ram

kurtz

Medlem
ram
Ska bygga mig en hoj i slutet av sommaren tänkte jag. Behöver ha lite tips o ideer om ramar. Lite feedback helt enkelt.
Jag e lång. 1,96 o väger 90-94 kg, så jag behöver ju nåt som pallar en del....
Har tänkt lägga 17-18000 för allt på hojjen, så ramen kan ju inte kosta skjortan direkt.

har funderat på en On-one inbred...va tror ni om det? Förslag...

ram
On-One Inbred är slitstark och prisvärd, och Brant är en riktig pärla. Jag rekommendera det högt.

När det gäller andra möjligheter Cove Stiffee 69'er var WMB's "Best HT under £2000", det skulle inte vara svårt att bygga en för dina behov för 18K. Jag har ingen i din storlek just nu men det betyder att du får välja färg. ;)

ram
Har egentligen ingen riktigt erfarenhet av någon avdessa ramarna...ja kör xc..kanske lite hårdare variant ibland.
vill kunna köra en gaffel med 100-110 slaglängd.
vilken av dessa skulle vara bästa tror du? tänker på geometri, vikt...

ram
Har kört på en Inbred i några månader nu. Måste säga att det blir roligare för varje gång jag ger mig ut på en tur på den. Stålets naturliga spänst gör det väldigt skönt att köra där det är stökigt. Undvek detta tidigare eftersom jag körde på en alu. hardtail. Jag fick ont i ryggen tidigare, men med Inbreden så är det bra mycket komfortablare.

Gillar också geometrin på ramen. Låg "standover" och långt överrör. Kör på en 16" och är 177cm lång. Slaglängden på min dämpare är 105mm, passar perfekt tycker jag. Måste tillägga att jag är ganska lätt, 68kg.

Hur ramen passar längre och tyngre åkare vet jag inte, men den finns ju ända upp till 20" i storlek.

Med tanke på pris/prestanda så kan jag tveklöst rekommendera en Inbred. Två års garanti mot fabrikationsfel. Om man skulle krascha rejält (göra ramen helt obrukbar) så får man 50% rabatt på en ny inom tre år från inköpsdatumet.

/ Robert

ram
Är 187 och kör på en 20" Inbread (Har långa armar och gillar att sitta utsträckt). Kan bara stämma in i de andra observationerna att det är en riktigt bra ram gillar den mer för varje tur trots att jag nu har haft den i sju månader. Dock ska man veta att man inte kan förvänta sig lika snygg lack och finish som om man hade köpt en stiligare ram, färgen chipar väldigt lätt och efter behandlingen av svetsarna kunde varit bättre. Trots detta är det en otroligt trevlig ram, kör helstelt med On-Ones egen gaffel dock känns hela cykeln som en kortslagig soft tail tack vare den stor luftkammaren på mina diesel däck (2.5"). Kombinationen av heldragna växelhöljen, skivbromsar och frånvaron av dämpning gör att man får en cykel som inte är speciellt service krävande och förmedlar riktig åk glädje.

-Åke

ram
DMR Switchback är i stål och håller för en hel del. Den är anpassad för en 120 mm ram (+/- 10 mm). Finns i 16 18 20 tum (18 el 20) bör passa. Ramen kostar runt 4000 så med en totalsumma på 17-18' så blir det bra komponenter till den. Finns på div Internet butiker i europa samt hos DrSpoke i sthlm.

ram
Det är väldigt få här i Sverige som har mycket erfarenhet av Cove ramar, men det finns många nöjda ägare i UK och många fler i Canada och USA. Jag har 2 democyklar som kan testas - en Handjob stål HT och en G-Spot 6" FR, men de är bara 17" ramar. Det finns lite mer information och recensioner på northamericanflyers.com och mtbr.com om du är interesserade.

ram
Inbred är helt klart ett hett alternativ....o att den är vit gör väl inget...de e asskönt me vitt!
Men jag blir onekligen nyfiken på Cove också..hur dem är vet tydligen ingen, men snygga så det förslår är dem vill jag lova...

ram
Cove Stiffee FR ramen har en cirkapris av 7300 (butiker har fria händer när det gäller prissättning). Cove har en build kit med en Marz MX comp (detaljer finns på prislistan på min website) som tar cirkapriset upp till drygt 20, men återigen, det är butiken som sätter pris. Jag brukar ge rabatt för kombinationsbeställningar, så det borde gå att ordna det hela under 19. Om det är för mycket deras Handjob är mycket jamförbar med en Inbred (rörsats är mer high-tech och lite dyrare) och den går för under 5.

Stiffee fungerar kanske bäst med en 120mm gaffel, men den kan ta allt mellan 100 - 150mm utan problem och är stark nog för double-crown gafflar. Handjob geometrin är nästan likadan men den är inte anpassad för DC gafflar och jag drar gränsen vid 125mm för den.

ram
Tackar...de var mig en utförlig lista!

Nä det blir lite begränsat helt klart med de förutsättningarna...men nu har jag ju tre heta kandidater. Stiffeen blir nog lite dyr kanske (men den e ball). Men de två andra. Stål är ju underbart, så inbred o handjob tål ju o tänkas på....Inbred e billig o bra, men handjoben går ju o få i lite olika färger....hmm

Nu e de bara o vänta tills kosingen ramlar in =(, så har jag nog hunnit bestämma mig tills dess...

ram
Tvekar inte att köpa Inbred bara för färgens skull när man kan få den pulverlackerad för runt 500:-

Brant har bra priser på build kits också. Jag tror att du kommer att vara nöjd hur som helst.

ram
Nej, inte Surly heller. ;)

Det finns många många bra saker som jag inte säljer, och jag har absolut inget emot att rekommendera någonting som jag tror att folk kommer att bli nöjd med även om det gynner inte mig.

ram
Jag skulle vilja ha en Surly Crosscheck fast med discfästen (så framtidssäkert som möjligt!).

Blir nog en sådan till hösten. Fast utan discfästen då, den har ju inte sådana. Ångrar att jag sålde min 80-tals stålracer för 800 kronor.

ram
Ja, Brant är han som driver on-one.

Det är ett litet företag och man får svar på frågor från honom personligen, klart trevligt.

brant@on-one.co.uk

/jonas

ram
Jomper - CX med skivbromsfäste?

ti_cross_400w.jpg

eller

Conquest-Pro.jpg

eller Cannondale

Senast redigerad av en moderator:
ram
Tanken är att den ska dubbla som pendlarhoj och utflyktscykel, ingen rejserbåge med andra ord, och inte för dyr (eller inte se för dyr ut iallafall!).

En dekalstrippad On-one vore drömmen. Redline-bågen är väl i aluminium?

Tillbaka
Topp