[Rally] SBR-samlingstråden

Efter helgens cykling i Paradiset (huddinge) så blev man väldigt sugen på att dra ihop ett SRB där! Bra jobbat med vallen ;)

larsaw sa:
Personligen letar jag fortfarande efter det ultimata stigfixar verktyget, som ser ut som en mindre gruskratta med en baksida/överkant i vasst härdat stål för att helt enkelt (med den sidan ner) kunna skala av det översta jordlagret...
Den ända jag hittat än så länge är denna Gardena-modul, men tvivlar på att den håller så speciellt länge :/

Är det inte Mc Leod's "proffsen" brukar använda. Dom är svåra att få tag på i Sverige dock.
https://en.wikipedia.org/wiki/McLeod_(tool)

Appel sa:
larsaw sa:
Personligen letar jag fortfarande efter det ultimata stigfixar verktyget, som ser ut som en mindre gruskratta med en baksida/överkant i vasst härdat stål för att helt enkelt (med den sidan ner) kunna skala av det översta jordlagret...
Den ända jag hittat än så länge är denna Gardena-modul, men tvivlar på att den håller så speciellt länge :/

Är det inte Mc Leod's "proffsen" brukar använda. Dom är svåra att få tag på i Sverige dock.
https://en.wikipedia.org/wiki/McLeod_(tool)

Ja men det var väl själva faaaan att verktyget jag letar efter ska behöva internetshoppas för alla dineroz i världen :(
https://www.btr-fabrications.com/product/trail-tool/
McLeodFireTool.jpg

Puttar väl in lite info .. jag med då ..

... tycker även att den grymma hävarmen++ bör tas upp här som en av dom verktyg som gjorde störst nytta .. Tyvärr ingen länk här till inköpsstället ..

Senast ändrad:
Jag gjorde mig en egen kan kolla vad vi skulle ta gör dem om man vill göra flera å jobbet.

Bilagor

• IMG_20160208_175635.jpg
    IMG_20160208_175635.jpg
    415.5 KB · Besök: 127
Jeppe Dav sa:
Nytt avslöjande Larsa :-) ... David heter inte David :-)...

Va' matt man kan bli på sig själv, så klart heter du inte David men person i mitt tråkiga möte på jobbet hette det... :(
Iof heter du ju "typ" Dav... i efternamnet, men det spelade inte in i detta fall.
Nåja' ha det gött m träningsvärken från hackandet ;)
BTW. Schyssta bilder du fick till!

EST sa:
Jag gjorde mig en egen kan kolla vad vi skulle ta gör dem om man vill göra flera å jobbet.

Nä men satan va' stiligt :)
En sån vill ja' ha!

EST sa:

En sån vill ja' ha![/quote]

Nice! Vore fint med ihopfällbar så den går ner i en stor ryggsäck. Risk för att låsningen inte blir stadig tyvärr...

Annars är ju det här drömkitet. ;-)

trail-building-bill-hasenjaeger-5-e1403173512537.jpg

larsaw sa:
Jeppe Dav sa:
Nytt avslöjande Larsa :-) ... David heter inte David :-)...

Va' matt man kan bli på sig själv, så klart heter du inte David men person i mitt tråkiga möte på jobbet hette det... :(
Iof heter du ju "typ" Dav... i efternamnet, men det spelade inte in i detta fall.
Nåja' ha det gött m träningsvärken från hackandet ;)
BTW. Schyssta bilder du fick till!

EST sa:

En sån vill ja' ha!

Prova en krafse annars för den körde vi med tillsammans med fyllhacka och vanlig gårdskratta,
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Norsk-krafse-2000022167/

Tack har inte hunnit prova min ännu. Men kollar upp vad de skulle gå på gjorde till 28 skaft. Om nån vet vart man kan köpa bra kopplingar så att man kan göra utbytbara så säg till? för ett sånt kitt är väl snordyrt.

EST sa:
Tack har inte hunnit prova min ännu. Men kollar upp vad de skulle gå på gjorde till 28 skaft. Om nån vet vart man kan köpa bra kopplingar så att man kan göra utbytbara så säg till? för ett sånt kitt är väl snordyrt.
En unionkoppling smidd går ju att svetsa i och är tredelad sp bara att gänga isär, kan behöva skiftnyckel
image.jpg

Ja det ser bra ut fast om man ska ha ett stål skaft blir det tungt som satan. De där dyra ärr väl eloxerad aluminium. Annars kanske man kan ha korta träskaft mellan kopplingarna?
Vill man bara byta ändan är det ju väldigt lätt att använda sig av såna kopplingar.
Vart köper man såna Tools eller?

EST sa:
Ja det ser bra ut fast om man ska ha ett stål skaft blir det tungt som satan. De där dyra ärr väl eloxerad aluminium. Annars kanske man kan ha korta träskaft mellan kopplingarna?
Vill man bara byta ändan är det ju väldigt lätt att använda sig av såna kopplingar.
En DN 20 är gjord för 3/4" rör som är 26,9 utv mått så om du har 28 på träskaftet kan du bara slipa av änden på skaftet och gänga in i kopplingen sedan ett hål att låsa skaftet??
Det är vvs-butiker som gäller och se till att det blir smidda om det ska svetsas, annars finns aduserade som är billigare men inte "svetsbara"

fredrik168 sa:
EST sa:
En DN 20 är gjord för 3/4" rör som är 26,9 utv mått så om du har 28 på träskaftet kan du bara slipa av änden på skaftet och gänga in i kopplingen sedan ett hål att låsa skaftet??
Det är vvs-butiker som gäller och se till att det blir smidda om det ska svetsas, annars finns aduserade som är billigare men inte "svetsbara"

Kanon ska kolla på det nån gång. Frågan är ju då vad mera man ska göra en spade känns ju lättare att köpa & svetsa dit en sån på tex. Men bra att veta vart man köper :)

Om nån är sugen så kostar de 300 pix i 5mm stål som är pullverlackad :)
Frakt brukar vara rätt billigt (bra avtal) Så om nån vill ha pm:a mig.

