Rambrott titan

haland

Medlem
Rambrott titan
Har fått rambrott/sprickor på min pendlarcross i titan köpt i Kina 2009. Jag som trodde att en titanram skulle hålla för "evigt". Trodde först att det var några löv eller nåt som hade fastnat. Konstigt ställe också mitt på underröret. Har inte kraschat heller men använt den nästan dagligen under vinterhalvåret. Nån som varit med om nåt liknande?

Har fått ett bud från leverantören om att byta ut underröret för ca 1000:-. Funderar på om det är värt det? Den kanske går sönder igen?

Bilagor

• PB092202.JPG
    PB092202.JPG
    94.6 KB · Besök: 32
  • PB092200.JPG
    PB092200.JPG
    75.3 KB · Besök: 27
Rambrott titan
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Förutsatt att inte ramen fått sig en smäll
> (yttre åverkan) tar detta nog priset som årets
> mest underliga ramspricka.

+1, det var nog det konstigaste jag sett.

Rambrott titan
Att rör spricker mitt på är ju rätt ovanligt. Du får får posta bilder ur fler vinklar, tycker det ser ut som om du haft en buckla där.

Om en ram spricker eller inte beror mest på vem konstruerat och byggt den (och rören) än materialet.
Inte ovanligt med spruckna titanramar...

Rambrott titan
Peter E skrev:
> Att rör spricker mitt på är ju rätt ovanligt.
> Du får får posta bilder ur fler vinklar, tycker
> det ser ut som om du haft en buckla där.

Instämmer! Det ser lite lurt ut.....

> Om en ram spricker eller inte beror mest på vem
> konstruerat och byggt den (och rören) än
> materialet.

Instämmer! Generellt är titan som material ett bra val ur utmattningshänseende men utförandet fäller som alltid avgörandet. Det är inte bara för utseendets skull man efterbehandlar svetsar.

> Inte ovanligt med spruckna titanramar...

Tyvärr....

Rambrott titan
Snart dyker det upp någon här som har en polares kompis pappa som jobbar på Arlanda och är grym på att svetsa i titan...

Ser mycket, mycket konstigt ut det där... Är du säker på att det inte varit en buckla där, det ser lite ut som det på bilden nämligen. Annars måste det ju röra sig om någon sorts skum stress som funnits i röret sedan reduceringen eller något sånt. Men om leverantören erbjuder sig att montera ett nytt rör för 1000:- är det väl OK om du gillar cykeln för övrigt.

Rambrott titan
hm skrev:
> ser ut som du har haft för lång skruv till
> flaskstället ?

Tycker också att det ser så ut..

Rambrott titan
De kan ju ha tjongat i gängtappen/borren alldeles för djupt när de gjorde gängningen till flaskstället så att det uppstod en svag punkt som senare utvecklades till denna spricka. Bara en teori...

Rambrott titan
Ja visst är det en märklig skada. Är nästan helt säker på att det inte var någon buckla där, det skulle jag ha märkt när jag tvättar cykeln. Ska kolla hur lång skruven är. Ska se om jag kan ta några fler bilder från andra vinklar.

Skadan sitter ju mittemot flaskskruvsfästet så man tycker ju att det borde ha nåt med saken att göra.

Blir nog att skicka tillbaka ramen. För ca 1000:- får jag röret utbytt inkl frakten tillbaka.

Rambrott titan
Det låter ju som ett riktigt bra pris för att få det fixat (även om du så vitt jag förstod det får stå för frakt i en riktning). Ingen idé att jaga mek på hemmaplan känns det som.

Rambrott titan
Jag tycker att brottet påvisar att undersidan på röret har töjt sig och därmed har sidorna spruckit. Har du hoppat,droppat med ramen eller något liknade som tynger ned ramen ?

Rambrott titan
Det raka strecket ser ut som ett slag. I ändarna på vecket har det bildats spänningsanvisningar som sprickorna vuxit ifrån. I underröret är det sannolikt dominerande vridbelastning utöver drag/tryck/böjlaster. Växlande vridlast i underröret skulle kunna stämma med sprickriktningen på "flikarna".

Edit: omformulerat

Senast ändrad:
Rambrott titan
Skruven är 20 mm lång och röret diameter 38.1x0.9 mm (0.9 godstjocklek).
Har aldrig hoppat med den bara pendlat och kört grusväg. Aldrig kraschat med den och det finns inte tillstymmelse till buckla. Har några bilder till.

Rambrott titan
Det skulle möjligen kunna vara så att du haft en defekt på rörets undersida som växt vid böjning som möjligen sedan gått över till vridning och sprickan bytt riktning i takt med spricktillväxten. Jag har svårt att se att du skulle få en spricka där utan någon form av defekt i röret i någon del av den numera raka delen av sprickan.

Att röret spricker där är lustigt. Det bprde rimligen spricka i någon av svetsarna......

Rambrott titan
Först en bild på när den var ny...
DSC_0001.JPG

Bilagor

• DSC_0008.JPG
    DSC_0008.JPG
    86 KB · Besök: 31
  • DSC_0006.JPG
    DSC_0006.JPG
    88.4 KB · Besök: 33
  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    99.4 KB · Besök: 36
  • DSC_0001.JPG
    DSC_0001.JPG
    92.4 KB · Besök: 30
Rambrott titan
Har du transporterat cykeln på taket av bilen med en cykelhållare som klämmer i underröret?
Då kan det vara att klämman har skadat röret.
mina 2 Eurocent...
/E

Rambrott titan
Jo det har du helt rätt i jag har transporterat den ofta med en cykelhållare som klämmer. Dock inte där, där sitter ju flaskhållaren i vägen. Jag klämmer alltid fast den under flaskhållaren (syns lite avskavt på bilderna) och det är ju en bra bit ifrån skadan.

