Ram-material (stål vs Alu)

turbo100

Medlem
Hej,
Hur är hållbarheten mellan dessa material?
Jag har en gammal Scott MTB (25 år typ) jag undrar över, finns det risk att gamla ramar går sönder eller är farliga?
Inte noga med styvhet osv, bara direkt hållbarhet.. ska bli en experimentcykel..

glitch

Aktiv medlem
Båda materialen mattas. Alu blir väl generellt sprödare så mer sprickbenäget i svetsfogar men allt beror på hur cyklarna använts, hur de är byggda osv.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är klart att risken att en gammal välanvänd ram går sönder är större. Allting utmattas med tiden. Stål har i teorin en fördel eftersom det har oändligt utmattningstålighet för tilmräckligt låga belastningar vilket inte gäller för alulegeringar. Dock så med rimlig dimmentionering kommer även stålramen då och då uppleva belastningsfall utanför gränsen där du kan räkna med evigt liv så tyvärr kommee även stål ha en finit livslängd i praktiken.

Bengt-re

Aktiv medlem
Såg denna häromkvällen och fick inspiraton...
Skall du bygga motorcykel är dit material för gammal, för klent och har för dåliga bromsar.

Legalitetet ids jag inte diskutera, men rent tekniskt så är ideen dålig och ett genomförande medför troligen orimligt stora risker för död eller allvarlig personskada.

Senast redigerad av en moderator:

rouster

Aktiv medlem
Kan bara hålla med, men ska inte använda i trafik utan bara köra inhängnat med rätt skyddsutrustning..
Haha. Mycket trovärdigt.
En sån här är ju mycket roligare i så fall

uandt

Medlem
Fast en tig-svetsad hi-ten ram borde väl ändå klara en 1000 w motor rätt bra? Att sen både cykel och förare kommer gå sönder i den oundvikliga kraschen eftersom cykeln knappt har bromsar är väl en annan historia?

Bengt-re

Aktiv medlem
Fast en tig-svetsad hi-ten ram borde väl ändå klara en 1000 w motor rätt bra? Att sen både cykel och förare kommer gå sönder i den oundvikliga kraschen eftersom cykeln knappt har bromsar är väl en annan historia?
Jo. Frågan är väl bara hur ram och gaffel håller för att dunka i ett potthål i 75km/h....

turbo100

Medlem
Haha. Mycket trovärdigt.
En sån här är ju mycket roligare i så fall
Har redan en Hva TE250... och lite andra MC's..

DH är downhill då antar jag :)
Vad ska man behöva betala för en sådan begagnad?
Eftersom jag ska måla om och grejja med detta hobbyprojekt är mina krav låga - ingen som har en något billigt liggande?

(Notera att detta cykelprojekt bara är en kul grej och inget jag tänker använda för att transportera mig - Har en annan hemmabyggd mittmotor E-bike (250W på modernare Alu-ram) som vintercykel och en Canyon Endurace AL Disc 8 som sommarcykel)

Valhalla_

Aktiv medlem
Äpplen och päron.
Nog för att grundmaterialet är starkt men ramarna är högst sannolikt inte byggda för den typen av användning och styrkan avseende dessa lastfall är sannolikt låg. En ram är inte stark bara för den är byggd av ett starkt material. Det handlar om utformning och det är alla gånger viktigare än om det är stål eller alu.

rois

Medlem
Lite att tänka på angående legalitet. Om du bygger något som är minst "moped klass 2", så måste du typgodkänna den om du skall använda den på allmän väg. Det är tydligen dyrt och omständligt, kan kosta ca 500.000.
Om du bygger vad man i dagligt tal kallar elcykel (max 250 Watt, elassistans upp till 25 km/h etc), så behöver du inget godkännande om tillverkare/säljare av motor kan visa att den håller sig inom tillåtna ramar.

Plush

Moderator
Forumvärd
Lite att tänka på angående legalitet. Om du bygger något som är minst "moped klass 2", så måste du typgodkänna den om du skall använda den på allmän väg. Det är tydligen dyrt och omständligt, kan kosta ca 500.000.
Om du bygger vad man i dagligt tal kallar elcykel (max 250 Watt, elassistans upp till 25 km/h etc), så behöver du inget godkännande om tillverkare/säljare av motor kan visa att den håller sig inom tillåtna ramar.
Inte helt korrekt...
Bara för att motor osv är ok betyder inte att själva cykeln är det....
Glöm inte att man ska bevisa att ram/gaffel/styre/styrstam klarar EU kraven som ställs på en E-pedelec. Det ska alltså genomgå förstörande prov för att utröna hur starkt det är.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer