Ramstorlek diff ~1cm

ElPresidente

Ny medlem
Ramstorlek diff ~1cm
Hej!

Hade eventuellt tänkt köpa en ny MTB och den jag är intresserad av finns bara i storlek 48, och enligt beräkningar på min längd och innerbenslängd ska jag ha runt 46-47.
Men spelar det jättestor roll om jag tar en 47 eller 48?
Jag menar, gör 1cm så stor skillnad?

Ramstorlek diff ~1cm
Höjden är dessutom rätt ointressant. Sadeln går ju att höja och sänka. Viktigare är längden.

Om du är osäker ska du nog prova innan du köper. Dessutom är ju det generella rådet att om valet är mellan lite för stor och lite för liten så ta den mindre.

Ramstorlek diff ~1cm
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Höjden är dessutom rätt ointressant. Sadeln
> går ju att höja och sänka. Viktigare är
> längden.
>
> Om du är osäker ska du nog prova innan du
> köper. Dessutom är ju det generella rådet att
> om valet är mellan lite för stor och lite för
> liten så ta den mindre.

Har också hört det men "problemet" är att minsta storleken är just 48, därav frågan.
Hade tänkt beställa ifrån internet så att prova innan går bort, dock lär den knappast vara sämre än min ~10 år gamla cyclepro xenon känner jag..

Ramstorlek diff ~1cm
Förslagsvis lägger du in en länk till cykeln du tänkt köpa och hur stor du själv är så kanske du kan få lite mer specifika synpunkter.

Ramstorlek diff ~1cm
48 cm är lika med 19", jag har sett att denna storlek ofta kallas large. Det är alltså en ganska stor mountainbike. Du skulle nog vinna på att leta en annan cykel.
Jag är 169, 76 i innerbenslängd & drar storlek small & eventuellt medium på vissa modeller.
Min kollega är 184 och är nöjd med storlek medium på sin Canyon AL SLX.

Här finns en geometritabell så du kan se längden på toppröret med:
http://www.crosscycle.com/index.php?page=Catalog.Item&id=51&cid=9&lang=en

Frid!

Senast ändrad:
Ramstorlek diff ~1cm
Miracle skrev:
> Här hittade jag på ett alternativ i fler
> storlekar i samma prisklass:
>
> http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2946.114928
> /scott-aspect-640
>
>
> Frid!

Scott har jag haft förut och var grymt nöjd med, tack för tipset!
Om jag bestämmer mig för den så lär jag ta medium eller har jag förstått fel?

Hittade även KTM Tuxon för samma pris i passande storlek enligt deras tabell, är det en likvärdig cykel jämfört med scotten?
Är helt ny på det här med cyklar egentligen så vill gärna ha lite kött på benen innan jag köper något :-)

Kan tillägga att jag kommer använda cykeln både på asfalt,grus och lite skogsstigar :-)

Senast ändrad:
Ramstorlek diff ~1cm
Kanon! Då är det kanske till att skaffa dubbdäck & köra med kläder i många lager, så kan du cykla nu under vintern! :)

Frid!

Ramstorlek diff ~1cm
Miracle skrev:
> Kanon! Då är det kanske till att skaffa
> dubbdäck & köra med kläder i många lager, så
> kan du cykla nu under vintern! :)
>
>
> Frid!

Dubbdäck har jag klarat mig utan hittills så de blir det inte, kläder däremot lär det bli flera lager av!

Tillbaka
Topp