Rambrott titan
happymtb.fr skrev:
> Har du transporterat cykeln på taket av bilen med
> en cykelhållare som klämmer i underröret?
> Då kan det vara att klämman har skadat röret.
> mina 2 Eurocent...
> /E

Då får man dra bra hårt. Inegnting är omöjligt men jag är tveksam -kanske??

Rambrott titan
haland skrev:
> Jo det har du helt rätt i jag har transporterat
> den ofta med en cykelhållare som klämmer. Dock
> inte där, där sitter ju flaskhållaren i vägen.
> Jag klämmer alltid fast den under flaskhållaren
> (syns lite avskavt på bilderna) och det är ju en
> bra bit ifrån skadan.

Låter rimligt.

Rambrott titan
Peter E skrev:
> Sitter den tvärgående sprickan precis i höjd
> med hålet för flaskhållaren?

Tänker du genomborrning med islag i motsatt rörvägg eller?

Rambrott titan
cerberos skrev:
> Peter E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sitter den tvärgående sprickan precis i höjd
> > med hålet för flaskhållaren?
>
> Tänker du genomborrning med islag i motsatt
> rörvägg eller?

Om den låg precis i linje så kanske. Det är ett nybörjarmisstag som är mest drabbar oss som bygger själva. Det är väl XACD som byggt den där? De borde inte klanta sig så? Titan tål att bucklas en del åxå och det syns ingen buckla på dina bilder. Har en stålram som sprack med start från hålen för flaskfästet. Sprickan gick ca 45gr tvärs röret (som på dina bilder), nästan ett helt varv, i en spiral, innan jag upptäckte den.

Tror du haft riktig otur och åkt på ett dåligt rör

Rambrott titan
Peter E skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > Peter E skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sitter den tvärgående sprickan precis i
> höjd
> > > med hålet för flaskhållaren?
> >
> > Tänker du genomborrning med islag i motsatt
> > rörvägg eller?
>
> Om den låg precis i linje så kanske. Det är ett
> nybörjarmisstag som är mest drabbar oss som
> bygger själva. Det är väl XACD som byggt den
> där? De borde inte klanta sig så? Titan tål att
> bucklas en del åxå och det syns ingen buckla på
> dina bilder.

Med tunnt gods kan det räcka med en väldigt liten skada. Näst intill möjlig att se med blotta ögat. Blir antalet lastväxlingar tillräckligt stort kan resultatet bli som fotona.

>Har en stålram som sprack med start
> från hålen för flaskfästet. Sprickan gick ca
> 45gr tvärs röret (som på dina bilder), nästan
> ett helt varv, i en spiral, innan jag upptäckte
> den.

Vridbelatning av ett rör ger ett sådant sprickmönster. Underröret utsätts troligen mest för böj och vridbelastning.

>
> Tror du haft riktig otur och åkt på ett dåligt
> rör

Kanske?

Rambrott titan
Peter E skrev:
> Sitter den tvärgående sprickan precis i höjd
> med hålet för flaskhållaren?

Ja det gör den. I höjd med nedre skruven.

Rambrott titan
Någon svetsade för länge när just den nippeln till flaskhållaren skulle dit. Den långa svetsningen (i tid) blev en dålig värmebehandling av röret som sedan sprack. De bladformade sprickorna är hur värmen spred sig. Min teori.

Rambrott titan
Kul att ni engagerar er så mycket! Javisst jag har för mig att tillverkaren hette XACD. I mailkonversationen har de ti-bikes.com. Det troliga är väl att skadan uppstått vid borrning eller svetsning av nippeln till flaskhållaren. Borde inte det vara ett solklart garantijobb i så fall? Eller är det ingen som helst garanti på tillverkningsfel på cykelramar?

Rambrott titan
haland skrev:
> Kul att ni engagerar er så mycket! Javisst jag
> har för mig att tillverkaren hette XACD. I
> mailkonversationen har de ti-bikes.com. Det
> troliga är väl att skadan uppstått vid borrning
> eller svetsning av nippeln till flaskhållaren.
> Borde inte det vara ett solklart garantijobb i så
> fall? Eller är det ingen som helst garanti på
> tillverkningsfel på cykelramar?

Solklart garantijobb? Det beror väl på vad kinesisk lag säger... Garanti är väl ingen mänsklig rättighet? Och även om det var det kanske Kina inte skulle ta jättehårt på det. Ring kinesiske Sverker. Han slänger din ram i en soptunna och sen blir han fängslad...

Tycker det verkar vara en schysst deal du fått att få röret utbytt för en tusing. Det hade varit OK till och med med svensk konsumenträtt och svensk garanti.

Rambrott titan
Wst skrev:
Garanti är väl ingen
> mänsklig rättighet?

Jag tror att kineserna tar ungefär lika hårt på det.

Rambrott titan
Ytterligare en hypotes:
Röret i böjbelastning ger en dragspänning i det aktuella området. En liten materialdefekt utgör sprickinitiering för en utmattningsspricka. Efter några millimeter sprickpropagering börjar sprickan i stället propagera i den riktining där vi har maximal skjuvspänning, i en tänkt kon 45 grader från det maximala dragspänningsplanet. Min bedömning är att det rör sig om ett materialfel.

Rambrott titan
Jo jag förstår mycket väl att man inte kan kräva nån garanti. Jag var ju på väg att slänga skiten...
Kanske vore roligare att bygga en ny pendlarram. Skulle vilja ha en lätt kolfiber cyclocrossram med skärmfästen, flaskfästen samt skivbromsfäste. Finns det nån sån ram?

Tillbaka
Topp