Ramlat med kolfiberstyre! Köra ändå?

Ramlade med racern i helgen. Har Aero kolfiberstyre och känns som det är ok. Märker iaf ingen skillnad sen innan. Var ingen jättekrach men känns ändå sådär att köra med ett styre som åkt i backen. Bara att byta eller vad tycker ni?

Detsamma hände mig. Jag lyckades vippa då jag skulle starta i uppförsbacke och slant med foten i pedalen. Varken kände eller hörde nåt annorlunda och körde vidare. Nyligen tog jag bort styrlindan och upptäckte att styret skadats rejält strax under handtaget. Utan styrlina både syns skadan och hörs tydligt då jag bryter på det nere i bocken (typ spurt). Med andra ord, ta bort styrlinda och tryck, känn, bänd och titta!!!

Jag hade nog lossat reglagen också för att se hur det ser ut där. Stor momentarm vilket mycket väl kan ge skador som inte går att se utan att lossa reglagen.

Tjena!

Av just den anledningen så gör jag som crossåkarna och drar inte åt reglagen helt. Om dom kan röra sig vid en krasch så minskar det både risken för att reglagen går sönder och att styret går sönder.

Varför har du kompositstyre?

Varför inte? Har fyra hojar hemma med kolfiberstyre. Det äldsta har elva år på nacken och är inte nervös ett dugg. Alustyre har jag sett knäckas mer än en gång utan förvarning, pga utmattning. Men aldrig hört att ett kolfiberstyre gått av utan att man kraschat innan.

Edit: undantaget styren där någon dragit med fel moment, då behöver man inte krascha för att det ska gå av.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp