Ramen är av!!!

fegelito4u

Ny medlem
Ramen är av!!!
Hej
Jag och en kompis var ute en sväng iskogen idag, då kompisen skulle hoppa ner från en sten då ramen bara

sprack!!!!De var alltså ingen hård smäll...Kan bara inte fatta att det kunde hända....

Cykeln är en Scott Scale 50: Årsmodell 2005...

Är det någon som har nån bra ide varför detta kan ha hänt?!

Ramen är av!!!
Nix, superlätt aluram.
Förstår faktist inte varför folk envisas med att hoppa runt med superlätta XC prylar och undrar sen när det pajar. Antar att det var inte första gången "han bara hoppade från en sten".

Frame :
Scott ultra light alloy 7005 AL 2 double butted frame / Box chainstay Bridge / hydroform monocoque top tube to increase stiffness / scott custom disc dropout / XC world cup racing geometry

Edit :Lade till beskrivning av ramen från Scotts hemsida

Sen kan man undra varför många i Tyskland kallar Scott för Sc(hr)ott (skräp på svenska) :-)

Senast redigerad av en moderator:
Ramen är av!!!
Rätt don för rätt arbete? Knappast... :-)
"Frame: Scott ultra light alloy 7005 AL 2 double butted frame"
<http://www.scottusa.com/product.php?UID=5896>

Ska man hoppa/droppa så bör man vara bra på det, ifall man gör det med en lätt tävlingsram. Annars är det bättre att skaffa en lite kraftigare ram, som tål lite mer.

/Leo

Ramen är av!!!
Väl sagt Leo, kan inte tänka mig at det är meningen att man ska använda den ramen till sånt, alltså inte garanti utan bara bita i det sura äpplet och köpa nytt :-(

Kanske läge att tänka till vad den nya ramen ska användas till och som Leo sa anpassa hojen till åkstilen användningen ?!?!

Bosse

Ramen är av!!!
Hmmm dyr läxa....
Bara hoppas att Scott tror på den fingerade historian , "just riding along..." (med reservation för stavning)
Dock tror jag inte på det då teknikerna kan se skillnad på matrial fel och handhavande fel.

Ramen är av!!!
Good-Kids-_-Bad-Kids.jpg

Ramen är av!!!
nu vet vi ju inte vad det är för "sten" det rör sig om.... tänk om det är ett tillverkningsfel?
jag läste i (den över-hype:ade) cyklopedin en artikel om ett besök i cannondalefabriken i USA. nu undrar jag om alla märken tillverkar ramar med deras nogranhet. jag funderar på att inom kort köpa en ny hoj av ett inte så väletablerat märke (i Sverige)... när man läser detta undrar man om man vågar det.

Ramen är av!!!
... o när ska "folk" sluta skylla på att "den är inte gjord för det där"...

om det vore en ultralätt landsvägshoj som förvandlade sig till alu-oregami så vore det en sak... men när det är en sk "MTB" så ska den iaf hålla för att användas... annars så ska det stå i produkteskrivningen: "Denna sk mountainbike ska bara framföras på grusväg, grustig eller annan slät UCI XC-godkänd miljö utan att utsättas för extrema belastningar så som hopp, stenar eller annat odefinerat och oacceptabelt val av terrängunderlag"...

men vad kan man förvänta sig när de (vi vill egentligen vara landsvägscyklister) bloddopade-slätunderlags-hamstrarna ska utveckla ett användbart schassi för varvrejs med pitstop... o sen råkar de stackars betatestarna (flåt konsumnterna) "överbelasta" dessa fina små ingenörsverk med oplanerade besök i den kantiga o stökiga verklighetskogen utan att fatta att det är ju inte för det vi lagt ner hundratusentals dollares/eurpesetas i utvecklingskostnader o material-rakning...nä inte alls... nä dessa produkter ska bara framföras under kontrollerade former av cykling på släta underlag som nästan liknar asfalt... o gärna inte länge alls... inte utan att bytas ofta av team-mekanikerna... så det så...

är det nån som är förvånad... inte jag iaf...

vill bara avsluta med ett fett hurra för The Ahatollorna Of Cycling ( UCI ) senaste perverteringsförsök av MTB-själen...

P.S. (o om ni inte förstår vad jag hintar om här så är det givetvis införandet av depåstopp o teamsupport ala landsväg)

Ramen är av!!!
Du din cykel är ju som sagt en cykel för stökiga stigar i hög fart och inte drops. Du bör nog ligga lågt med sanningen när du skall reklammera hojen... Dom lär ju inte ta tillbaka hojen om du hoppat från stenar med den. För Scale 50 är ju inte alls avsedd för sådant.

//Skogling

Ramen är av!!!
Innan ni sågar av fegelito4us kompis fotknölar så vore det väl intressant att veta hur stor stenen var som bjöd på flygturen. Mindre flygturer ska alla ramar klara.

Ramen är av!!!
Kan vi inte få ett foto på det hela?

Eftersom ramen tycks vara helt ny tycker jag som Pelle Hå; sansa er litet i ert fotknölsavsågande. Det KAN ju faktiskt röra sig om ett måndagsexemplar till ram...

