Rambrott titan

Rambrott titan
Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Wst skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Garanti är väl ingen
> > mänsklig rättighet?
>
> Jag tror att kineserna tar ungefär lika hårt på
> det.

lol

Rambrott titan
jomper skrev:
> Vad är det för storlek på titanramen? Ser ut
> att vara stor?

Den är inte så stor överöret är 563 mm långt. Sittröret 590.

Rambrott titan
Valhalla_ skrev:
> Det där är en utmattningsspricka som beror på
> vridning.

Jo det är vad jag skrev tidigare. Det är dock lite lustigt att den uppstår där och inte runt tex vevpartiets svetsar. Sannolikt har det varit någom form av defekt i området på den raka sprickdelen. Borrislag eller annat fel.

Rambrott titan
Orkade inte skicka ramen till Kina. Det tog lite tid men nu har jag fått hjälp av en kompis att svetsa titanröret. Det borde väl hålla?

Bilagor

• DSC_0036.JPG
    DSC_0036.JPG
    87.8 KB · Besök: 37
Rambrott titan
Nu har jag inte glasögonen på, men.
1. Ser ut som en pora eller "pipe"(dåligt ändavslut, vilket skapar en "gång/rör" i svetsen. Båda kan orsaka sprickor. Och båda kan skapa spänningskorrosion. Har man använt skyddsgas på rotsidan ?
2. Svetsloppa, slipas bort, kan också orsaka sprickor.
3. Värmepåverkan poleras bort, ska få samma färg som grundmaterialet. Detta för att behålla korrosionsbeständigheten.
4. Porer eller pipes, minst 2st. Verkar som orena svetsar, vilket kan betyda inbyggda fel, som kan ge sprickor.

Titan är ett starkt material men sprött. Att bygga in felaktigheter och orenheter ger inget bra resultat.
Om jag har fel på synen så kan du utesluta 1 och 4.

:-)

Porer/pipes, slipa ur och lägg i ny svets .

Som det är nu så kan det hålla i en evighet eller börja spricka igen när som helst. Jag personligen skulle , som det är nu, att slipa bort loppan Och polera svetsen, sen köra och hålla koll, kanske dutta i lite klarlack där det ser ut att vara porer, för att förhindra att få in vatten, snöslask, och salt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    29.7 KB · Besök: 36
Rambrott titan
haland skrev:
> Orkade inte skicka ramen till Kina. Det tog lite
> tid men nu har jag fått hjälp av en kompis att
> svetsa titanröret. Det borde väl hålla?

Om din svetskompis fått in skyddsgas på insidan av ramen så kan det säkert hålla. Kör på och se vad som händer:-)
Var det en skada på ramen som orsakade felet så funkar det nog, men om det är nåt knas med dimensioneringen av rören så lär det bara ha blivit värre med ännu mer inbyggda spänningar.
Vadan de två punktsvetsarna förresten?

Om du filar och putsar svetsarna så blir det både snyggare och förmodligen hållbarare:-)

Rambrott titan
haland skrev:
> Därför att det inte spelar så stor roll.
> Håller det så håller det.Ska slipa ned
> svetsarna så småningom.

Är det inte bättre att göra en ordentlig/riktig svets från början och sen bara polera med roterandeborste!?

Rambrott titan
mickescott skrev:
> Så här kan det gå med kinatitan
> Fick en ny ram på garantin men det tog tid

Tusan det ser ju oanständigt ut det där, känns bra att man själv slösade på och slängde iväg några extra tusingar på äkta brittiskt hantverk.
:-)
Enigma_Etape_side1.jpg

Rambrott titan
staine skrev:
> mickescott skrev:
> -----
> > Så här kan det gå med kinatitan
> > Fick en ny ram på garantin men det tog tid
>
>
> Tusan det ser ju oanständigt ut det där, känns
> bra att man själv slösade på och slängde iväg
> några extra tusingar på äkta brittiskt
> hantverk.
> :-)
>

Tidigare var de tillverkade i Taiwan. Vet du när de flyttade tillbaka produktionen till England, och gäller det alla ramar? Sorry för off topic. Kör själv på Amerikanskt, Titan förstås..

Senast ändrad:
Rambrott titan
NickeB skrev:
> Titan är ett starkt material men sprött.

