Ramskydd?

El Maco

Aktiv medlem
Ramskydd?
Hallå!

Jag har tänkt på det här med ramskydd när ens cykel har bestämt sig för att skaffa ölmage...
Problemet för mig är att jag lyckas med jämna mellanrum slå i denna i marken, vilket kan skapa bulor i ramen (jag har en liten just nu..)

Jag vet att flera tillverkare, t.ex. spec säljer dessa till sina hojar, skydden är då i kolplast, väger inget och håller troligtvis inte för att göra kaoz med. Priset har jag inte ens kollat på då de lär vara superdyra och eftersom jag inte har en spec så är det inte ens aktuellt...

Hur som helst. Jag vill göra en bombproof variant av 2, kanske 3 mm aluminium som jag tänkte bocka runt ramen. För att fästa den funderar jag på kardborreband eller dubbelhäftade tejp, från början tänkte jag popnitar, men det känns dumt att försvaga ramen med fyra hål.

Innan jag börjar så undrar jag om någon ser några risker med detta, borde bara vara att köra på tycker jag.
Nedan ser ni en sjukt bra paintskiss. Om någon fler som har en Corratec the Opiate vill en av dessa så kan jag tänka mig att göra ett par tre stycken när jag ändå är igång, det borde går rätt snabbt.

Vad tror ni som vet nåt?

kaoz.jpg

Ramskydd?
Det är nog ingen dum idé. Det finns ett kardborre med 3m tape som används inom fordonsbranchen som är supergreppigt(både borren å tejpen) så du bara behöver några små bitar. När du ändå grejar hade jag gjort en extra i reserv.

Ramskydd?
mikipedia_ sa:
Det är nog ingen dum idé. Det finns ett kardborre med 3m tape som används inom fordonsbranchen som är supergreppigt(både borren å tejpen) så du bara behöver några små bitar. När du ändå grejar hade jag gjort en extra i reserv.

Eller hur, det måste ju vara bättre att fördela ett slag över en större yta och ett betydligt tjockare gods. Givetvis, det är lika bra att skära ut 5-6 bitar och böja till önskad form när man ändå är igång.

Jaså, 3m säger du? De är ju kända för att kunna sitt klister så att säga. Har du möjligtvis någon länk till den? Jag hade tänkte köpa denna http://www.kjell.com/se/sortiment/d...nd/sjalvhaftande-kardborreband-2x50-cm-p40090 men är öppen för förslag!

Ramskydd?
roskai sa:
mikipedia_ sa:

Eller hur, det måste ju vara bättre att fördela ett slag över en större yta och ett betydligt tjockare gods. Givetvis, det är lika bra att skära ut 5-6 bitar och böja till önskad form när man ändå är igång.

Jaså, 3m säger du? De är ju kända för att kunna sitt klister så att säga. Har du möjligtvis någon länk till den? Jag hade tänkte köpa denna http://www.kjell.com/se/sortiment/d...nd/sjalvhaftande-kardborreband-2x50-cm-p40090 men är öppen för förslag!

Ja den var in i helvete dyr? https://www.wurth.se/produkter/tejp/dubbelhaftande/kardborreband/ men är super.

Ramskydd?
Däck lär inte göra ett smack mot bucklor.

Men aluminium är nog inte optimalt då heller. Det deformeras ju lätt. Du vill nog snarare ha något som inte deformeras så att kraften sprids.

Ramskydd?
mikipedia_ sa:
roskai sa:
mikipedia_ sa:

Ja den var in i helvete dyr? https://www.wurth.se/produkter/tejp/dubbelhaftande/kardborreband/ men är super.

Haha, 600 kr?! Helt sjukt ju.... Det får bli Kjelles istället!

Ramskydd?
Rattnalle sa:
Däck lär inte göra ett smack mot bucklor.

Men aluminium är nog inte optimalt då heller. Det deformeras ju lätt. Du vill nog snarare ha något som inte deformeras så att kraften sprids.

Det är klart att däck funkar, om Jofa rekommenderar det så är det hållbara grejer ;) Men jag vet inte hur tjock min ram är, troligtvis inte över 1mm. skulle jag då bocka en 3 mm skiva över ramen så tror jag det blir extrem slagtåligt faktiskt. Vet att mina kompisar som kör motocross brukar göra hasplåtar av durkplåt, den är väl 3-4 mm tjock och tar smällar från stora stenar som kommer flygandes. Hasplåtarna brukar hålla rätt bra vill jag minnas.

Ramskydd?
Ja några 3 mm lär ramen inte vara i närheten av iaf :) Sätt något dämpande under så som vanlig dubbelhäftande tejp som består av skum så lindrar du smällen som förs över i ramen lite också.

Ramskydd?
Tejpa området med packtejp, laminera sedan med epoxi och glasfiberväv. Tejpen gör att laminatet inte fäster permanent. Snygga till avgjutningen och fäst med dubbelhäftande tejp.

Ramskydd?
Rattnalle sa:
Ja några 3 mm lär ramen inte vara i närheten av iaf :) Sätt något dämpande under så som vanlig dubbelhäftande tejp som består av skum så lindrar du smällen som förs över i ramen lite också.

Ja men något i den stilen lär det bli. Ett alternativ är också att skapa spänning i metallen genom att buckla den utåt. Då kommer det att krävas enormt mycket slagkraft för att rubba den till dess ursprungliga position.

