Ramjakt!

• Trådstartare Trådstartare kri
  • Start datum Start datum

kri

Aktiv medlem
Ramjakt!
Är på jakt efter ultimata rando-ramkitet. Här är specen:

* CX-aktig geometri. Mer åt comfort/gravel-hållet än aggresiv tävlingsmaskin
* 142x12 bak och 12 thru fram
* Flat-mount-fästen
* BSA (gängat) vevhus
* Hyfsad vikt
* strl ca 54 (om ni kommer på att ni har ett till salu eller sett något...)
* Hyfsat pris

Några tips? Är allätare vad material beträffar. Funderar på custom titanbygge från Kina. Någon som har erfarenhet av det från senaste åren, eller kanske rent av någon som vill vara med och beställa?

Ramjakt!
kri sa:
Är på jakt efter ultimata rando-ramkitet. Här är specen:

* CX-aktig geometri. Mer åt comfort/gravel-hållet än aggresiv tävlingsmaskin
* 142x12 bak och 12 thru fram
* Flat-mount-fästen
* BSA (gängat) vevhus
* Hyfsad vikt
* strl ca 54 (om ni kommer på att ni har ett till salu eller sett något...)
* Hyfsat pris

Några tips? Är allätare vad material beträffar. Funderar på custom titanbygge från Kina. Någon som har erfarenhet av det från senaste åren, eller kanske rent av någon som vill vara med och beställa?

Nu är jag väl inte 100% objektiv, så skulle jag titta på Reillys ramar, det var där jag själv hamnade efter att ha fiskat runt efter något som liknade din spec ganska mycket.

spectre och gradient passar väl bägge ganska väl på din beskrivning, sen om priset är rätt är upp till var och en, går säkert att hitta någon kines som bygger ihop något liknande något billigare.
FreddieSan härinne kanske kan hjälpa till han beställde sin ram från byggare i kina på egen spec,

Ramjakt!
Helt ärligt; Diverge E5 2018. Kompletta hojar från fyrsiffrigt (med bösgrupp och enkelt kit), men alla aluhojar förefaller ha samma ram och kolfibergaffel och lämpar sig nog utmärkt för pimpning.

Ramjakt!
Tack för fina tips. Open, Mason och Reillys är lite dyrare än vad jag tänkt mig.

Diverge E5 2018 (har inte hittat attt alu-ramkitet säljs separat) eller Fairlight Strael 2.0 känns båda rätt. Antagligen vinner E5 hos mig för smidigare ramdetaljer (bytbart/avtagbart växelöra, intern dragning) till billigare pris. Fairlighten är onekligen snyggare dock.

Jag har inte koll på vad det skulle kosta att få customtillverkat i Kina. Gissar det blir dyrare särskilt om man åker på importtull etc., men tänkte i alla fall skicka förfrågan till några tillverkare av nyfikenhet.

Om fler har tips så skriv :)

Ramjakt!
kri sa:
Tack för fina tips. Open, Mason och Reillys är lite dyrare än vad jag tänkt mig.

Diverge E5 2018 (har inte hittat attt alu-ramkitet säljs separat) eller Fairlight Strael 2.0 känns båda rätt. Antagligen vinner E5 hos mig för smidigare ramdetaljer (bytbart/avtagbart växelöra, intern dragning) till billigare pris. Fairlighten är onekligen snyggare dock.

Jag har inte koll på vad det skulle kosta att få customtillverkat i Kina. Gissar det blir dyrare särskilt om man åker på importtull etc., men tänkte i alla fall skicka förfrågan till några tillverkare av nyfikenhet.

Om fler har tips så skriv :)

Kolla med Fredrik så har du i alla fall en aning om vad en Ti från Kina skulle kosta innan du förkastar iden:

http://www.sandstromcyklar.se

Ramjakt!
Lutar kanske åt Walty (Kinatitan) i alla fall. Var runt och läste reviews och bloggar och även på deras egen hemsida och har fått bekräftat nu att de har hyffsad prisbild. Blir billigare än en Streal 2.0 och då får man en custom titanram.

Ramjakt!
Nä inte hittat någon färdig design. Det blir snarare till att iterera fram en design med alla detaljer som jag är sugen på att ha den. Stort tack för tipset om Fredrik förresten. Han verkar sitta inne på en massa kunskap och dessutom vara väldigt trevlig :)

Tillbaka
Topp