Jag har spanat in ett skogsparti som har mycket stor SBR-potential. Det är en liten snutt skog där jag inte tror att det har cyklats förr över huvud taget. Detaljerna ska väl enligt tradition vara lite hemliga.
Jag var ute å rekade till fots idag och det var brant och spännande terräng med höjdmeter så det faktiskt räcker och blir över! I bakhuvudet hörde jag Jofa säga något om dubbelkronade gafflar.

-Läget invid en motorväg och avsaknaden av motionsspår gör att man får ha skogen för sig själv, trots att det är relativt centralt. cykelavstånd från HBB
-60 Höjdmeter att tillgå! Bitvis brant som satan! Tänk dödsbranten på Arons SBR XIII fast typ överallt.
-spillvirke finns att tillgå i närheten för byggnationer, broar och dropp

Mitt vanliga cykelsällskap är inte vidare tävlingsinriktade så jag skulle gärna teama ihop med några intresserade härifrån och arrangera det hela. Det skulle kunna bli en riktig lekstuga. Jag tror mest att man måste reka stigar. Inge gräva, det finns ändå inte speciellt mycket att gräva i. Det skulle behövas lite spång för att ta sig förbi vissa DÖDSRAVINER + ANNAT.

Jag är för tillfället alldeles övertaggad och ska nog dit igen snart och rensa bort lite kvistar och söka igenom resten av skogen efter mer stig. Det är ju tyvärr inte så cykelvänligt innan isen smälter i norrsluttningarna..

Någon annan som är sugen på att skapa stig?

mattias_i_skogen sa:
Jag har spanat in ett skogsparti som har mycket stor SBR-potential. Det är en liten snutt skog där jag inte tror att det har cyklats förr över huvud taget. Detaljerna ska väl enligt tradition vara lite hemliga.
Jag var ute å rekade till fots idag och det var brant och spännande terräng med höjdmeter så det faktiskt räcker och blir över! I bakhuvudet hörde jag Jofa säga något om dubbelkronade gafflar.

-Läget invid en motorväg och avsaknaden av motionsspår gör att man får ha skogen för sig själv, trots att det är relativt centralt. cykelavstånd från HBB
-60 Höjdmeter att tillgå! Bitvis brant som satan! Tänk dödsbranten på Arons SBR XIII fast typ överallt.
-spillvirke finns att tillgå i närheten för byggnationer, broar och dropp

Mitt vanliga cykelsällskap är inte vidare tävlingsinriktade så jag skulle gärna teama ihop med några intresserade härifrån och arrangera det hela. Det skulle kunna bli en riktig lekstuga. Jag tror mest att man måste reka stigar. Inge gräva, det finns ändå inte speciellt mycket att gräva i. Det skulle behövas lite spång för att ta sig förbi vissa DÖDSRAVINER + ANNAT.

Jag är för tillfället alldeles övertaggad och ska nog dit igen snart och rensa bort lite kvistar och söka igenom resten av skogen efter mer stig. Det är ju tyvärr inte så cykelvänligt innan isen smälter i norrsluttningarna..

Någon annan som är sugen på att skapa stig?

Låter som henriksdalsberget eller berget vid Värmdöleden ner mot ryssviken? ;)

På båda dessa ställen har det iaf rejsats downhill förr i tiden.

H. skrev
Låter som henriksdalsberget eller berget vid Värmdöleden ner mot ryssviken? ;)

På båda dessa ställen har det iaf rejsats downhill förr i tiden.

Värst va du var på hugget då! Jag tar det som en föranmälan!
Henriksdalsberget visste jag har haft en bana men jag visste inte att det även rejsats intill värmdöleden. Jag var ändå med på lite svartrejs på den tiden.. (Nolltiden?)

@Milnik, trevligt med lite uppslutning! Det tar nog några veckor innan det blir intressant att ta med sig hojjen ut dit pga isen. När den väl är borta så ska det bli trevligt att dra dit å hojja/snickra!

Trevligt! Det var ett bra berg har jag för mig. Kördes ett rejs där på nolltid-tiden, tror att kangas d.ä. vann.

Om denna video funkar så ser du där.

Fett med ett "nytt" område att rejsa på!

Vi i Östertälje kommer tyvärr att behöva flytta fram raceday till början av maj pga div orsaker :/
Så om ni tror er hinna få ihop ngt tills april så är det bara att hojta till så fixar jag o Stalle iordning det sista med tidtagnings-PC'n.

H. sa:
Trevligt! Det var ett bra berg har jag för mig. Kördes ett rejs där på nolltid-tiden, tror att kangas d.ä. vann.

Om denna video funkar så ser du där.

Reklamfilmen kom serverad på ett silverfat! Förberedd för 8 år sedan!

Jag kommer garanterat inte kunna arrangera race redan i April. April är reserverad åt bebis. Juni eller därefter känns mer realistiskt.

Jag skulle kunna tänka mig arrangera ett race på Lidingö om jag får någon med mig som kan agera sidekick. Har vi någon här som brukar hoja på Lidingö som skulle vilja co-hosta? Har några färdiga potentiella segment redan men lite planering, märkning och manpower krävs för att rulla det hela.

Aha ja bara hoppas att man kan då då :)
Vi själva har ju massa med snö där vi vill anordna fortfarande......

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp