Ramkvalité

Ramkvalité
Frågor om kolfiber vs aluminium kommer ju alltid upp och för- och nackdelarna med de olika rammaterialen lyfts ju alltid fram. Nån klok människa brukar efter ett tag säga att det inte spelar så stor roll vad det är så länge kvaliteten på ramen är bra. Är den bra gjord så kan en aluminiumram konkurrera ut de billigaste kolfiberramarna låter det ju som. Men hur tar jag som konsument reda på om ramen är bra eller inte? Har ju tillexempel hört att man ska undvika de billigaste kolramarna i märkenas utbud då de verkar tillverkas för att konkurrera med en billig kolfiberram.

Ramkvalité
HåkanC sa:
Vad menar du med kvalité?
Eller snarare vilka egenskaper hos en ram är viktiga för dig?

/Håkan

Ja. Ytterst oklart. Tänker väl mest "bang for the buck". Alltid lite lurigt det där tycker jag när man kollar på cyklar och jämför rammaterial. Har höft att man ska vara lite försiktig med att köpa den billigaste koliberramen då de inte nödvändigtvis blir en bättre cykel än motsvarande pris på aluminiumram. Men finns det något sätt jag som konsument kan bedöma en rams konstruktion utifrån specs? Hur vet jag tillexempel att "Alpha Platinum Aluminum" är bättre än en "Trippelreducerad aluminiumram 6061-T6 med hydroformade rör"? Och vad skiljer "OCLV Mountain Carbon" från "BallisTec Carbon"? Typ...

Ramkvalité
Nu beror det ju mycket på vad ramen ska vara till - men vikt brukar ju vara en sak att kika på.
Ofta är billiga kolramar inte speciellt lätta (det är överskott på material på fel ställen, och det kan vara dåligt trycksatt under bakningen så att man måste ta till extramaterial av den anledningen) och bra aluminiumramar är ofta väl så lätta och med fina lödningar (och har ganska stor skillnad på hydroformningen av rören beroende på vart dom sitter).
Nu beror det ju mycket på vad ramen ska vara till...

Ramkvalité
Lite försök till att bena ut detta.

1. Kolfiber och Aluminium har olika egenskaper. En bra och lätt aluminiumram måste vara stum för att hålla. Fördelen är lågt flex, nackdelen är att små vibrationer lätt fortplantar sig och en HT blir rätt oförlåtande. Kolfiber är naturligt bättre på att hantera vibrationer och (rätt byggd) kan den vara ytterst styv i sidled men ändå förlåtande.

2. OVLC, Baliss Tec etc. är "trademarks", d.v.s tillverkarnas häftiga namn på sina material och metoder. I grunden kommer nästan all kolfiber till cyklar från Toray (Japan) och olika quills (vävningar) ger olika egenskaper och voids (hålrum). mer voids ger en svagare struktur och jag väntar på cykelramar med quills från Textreme i Borås då de har revolutionerat just vävningen.

3. En dålig kolfiberram kommer primärt ha problem med flex och i förlängningen hållbarhet. Motsvarande problem för en "dålig" aluminiumram är flex, tung och dålig hållbarhet.

Min slutsats är att du kan bygga en bra och lätt aluminiumram idag till ett bra pris. Nackdelen är att den blir väldigt stum och känslig för slag. En bra kolfiberram kommer alltid ge bättre egenskaper men lär kosta mer. Med tanke på hur många no-name kinaramar i kolfiber det rullar i Sverige och hur nöjda de flesta verkar vara så är kolfiber svårslaget idag. För 5000 (plus tull om du har otur) får du en kolfiberram, det är svårt att hitta en AL-ram med lika bra egenskaper för samma pris.

Ramkvalité
Jag tycker det känns som att det var lättare att hitta bra aluramar förr när kolfiberramar fortfarande var ovanliga. Nu verkar aluramar betraktas som budgetalternativet och det verkar inte läggas ner så mycket möda på dessa ramar. Ska man ha en "fin" ram så är man hänvisad till kolfiber. Undantag finns såklart.

Ramkvalité
Rockybalboa sa:
Tänker väl mest "bang for the buck".
Häng då inte upp dig på rammaterial, utan välj en cykel som passar dig och som du tycker är snygg,
eller åtminstone inte så ful att du drar dig för att cykla på den. Det skall vara kul att cykla och man skall längta till nästa cykelpass!