Öh, nej. Det är precis tvärtom; supersegt och duktilt i förhållande till hållfastheten.
Däremot bör man ju veta vad man gör när man arbetar i titan eftersom det är rätt knepigt. Det optimala är förstås att värmebehandla ramen efter svetsning (alltså när man bygger ramen), men det gör nog knappast någon cykeltillverkare.

Det kan ju vara så att de billigaste tillverkarna har använt nästan olegerad titan som är direkt olämplig för cykelramar. Kunden har ju i regel inte en susning om skillnaden.

Senast ändrad:
Rambrott titan
För övrigt så legeras titan ofta med aluminium.
Jag håller dock inte med om att det är segt utan är ganska sprött om det inte är legerat, om jag minns rätt.

Jag skulle dock tro att att alla seriösa ramtillverkare värmebehandlar sina ramar om legeringen kräver det. T.ex, 6061 som är en av de vanligare aluminiumlegeringarna som används för cyklar tappar 80% av sin styrka efter svetsning men får tillbaka sina egenskaper efter värmebehandling. Har man missat den så lär den ramen inte bli så långvarig, tyvärr.

Frid!

Senast ändrad:
Rambrott titan
staine skrev:
> mickescott skrev:
> -----
> > Så här kan det gå med kinatitan
> > Fick en ny ram på garantin men det tog tid
>
>
> Tusan det ser ju oanständigt ut det där, känns
> bra att man själv slösade på och slängde iväg
> några extra tusingar på äkta brittiskt
> hantverk.
> :-)
>

Hej!

Mkt bra erfarenhet av att reklamera Enigma efter rambrott. Snabbt, smidigt och bra. Ev. tack vare en bra LBS.

VH Henrik

Bilagor

• rambrott.jpg
    rambrott.jpg
    42.3 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
Rambrott titan
Miracle skrev:
> För övrigt så legeras titan ofta med
> aluminium.
> Jag håller dock inte med om att det är segt utan
> är ganska sprött om det inte är legerat, om jag
> minns rätt.

Det är alltid legerat om det ska användas till något där man belastar materialet. Olegerad titan används i stort sett bara där dess korrosionsbeständiga egenskaper är viktiga.

Sen vet jag inte om du och andra blandar ihop "sprött" med något annat, men titan är definivt inte sprött för att vara en metall. I regel segare än stål och aluminium i alla fall. Kika på bilden här nedan där seghet är åt höger på skalan och sprödhet åt vänster.

metals.jpg

Ett segt material går att böja plastiskt (där det inte återgår till sin ursprungliga form) medan ett sprött material går rakt av. Detta har dock ingenting med materialens styrka att göra. Gummi kan vara extremt sprött trots att det töjer sig som tusan, förutsatt att det återgår till sin ursprungliga form.

Notera att sprödhetsskalan i bilden är logaritmisk, vilket kan göra att man luras en smula.

Rambrott titan
Nu jämförde jag ju inte med trä eller keramik. Jag tänkte mer på skillnaden mellan rent titan & en bra legering.

Jo, jag tror att många brott på titan beror på det överdrivna ryktet som materialet har som ett supermaterial. Det får konstruktörer att ta till för snäva marginaler.
Det har ju extraordinära egenskaper när det gäller korrosion, men i övrigt är det ju faktiskt inte så stor skillnad jämfört med stål & de bättre aluminiumlegeringar som finnes idag, om jag fattat rätt.

Frid!

Rambrott titan
Grimpeur skrev:

>
> Hej!
>
> Mkt bra erfarenhet av att reklamera Enigma efter
> rambrott. Snabbt, smidigt och bra. Ev. tack vare
> en bra LBS.
>
> VH Henrik

Usch det där såg ju inte bra ut, verkar som titan inte är mycket bättre än kolfiber om man ska tro alla bilder i den här tråden, ska man börja bli orolig nu? Hur har ni egentligen skaffat era sprickor? Våld eller bara slitage/utmattning?

Pegorelli, vet inte men på min står ju när jag kollar Designed in England (från 2009 c:a) dvs troligen tillverkad i Asien... Hmmm, alltid lär man sig nåt nytt. Nåja men dyr var den iaf! ;-)

Tillbaka
Topp