Ramen är av!!!
En halvmeter är väl inte orimligt men kanske ändå på gränsen för vad den ska klara.Hur mycket stryk får cykeln under en hetsig tävling egentligen?
Kommer man i full sula och bränner över stenar eller nerför en kant så borde väl de påfrestningarna bli ganska stora, kanske likvärdiga med ett drop på en halvmeter?
Prova att reklamera.

Ramen är av!!!
En halv meter kan räcka om man landar olyckligt. Lägg in en bild på ramen och kanske också platsen så är det lättare att ge en riktig kommentar. Måndagsexemplar är inte alls omöjligt scenario. Men dra inte till med en "JRA" (just riding along = "vi var bara ute och cyklade") för affären som sålt cykeln, det lär försämra chansen att få ut en ny ram.

Ramen är av!!!
Är väl knappast byggd för att droppa om det inte "behövs", sen inte med platta landningar. ^^

Men det låter lite skumt, försök få den reklamerad, kan ju säga att det var träning inför race eller nånting liknande, då kanske dom löser det lite snabbare också. ^^

Och sen, så är det nog bäst att öva landningsteknik före nästa infall!

Ramen är av!!!
Säg absolut inte att du har tävlat med den, garantier brukar försvinna då. Det verkar tyvärr som om Scott bygger ganska klena, men lätta ramar, den här är inte den första Scottramen jag hör om som har knäckts...

Ramen är av!!!
Har alltid varit skeptisk till aluminium som varken har styvhet eller styrka som stål. Allt kan dock gå sönder. Scotten var säkert ett dåligt exemplar om inte ägaren väger över 100 pannor.

Ramen är av!!!
Reklamera - det är inget att snacka om!! Den skall hålla! I annat fall är det många xc-tävlingar den hojen inte pallar med.

Sen varför - tja, där behövs det onekligen bilder för ett vettigt svar.

Ramen är av!!!
Dad:
Ja, de här med alu är ju bara skit!! har hört att det finns ngt dom kallar legering oxå! Ska visst påverka materialegenskaperna till det sämre!
Nä, tacka vet ja stål, gjutjärn går oxå bra!

/Daniel

Ramen är av!!!
Har följt en kompis reklamationskarusell på nära håll.
Det var en Scott. Efter två knäckta ramar så är han nu
inne på sin tredje och den verkar hålla, peppar, peppar.
Han snackade något om att den tredje ramen som han fick
ut var av en bättre kvalitet, svettsfogarna såg bättre
ut iallafall.
Var sprack din kompis ram?

/Jerry

Fredrik Larsson Skrev:
-------------------------------------------------------
> Säg absolut inte att du har tävlat med den,
> garantier brukar försvinna då. Det verkar tyvärr
> som om Scott bygger ganska klena, men lätta ramar,
> den här är inte den första Scottramen jag hör om
> som har knäckts...
>
> //Fredrik - äter murvel till frukost.

Ramen är av!!!
Ingen nära kompis som fått scottramar knäckta, men har sett massa ramar i butiker som vart knäckta, läst om på nätet etc.. Konaramar har jag däremot aldrig hört nån som har knäckt... =)

Ramen är av!!!
Joho ´rå!! Jag har knäckt en Kona Explosif stålram (årsmodell 1996). Den gick av där kedjestaget fäster vid dropouten på växelsidan. Jag hann ett varv på den tävlingen och sen började det låta konstigt när jag trampade, precis som om kassetten gick emot ramen och med en snabb blick mot bakhjulet konstaterade jag att ram-j*veln var av......

Det gick dock på garantin, men då fick det bli en Kula istället. Stålramen kändes ändå för flexig för mig....

Ramen är av!!!
"Den skall hålla! I annat fall är det många xc-tävlingar den hojen inte pallar med. "

OM det är halvmetersdropp från stenbumlingar på vår XC banor skall jag oxå börja med XC :)

Ramen är av!!!
Jag har hoppat från högre höjder med en DBS landavägsracer, både från stenar, trappor och betongfundament och det ända som fick bytas var hjul och bakaxelar som blev skeva rätt snabbt. Ramen med 10 års ram- och gaffelgaranti behövde aldrig utnyttjas. Om inte Scott/cykelhandlaren utan diskussion reklamerar ramen så vill jag veta detta samt var den är köpt. Alla ramar till alla cyklar som är avsedda att cykla på bör tåla betydligt större påkänningar än detta, speciellt då det inte varit frågan om år av utmattningspåfrestningar. Skall jag vara riktigt ärlig tycker jag din kompis borde ha skadestånd som drabbats av detta synnerligen allvarliga tillverkningsfel. Ni övriga som verkar representera tillverkare av designade skräpcyklar för vardagsrumsbruk borde skämmas. Vet hut!

Ramen är av!!!
im_daniel Skrev:
-------------------------------------------------------
> Dad:
> Ja, de här med alu är ju bara skit!! har hört att
> det finns ngt dom kallar legering oxå! Ska visst
> påverka materialegenskaperna till det sämre!
> Nä, tacka vet ja stål, gjutjärn går oxå bra!
>
> /Daniel

Haha... jo gjutjärn lär ju funka himla bra =P
Sprött och osvetsbart.
Och dessutom är alla stål legeringar i någon form.
Fast du kanske bara var ironisk.

Tillbaka
Topp