Ram till långcyklingen

5kral

Ny medlem
Ram till långcyklingen
TL;DR:
1. Stålram ett måste på långcykling?
2. Finns det svetsvänlig aluminium?
3. Dämpad framgaffel en dålig ide?
4. Bättre/roligare/billigare att bygga själv?

Långa versionen:
Jag funderar på att under nästa sommar/höst cykla till asien. Jag har inte alls mycket erfarenhet av cykling, speciellt inte långdistans. Så en hel drös frågor är nog att vänta ;)

Det verkar som att de flesta långcyklisterna kör med stålram, men är det verkligen ett måste? Kanske det finns någon speciell typ av aluminium går bra att svetsa i? Och går aluminiumramar ens sönder tillräckligt ofta för att man ska oroa sig?

Jag har letat runt på de vanliga cykelaffärerna, och alla trekkingcyklar verkar vara gjorda av aluminium, förutom ett fåtal (surly mfl) som tyvärr är ganska dyra.

Trekkingcyklarna i affärerna har dessutom oftast framdämpning, som man väl borde undvika på långcyklingen?

Kan det vara smart att köpa en billig begagnad stålram och själv bygga med nya fräscha komponenter?

Senast ändrad:
Ram till långcyklingen
Jag och en vän köpte tidigare i år varsin Thorn Club Tour, byggde ihop och cyklade en sväng.

IMG_6699.JPG

Thorn ram kan du köpa här: http://www.sjscycles.co.uk/frames-dept425_pg1/
Finns även kompletta cyklar.

Ram till långcyklingen
Nu får jag väl ett helt gäng Happyexperter på mig, men en annan fördel med stål (förutom at det är lättare att laga) är väl segheten i materialet i förhållande till alu. Tänker att brott pga utmattning kanske inte är lika vanligt på stålramar som på alu-dito?

Ram till långcyklingen
Har du en ALU-ram från en "standard"hoj behöver du nog inte oroa dig. De är sällan så tunna i godset att de får utmattningsbrott. Kraschar du däremot och behöver laga/svetsa hojen så är det större chans att någon verkstad kan svetsa stål än alu.

http://www.longtrip.se/bilder-aten-sthlm-2577384
de här trevliga typerna cyklade Sthlm-Aten, 400 mil på varsin Crescent Niak (alu) så det verkade gå bra. Det är nog viktigare med bra hjul och däck, för att inte nämna sadel och sittställning.

Senast ändrad:
Ram till långcyklingen
Det går antagligen att cykla oväntat långt på det mesta. Inför min tur genom Sverige förra sommaren byggde jag om min gamla Nishiki hybrid med helt nytt växelsystem och ett nytt hjul. Det var lärorikt och gjorde att jag kände mig mer avslappnad på vägarna eftersom jag hade monterat och justerat det mesta på cykeln själv. Något jag upptäckte var dock att ramen i den nishikihybriden var dåligt anpassad till långfärdscykling eftersom den fullt lastad blev för svajig i höga hastigheter. Lösningen blev att lasta framväskorna med bara väldigt lätta saker, vilket förstås är dåligt ur balanssynpunkt.

Utifrån detta är mitt råd helt enkelt att skaffa en ram som du vet är anpassad för ändamålet oavsett material, d.v.s. testad och stabil med ganska mycket packning. En sådan ram har även rätt geometri för långa dagar i sadeln (det är antagligen större risk att du går sönder än att ramen gör det). Därutöver ska du gärna ha 36 ekrar i hjulen. Framdämpning låter för mig som en dum idé. Blir kanske svårt att fästa framväskorna med lowrider, samt att du har en extra del som kan krångla. Dessutom förlorar du på att en del av din kraft går till att med framdämparen gunga cykeln. Slutligen - se till att ha ordentling omfång vad gäller växlar - dina knän kommer tacka dig. Jag tänker köra en 11-34 kassett bak och 26-36-48 trippelvevparti fram när det blir dags för min nästa tur.

Jag byggde nyligen en ny cykel till framtida långcykling samt pendling. Det blev en kona sutra ram som även finns att köpa som komplett cykel, är efter 3 dagar mycket nöjd, verkar stabil (har dock inte testat med packning)!