Ramskydd?
Ett matrial som borde funka att göra skydd av är Lexan/Makrolon/Polykarbonat. Plasten används i bla mc hjälmar så det tål en del. Finns att köpa spillbitar på glasmästerier för typ en bullpåse. Plasten är formbar med värmepickan och det går att såga med en vanlig bågfil och finns i olika tjocklekar. Buntband och/eller kardborreband till att fästa skyddet med är nog en bra ide.

Ramskydd?
En annan variant är som jag gjorde var att vända på cykeln å plasta in ramen i gladpack. Sedan köper du epoxy å kolfiberväv på Biltema eller annan affär, klipp i lagom bitar hur du vill ha sedan kör du på expoxyn varvat med kolfiber och bygger upp skyddet på ramen.
Jag gjorde 5lager på bänken som jag sedan lade över ramen å formade ut den.
Sen e det bara att vänta tills det torkar å slipa rent.

Om nån e intresserad kan jag ta kort på min.

Ramskydd?
fred_sv sa:
En annan variant är som jag gjorde var att vända på cykeln å plasta in ramen i gladpack. Sedan köper du epoxy å kolfiberväv på Biltema eller annan affär, klipp i lagom bitar hur du vill ha sedan kör du på expoxyn varvat med kolfiber och bygger upp skyddet på ramen.
Jag gjorde 5lager på bänken som jag sedan lade över ramen å formade ut den.
Sen e det bara att vänta tills det torkar å slipa rent.

Om nån e intresserad kan jag ta kort på min.

Ja ta lite kort! Blev det fin lr ful mek??

Ramskydd?
Problemet med kolfiber är att det är dyrt, 1 m² för 600kr, då kan man ju lika gärna köpa ett färdigt. Och det känns kladdigt att hålla på med, men visa gärna! :)

Ramskydd?
Finns ju 1,25m bred 200 grams kolfibertwill för typ 150kr löpmetern. Vi får väl dra ihop alla som gillar opiater på happy så kör vi karbångpub nån kväll!

Ramskydd?
Jag beställde spillbitar på ebay från England för ca 50kr/m2. Epoxy från Biltema.

Beräknad kostnad på skyddet 150kr å då täcker det nästan hela underröret på ramen.

Tar lite kort när jag kommer hem.

Ramskydd?
Jag slarvade tidigare när jag läste. Däck används normalt för att skydda ramen från uppfarande rullsten, vilket det funka bra mot - även om det är tungt. Nu när jag inser att du faktiskt vill kunna slå nedåtröret in i grejer när du cyklar så måste jag säga att även jag tycker det är häpnadsväckande osmutt. Sluta med det istället, jag har svårt att tänka mig att du kan ha ett skydd som förhindrar att cykeln tar stor skada av sådana manövrar.

Ramskydd?
jofahjalm sa:
Jag slarvade tidigare när jag läste. Däck används normalt för att skydda ramen från uppfarande rullsten, vilket det funka bra mot - även om det är tungt. Nu när jag inser att du faktiskt vill kunna slå nedåtröret in i grejer när du cyklar så måste jag säga att även jag tycker det är häpnadsväckande osmutt. Sluta med det istället, jag har svårt att tänka mig att du kan ha ett skydd som förhindrar att cykeln tar stor skada av sådana manövrar.
Jag hade behövt ett likadant skydd om jag hade köpt en cykel med sån där böj på. Jag kör relativt ofta bashguarden rakt fram in i saker, borde bli än värre med nya längre ramen.

Ramskydd?
Jag trodde jag var värst, men där jag har nog aldrig träffat cykeln. Bashen är ju bra mycket lägre jämfört med underröret även om ramen har ölmagen? Jag har faktiskt lite svårt att föreställa mig vad man ska göra för att nedåtröret ska slå i ett hinder? Säg att man tokrycker framhjulet över ett stort nedfallet träd helt utan finess. För att ölmagen ska träffa trädet så gäller det att träden är så högt att navcentrum inte är över trädet själv. Det finns ju ingen möjlighet att lyckas med en sådan manöver. Det verkar bara väldigt dumt och onödigt att försöka.

Ramskydd?
jofahjalm sa:
Jag trodde jag var värst, men där jag har nog aldrig träffat cykeln. Bashen är ju bra mycket lägre jämfört med underröret även om ramen har ölmagen? Jag har faktiskt lite svårt att föreställa mig vad man ska göra för att nedåtröret ska slå i ett hinder? Säg att man tokrycker framhjulet över ett stort nedfallet träd helt utan finess. För att ölmagen ska träffa trädet så gäller det att träden är så högt att navcentrum inte är över trädet själv. Det finns ju ingen möjlighet att lyckas med en sådan manöver. Det verkar bara väldigt dumt och onödigt att försöka.

Lite som gubben som hade huggit sig i baken med yxan och på frågan hur det gick till svarar:

Det är ingen konst för en händig karl!

Ramskydd?
jofahjalm sa:
Jag har smällt i bashguarden framifrån på höga och kantiga stepups redan med gamla cykeln. Inga konstigheter alls.

Jag lyckades till och med smälla i vevlagerhylsan i en sten som stack upp en gång.. Men vevlagerkoppen på vänstersidan tog värsta smällen :)

Ramskydd?
Jag ska åka till JPC composite i em och införskaffa lite väv? Sen får vi se om det blir hängbukskydd lr kedje/sadelstagskydd.
Blir det som tänkt kommer en diy tråd

Tillbaka
Topp