Ram storlek på Marin East Peak

Oscar B

Ny medlem
Tjena tjena!
Jag är ruskigt sugen på att köpa en fs mtb och har kollat runt en del på nättet och bestämt mej för en marin east peak efter som jag tycker man får mycket till ett rimligt pris. Är det ett bra val?? Eftersom jag inte har möjlighet att testa cykel vet jag dock inte vilken ramstorlek jag skall välja, lutar åt 15,5" men är inte säker. Vad tror ni? Jag är 172cm lång och har ett grenmått på 78-80cm.

mvh/ Oscar

Jadå, det är en bra cykel. Med Quad-link och Foxdämpare så är den som gjord för snabb stökig XC.

Cykelstorlekar är väldigt olika, det är topprörslängden som är det viktigaste måttet och den hittar du på Marins hemsida: http://www.marinbikes.com/

Sedan gör du en liten storleksberäkning på WrenchScience hemsidan, mata in alla dina mått, så får du förslag på ramstorlek och "overall reach"(vilket är det mest intressanta måttet). Overall reach är topprörslängden + styrstamslängden. Vill du ha en racig geometri väljer du det som WrenchScience föreslår, för lite mer avslappnad sittställning kan man gå ner en tum i overall reach utan problem.
Klicka här för WrenchScience storleksberäkning för heldämpade XC-cyklar

Det låter som du ska ha 15.5", men kolla kalkylen också. Jag kör själv en 17.5" Marin Mount Vision och är 179cm med 84cm grenmått.

/Leo

Tackar för råden!
Har vart inne på sidorna och räknat på måtten och det verkar som 15,5" blir optimalt för mej. Så nu är det bara att vänta på löning! :)

Tillbaka
Topp