Ramskydd?

Bergholm

Ny medlem
Ramskydd?
Jag har kollat runt överallt men har inte lyckats få tag på ramskydd som hindrar vaijrarna från att nöta på ramen.

Var på nätet finns de?

Vilka fabrikat finns det?

Ramskydd?
Det finns såna där små fula "munkar" (doughnuts) som sätts på vajern, men dom brukar inte sitta där så värst länge. Sen finns det plast som klistras fast. Ex. BikeCover. Det är 3M (surprise) som gör plasten med klister på. Det går nog att få tag på billigare än via bikecover (som är ganska dyrt)

Ramskydd?
Läs allt om skyddsfilm till cykel i denna gamla tråden:

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=7263&t=7170>

/Leo

Post &Auml;ndrad (04-01-29 18:04)

Ramskydd?
Växelwirarna på min racer låg och vibrerade mot diagonalröret. Att montera doughnuts hade löst detta problem men krävde att wirarna demonterades för att träs in i doughnutten. Så vad gjorde DIY-Anders då?
Jo, fram med skelettsprutan och en tub silicon. Wirarna spändes ut en liten bit och siliconet applicerades i på wirarna i små kulor med 15 cm mellanrum. När siliconet sedan härdat var det dags för provkörning. Wirevibrationerna var borta och då siliconet inte ligger och trycker mot ramen så påverkades inte växlingsfunktionen heller.

/Anders

Ramskydd?
Använder faktiskt svart eltejp mitt på vajrarna istället för "munkar" på min pendelmtb, funkar lika bra det, ta lagom många varv bara. :-)

/Leo

Ramskydd?
När vi ändå är inne på detta. Hur bra funkar Sportscover på kedjestaget? Är det kanske lämpligare med någon kraftigare variant typ Lizard skin?

Ramskydd?
Sportscover är tjockt, det tål mer än man tror men direktslag med vassa föremål går igenom. Har rivit upp min sportscover på några ställen, antagligen pga vurpor, men det var inte pga av kedjan. Lizard skin / neopren är att föredra för kedjestaget.

/Leo

Ramskydd?
Lizardskin är kanon! Kör med det på alla mina cyklar, utom den som inte behöver kedjeskydd (ss)... Efter ett par år är kedjestaget den finaste delen på ramen.. =)

Ramskydd?
Fundering. Är det någon som använder något typ av skydd på lvg ? Vad isf ?
Tänkte de e ju inget däckmönster sommdrar upp skit/grus på underröret t.ex.

Ramskydd?
Robinlu sa:
Fundering. Är det någon som använder något typ av skydd på lvg ? Vad isf ?
Tänkte de e ju inget däckmönster sommdrar upp skit/grus på underröret t.ex.
Jag satte sån där transparent plastfilm på underröret och även baksida sadelrör för att slippa stenskott. Räcker ju med att man cyklar på lagad eller nylagd asfalt så är ju däcken kletiga nog att dra upp småskit även där. Också vid fuktigt väglag så tycker jag att det kan följa med en sten eller två.

Tillbaka
Topp