Vill du byta/uppgradera ngt som märks så brukar däcken vara det som märks mest,
sedan hjul men det kan snabbt bli dyrt
Sadel, stolpe, styre och linda (handtag om det är en MTB) är även sådant som kan göra stor märkbar skillnad.

/Håkan

Ramkvalité
Kvalitetssäkring känns rätt viktigt för mig.
Miljö- och arbetsrättliga aspekter känns oxå bra om det är hyggligt genomtänkt.

Det kanske inte blir lättast, styvast eller billigast, men jag strävar efter en cykel med bra karma. Det är viktigast för mig. Snarare är problemet beslutsvånda än att hitta något som är tillräckligt bra :-)

Ramkvalité
Aluminium kommer ju igen. Vet inte om det har med den sk hydroformingen att göra (vattenformning?).

Det går att ändra aluminiumet mer nu än förr.
Cannondale caad12 anses ha en fin ram. Varför? Lätt och styv kanske.
Specialized allez sprint är liknande.

Jag trodde att de flesta kolfiberramar tillverkades i Giants fabrik i Taiwan, men man lär sig alltid nya saker :)

Ramkvalité
ething sa:
Min slutsats är att du kan bygga en bra och lätt aluminiumram idag till ett bra pris. Nackdelen är att den blir väldigt stum och känslig för slag.
Om du påstår att en cykel med aluram skulle riskera att kännas stum så stämmer inte det, inte ens för lvg-cyklar.
Ramens material, eller dens (laterala) styvhet spelar ingen roll för den kompletta cykelns komforten.
Det har testats med likadant utrustade, men maskerade, ramar redan för många år sedan, läs mer här:
http://happyride.se/forum/read.php/1/205123
OBS Testet gjordes med maskerade ramar, allt för att minimera påverkan av fördomar och förutfattade meningar.

/Håkan

Ramkvalité
HåkanC sa:
ething sa:
Min slutsats är att du kan bygga en bra och lätt aluminiumram idag till ett bra pris. Nackdelen är att den blir väldigt stum och känslig för slag.
Om du påstår att en cykel med aluram skulle riskera att kännas stum så stämmer inte det, inte ens för lvg-cyklar.
Ramens material, eller dens (laterala) styvhet spelar ingen roll för den kompletta cykelns komforten.
Det har testats med likadant utrustade, men maskerade, ramar redan för många år sedan, läs mer här:
http://happyride.se/forum/read.php/1/205123
OBS Testet gjordes med maskerade ramar, allt för att minimera påverkan av fördomar och förutfattade meningar.

/Håkan

Men då menar du alltså och vad det låter som på er andra också, att jag inte kommer kunna göra en korrekt bedömning enbart utifrån att läsa specs:en av ramen för att alla tillverkare döper sina typer av ramar och framställningprinciper olika vilket gör det omöjligt att jämföra kvalité på papper mellan olika märken utan är istället (i bästa fall) hänvisad till att jämföra inom samma märke (och där är det ju lite, eller mycket, så att jag får en bättre cykel ju mer jag betalar, både vad gäller ram och komponenter, om jag håller mig inom samma tillverkare, och det visste jag ju sedan tidigare). Har jag förstått er rätt då? Omöjligt att bena i hur bra en alu-ram eller carbonram är på förhand?

Ramkvalité
Jag tycker du hamnar ganska rätt där... Men som flera varit inne på, vad som är en "bra" ram beror ju en del på hur och var du cyklar, vilka egenskaper just du värdesätter.

Eller om du är som jag som inte har begrepp att känna skillnaderna förutom att det är olika "klang" då man knäpper på ramen... :)

Ramkvalité
Tror att lättaste sättet för dig att gradera olika ramars duglighet är att kolla just på priset.
En dyr ram är nog oftast bättre än en billigare. ?

Ramkvalité
hm sa:
Tror att lättaste sättet för dig att gradera olika ramars duglighet är att kolla just på priset.
En dyr ram är nog oftast bättre än en billigare.

Ja. Så mycket känns det ju som att man kunnat konstatera tidigare. Problemen kommer ju däremot när man ska jämföra mellan de olika märkena. En Scott-cykel med aluram som kostar en viss summa kan ju tillexempel vara jämförbar i pris med en cykel av annat, mindre känt märke, där man kan få en annan typ av aluram eller rent av carbon med en avsevärt bättre komponentgrupp. Vad betalar man för då egentligen? Märket? Man vill ju gärna kunna jämföra ramars kvalite/hållbarhet etc etc mellan märken för att kunna se vad det är man betalar för.

Tillbaka
Topp