form av glädjeyttring.

Helt klart en form av glädjeyttring från min sida.. :D

Rallarvägen
Jag körde för typ 6 år sen mellan Abisko och Björkliden, eller liknande i de krokarna (minnet sviker) på en helstel alldeles för stor GT med 1,95" semislicks, och det funkade som jag minns det bra, även om jag nog inte var så snabb.
Stigen minns jag som den ser ut på filmen, fast inte lika mycket stup och mer plattförs.

Soluppgången över Torne träsk när vi cyklade på spången i den råkalla septembermorgonen minns jag dock som igår, sjukt vackert!

Tillbaka
Topp