Ram till långcyklingen
Vet inte om jag tror på det där med akutsvetsning hos en bysmed längs med vägen på moderna stålramar. Stålet är väl ganska tunt nuförtiden och därmed inte helt lätt att svetsa om man inte vet vad man gör?

Ram till långcyklingen
5kral skrev:
-------------------------------------------------------
> Som ett billigt alternativ så har jag kollat på
> cyklar i den här stilen:
> http://www.cykelringen.se/articles.asp?PID=2393&Ty
> pe=Prod
>
> Stör mig dock på dämpning, navdynamo och ram i
> aluminium.
>
> Jag lockas av idén att cykla billigt, men jag har
> en känsla av att en mer specialbyggd cykel kommer
> löna sig i längden.

att cykla långt och billigt är inte så smart i alla lägen, dumsnålhet i samband med radonné kan lätt visa sig bli dyrare än man tänkt då småsaker ständigt måste fixas och bytas. Jag vet inte hur mycket du vet om cykelringen men, om man har som säljargument att den levereras med reflexer så skulle jag nog tänka till både en & två gånger. även faktumet att de alltid har totalutförsäljning med 70% rea och inte konkar säger väll lite om deras produkter.

Ram till långcyklingen
Jag körde ca 1000 mil med min aluminium Crescent, varav ca 700 var fullpackade. Självklart gjordes det moddningar på den, det kommer du att göra oavsett vad du väljer. Det som jag ser som viktigt är:

Brett växelomfång
Bra bromsar
framgaffel i stål eller titan, gjord för touring.
bekväm sittställning.

MVH
Magnus

Ram till långcyklingen
Om du till varje pris vill komma undan så billigt som möjligt så skulle jag satasa på en gammal stålräser med friktionsväxlar. Byt bakhjulet till något sjudelat (om det inte redan är det). Då har du en hoj som de flesta oavsett land kan laga med lite ghettokunskaper i mekanik + den hammer + ANNAT.

Surly LHT verkar annars vara en förträfflig ram. Se till att hojen är färdigbyggd i vinter bara, så att du kan prova den i vår innan du cyklar iväg. Det är mycket lättare att lära sig handgreppen och kanske till och med fixa grundproblemet innan du åker i väg istället för i en traktorverkstad i Polen.

Stellan som du fick tips om kör på lite olika hojar, ingen vad jag vet som är specialbygd för touring och han kommer ett par tusen mil varje år ändå. Men han råkar ut för problem titt som tätt. Tuva (tuva cyklar långt-tråden) kom till Marocko på en damcykel från Kronan, men i hennes takt så kommer "Asien" betyda Bosporen med din tidsplan.

Ut och rulla! Ju mer slack du har i ditt schema desto mer chanser kan du ta innan du åker. Planerar du att cykla 14 mil om dagen varje dag så ställer det enorma krav på din fysik och utrustning (och god hand med gränspolisen).

Ram till långcyklingen
Köp en komplett cykel, exempelvis en Kona Sutra. Du borde kunna hitta en sådan för kring 10 000 kr. Om det låter för högt för din budget, glöm i så fall alternativet att köpa ett ramset och sätta ihop en cykel. Det blir med stor säkerhet dyrare än 10 000 kr, i vart fall om du börjar med en ram kring 4 000-5 000 kr.

Var inte rädd för att skaffa en begagnad cykel. Ska du på seriös touring, vilket det låter som om du ska, kommer din nya cykel vara begagnad redan innan du passerat gränsen. Köper du privat ligger priset på ca halva nypriset redan efter ett år. Ta med dig en cykelkunnig kompis om du känner att du inte själv är hundra på vad du ska titta på, när du ska välja beg cykel. Därefter lämnar du in cykeln hos en välrenommerad cykelverkstad för genomgång/service men besked om att slitagedelarna (vajrar, bromsbelägg, drev, kedja och lager) ska bytas om det behövs. Tala gärna om att du ska ut på långtur, det är bättre att lägga 300 kr på ett nytt vevlager innan du sticker iväg än att sätta igång och leta lager och verkstad på landsbygden i Turkiet.

Trevlig resa!

Ram till långcyklingen
5kral skrev:
> Blir sugen på denna som är på rea.
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?avd=10&artgrp=4661&funk=visa_artikel&artnr=SU
> RLY919-28-56r
>
> 9000 kronor för en komplett Surly LHT. Dock bara
> storleken 58cm ram med 28" hjul. Är det knepigt
> att byta till mindre hjul (bromsfästen och sånt
> måste flyttas?) om 28" inte faller mig i smaken?
>
>
> Jag är 190cm lång så storleken borde väl vara
> bra annars.

Den cykel var rejält ful.

Ram till långcyklingen
Föredetting skrev:
> 5kral skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blir sugen på denna som är på rea.
> >
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=4661&funk=visa_artikel&artnr=SURLY919-28-56r
>
> Den cykel var rejält ful.

Fast bilden är nog på en variant i mutant.strl och med 26" hjul tror jag.
Den ser rätt normal ut vanligen.
Dock med långa kedjestag

http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker
http://www.google.se/search?gcx=w&q...m=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1120&bih=732

Ram till långcyklingen
Gubbcyklist skrev:
> Varför skulle 28" inte falla dig i smaken?

Som jag förstått det så är det mycket lättare att hitta reservdelar till 26" på många håll utomlands.
Dessutom är mindre hjul mer hållbara än större. Hållbarhet kan vara en fördel då jag själv väger 95 pannor + tung packning (+ANNAT)

Ram till långcyklingen
Snuten skrev:
> Nu får jag väl ett helt gäng Happyexperter på
> mig, men en annan fördel med stål (förutom at
> det är lättare att laga) är väl segheten i
> materialet i förhållande till alu. Tänker att
> brott pga utmattning kanske inte är lika vanligt
> på stålramar som på alu-dito?

Så här är det:
Aluminium har, till skillnad från stål, egenskapen att sprickor kan vara relativt stora innan restbrott sker. Stål har sprödare brott.

Däremot har stål, till skillnad från alu, en s.k utmattningsgräns. Dvs om du belastar den lätt så håller den i "all evighet". Alu har ingen utmattningsgräns, dvs varenda belastningscykel även mycket små sådana, gör skada. Alltså kommer en aluram att utmattas förr eller senare. Dock är de dimensionerade så att de i princip inte går sönder vid normal cykling. En tur på några hundra mil är inga problem med en kvalitetsram, såvida man inte belastar den på något sätt som den inte är designad för.

Köp dig en cykel, antingen med stålram eller alu - det spelar nog inte så stor roll - men se för bövelen till att inte köpa på cykelringen! Köp en kvalitetshoj!

Ram till långcyklingen
Haha jag hade faktiskt inte tänkt köpa på cykelringen, det var bara ett exempel på cykeltyp. Jag har startat en hattråd mot Cykelringen på flashback tillochmed. googlar man på "cykelringen rea" så kommer min tråd upp som tredje träff. (känner mig jävligt nöjd ;] )

Min rutt kommer nog bli drygt 1000 mil. Jag har bestämt mig för att köpa något färdigbyggt i stål. Att bygga själv verkar både dyrt och krångligt.

Har fått ett par erbjudanden om begagnade cyklar, men dom verkar vara lite väl långt bort från uppsala där jag bor. Fler som har gamla touringcyklar hemma att sälja?

Ram till långcyklingen
+1!

Miss Lycka skrev:
> Bygger du själv så lär du dig hur din cykel är
> konstruerad och kan lösa många fler problem
> själv.

Ram till långcyklingen
gandhi skrev:
> +1!
>
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Bygger du själv så lär du dig hur din cykel
> är
> > konstruerad och kan lösa många fler problem
> > själv.

+1. Men det verkar så svårt att veta vilka komponenter som passar ihop och vad man behöver köpa!

Ram till långcyklingen
Kom ihåg att kontrollera att du kan cykla bekvämt d.v.s. utan att slå i fötterna med den packning du tänkt dig. Stål är troligtvis bäst. Stålcyklar brukar vara gjorda för hållbarhet och är dessutom lättare att reparera (går att svetsa).
Kan du tänka dig att bygga själv så finns LHT-ramar från 369 € från Tyskland. (googla Surly Long Haul Trucker site:.de). Du borde rimligen kunna köpa begagnade komponenter till ett bra pris nu under höst o vinter. Det finns dessutom en fördel med att kunna mecka med cykeln om du ska cykla långt.
Navdynamo kan nog vara en bra idé. Med någon form av grunka kan du säkert lada mobil osv från navet under dagen.

Ram till långcyklingen
5kral skrev:
> Som ett billigt alternativ så har jag kollat på
> cyklar i den här stilen:
> http://www.cykelringen.se/articles.asp?PID=2393&Ty
> pe=Prod
>
> Stör mig dock på dämpning, navdynamo och ram i
> aluminium.
>
> Jag lockas av idén att cykla billigt, men jag har
> en känsla av att en mer specialbyggd cykel kommer
> löna sig i längden.

Regel nummer 1: Ska du använda cykeln så köper du den inte på cykelringen. Ska den stå i ett förråd så kan det funka.

Ram till långcyklingen
5kral skrev:
+1. Men det verkar så svårt att veta vilka
> komponenter som passar ihop och vad man behöver
> köpa!

Vad är jobbigast. Att i hemmets lugna vrå lära sig montera ihop en cykel av lösa delar, eller att stå roadside i Långtbortistan och klia sig i huvudet när växelvajern gått av?

Ram till långcyklingen
Rippa skrev:
> 5kral skrev:
> -----
> +1. Men det verkar så svårt att veta vilka
> > komponenter som passar ihop och vad man behöver
> > köpa!
>
> Vad är jobbigast. Att i hemmets lugna vrå lära
> sig montera ihop en cykel av lösa delar, eller
> att stå roadside i Långtbortistan och klia sig i
> huvudet när växelvajern gått av?

Då beger man sig bara till närmaste bysmed som svetsar ihop vajern.

Ram till långcyklingen
Rippa skrev:
> 5kral skrev:
> -----
> +1. Men det verkar så svårt att veta vilka
> > komponenter som passar ihop och vad man
> behöver
> > köpa!
>
> Vad är jobbigast. Att i hemmets lugna vrå lära
> sig montera ihop en cykel av lösa delar, eller
> att stå roadside i Långtbortistan och klia sig i
> huvudet när växelvajern gått av?

Jag tänker inte att själva byggandet är svårt. Snarare inköpen av de olika delarna, vilka växlar som funkar med vilka kassetter osv.

EDIT: nån som vet någon bra guide och/eller generella tips angående komponenternas kompatibilitet?

Senast ändrad:
Ram till långcyklingen
5kral skrev:
> EDIT: nån som vet någon bra guide och/eller
> generella tips angående komponenternas
> kompatibilitet?

Du är mitt i den! Alla frågor som kan dyka upp är antingen besvarade på happy tidigare, eller får ett snabbt svar om du ställer dem.

Jag tror dock fortfarande att du vinner på att köpa en komplett cykel, det blir i allmänhet väldigt mycket billigare för samma komponenter.

Vill du lära dig mecka genom att bygga ihop cykeln är det ju bara att plocka isär den och försöka få ihop den igen...

Ram till långcyklingen
+1 på HaraldNs inlägg. Köp komplett, demontera och sedan montera. Cyklar är ingen rymdvetenskap, när du gjort detta kommer du veta vad du fixar med skruvmejsel och vad du behöver andra verktyg till. Oavsett om du satsar på 28" eller 26" skulle jag personligen lämna in hjulen till en duktig hjulbyggare för kontroll.

PS, om du kommer att cykla under sådana förhållanden att styrkan i ett 26"-hjul, i förhållande till ett 28"-hjul, är avgörande bör du måhända gå upp i budget för en komplett cykel från de 4 000 kr - 10 000 kr som du verkar ligga nu. DS

Ram till långcyklingen
Gubbcyklist skrev:
> PS, om du kommer att cykla under sådana
> förhållanden att styrkan i ett 26"-hjul, i
> förhållande till ett 28"-hjul, är avgörande
> bör du måhända gå upp i budget för en
> komplett cykel från de 4 000 kr - 10 000 kr som
> du verkar ligga nu. DS

En ny long haul trucker ligger runt 9-12000. Det tycker jag ska räcka gott och väl!

Den största anledningen att köpa 26" är att det blir lättare att hitta reservdelar.

Tillbaka
Topp