Ramstorlek

Fairass

Ny medlem
Ramstorlek
Hej.
Kör en Scott Aspect 30 med ramstorlek XXL.
Tyckte redan när jag pratade med säljaren i butiken jag köpte den att xxl i ramstorlek låter mycket.
Men han envisades och menade på att jag inte kunde ha något annat.
Cykeln beställdes och när jag hämtade den så provade jag först. Tyckte även då att den kändes stor men samma säljare sa då att det handlade om vana och att jag förmodligen hade cyklat på för liten cykel tidigare.

Nu har jag kört den ett bra tag och är inte det minsta nöjd med storleken. Den känns klumpig och instabil i skogen.

Jag är 199cm lång med ca 92 i innerbensmått.
Har jag nåt annat att välja på? Funderar på att byta cykel av just den anledningen.
Eller är det bara att gilla läget?

Ramstorlek
Men om man tittar på andra märken då? Skiljer sig storlekarna åt från märke till märke?
Vill ju naturligtvis har rätt cykel men den ska ju vara så smidig som möjligt.
Har för mig att det är sjukt liten skillnad rent fysiskt i storlek på xl och xxl hos Scott.

Ramstorlek
Du har ganska korta ben men annars för en 2m man skulle jag förvänta mig ca 22" ramhöjd, du har nästan 24" men däremot är den inte särskilt lång. Så lite hög kan man nog säga att den är.

Ramstorlek
Jag är 1cm kortare än dig o har 97i ben mätt enligt egen mätning hemma.
jag har scott spark xl. 54cm är den. Med 400mm stolpe.

Med tanke på benlängd skulle en xl funka fint för dig.
men aspekt är byggt för en mera upprätt sittställning.
å då blir den väldigt kort för dig som har lång överkropp. (Jämfört med mig)

lämna tillbaka o prata omkull honom med fakta som benlängd o att aspect är kortare än scale.
köp en scale istället. Vet inte vilken nivå du har på komponenter så scale kan bli dyrare. Men mkt bättre om du tränar på den.

Ramstorlek
Rickard.v skrev:
-------------------------------------------------------
> lämna tillbaka o prata omkull honom med fakta som
> benlängd o att aspect är kortare än scale.

Nja, säljaren har ju inte gjort något fel så du får nog utveckla det där lite mer.

Ramstorlek
Nej inget fel kanske men har har inte gjort sitt yttersta att hitta lämplig cykel till honom.
har har bara tittat på totallängden.
så har han sålt en kort hög cykel till en som behöver en inte så hög men extra lång cykel. Eftersom han har kortare ben o längre överkropp.

det är min åsikt.

Ramstorlek
Håller med er. En Scale skulle varit bättre. Problemet är att jag tog för lång tid på mig att komma på detta (kan inget om cyklar så jag litade ju blint på honom) så dels har firman som sålde cykeln sålt affären vidare som sedan konkat så det blir nog svårt.
Så en Scale i XL skulle kunna vara lösningen för mig?

Ramstorlek
Har det gått så lång tid o mkt som hänt är det bara köpa ny! O sälja den gamla.

Ja absolut! Det tror jag kan bli kanon.
Men det kan hända att du vill byta styrstam till en med mera vinkel för att få upp styret eller montera riser styre.

har läst lite om din aspect 30 o det är ju inte att jämföra med den billigaste scale. Scale 960 kostar nästan dubbelt mot din apect. Men det finns ju även 970 på rea hos cykelcenter.se (6995)
Har inte sett 970 på så många ställen troligen eftersom 960 är bättre lämpad för skogskörning o träning.

Din aspect är väl 26" hjul på? Jag valde 29". Känns bra o ser bättre ut på en stor ram. Men det känns stort första 2-3 turerna när man bytt från 26.
Scale 970 & 960 har 29" hjul. Med 26 hjul heter den 660 eller 760 med nya 27"

Cyklar du allmänt på den eller är det skogstränings som gäller?

Ser att du bor i ludvika. Efter en kort googling hittade jag scale 970 XL hos cykelcentrum i ludvika/borlänge.

Scale är 2cm längre (Mått C på geometri ritn). Men även 3,5cm lägre fram eftersom rördelen(B) där framgaffeln sitter är kortare o du får en lite mera framåtlutad sitt ställning. bra för kraft/träning men kan vara jobbigt för ryggen om man är otränad som mig.

Senast ändrad:
Ramstorlek
Har bestämt mig för att sälja och sikta på en Scale. Har däremot kollat på 27 och inte 29. Har inte testat 29 men av det jag läst verkar 27 som ett bättre val.
26orna börjar väl mer och mer försvinna, iaf mycket mindre att välja på.

Gällande hur jag använder den så är det i princip uteslutande skogsåka på motionsnivå som gäller.
Därav har jag märkt att min aspect är otroligt oföljsam och klumpig.

Har insett att en scale kostar en krona mer eller två men vad gör det om det innebär att man får en hoj man blir nöjd med.

Så är det någon som är intresserad av en stor aspect 30 så är det bara att hojta till
=)

Ramstorlek
Fairass skrev:
-------------------------------------------------------
> Har bestämt mig för att sälja och sikta på en
> Scale. Har däremot kollat på 27 och inte 29. Har
> inte testat 29 men av det jag läst verkar 27 som
> ett bättre val.
> 26orna börjar väl mer och mer försvinna, iaf
> mycket mindre att välja på.
>
> Gällande hur jag använder den så är det i
> princip uteslutande skogsåka på motionsnivå som
> gäller.
> Därav har jag märkt att min aspect är otroligt
> oföljsam och klumpig.
>
> Har insett att en scale kostar en krona mer eller
> två men vad gör det om det innebär att man får
> en hoj man blir nöjd med.
>
> Så är det någon som är intresserad av en stor
> aspect 30 så är det bara att hojta till
> =)

Jag skulle tro att Aspecten är rejält svårsåld i den storleken. Säljaren hoppade nog ringdans av glädje när han sålt den. Men den låter som en bra andracykel typ för stadspendling osv. Jag hade nog köpt ett par slicks och behållt den inklusive skogsdäcken. Då är du säker på att du kan cykla även om den nya får nån form av problem, dessutom kommer du vara glad varje gång du byter tillbaka.

Ramstorlek
Det är ju sant. Vi är nog inte många 2m + i landet som cyklar mtb och nån som dessutom är intresserad av min cykel.
Det där med slicks är ingen dum idé...

Ramstorlek
Nej men vi är fler än jag trodde.

Har last flera st som är 190+

Trodde det bara var jag.

Såg en Trek 23" till salu. Den är i alla fall 1 size mindre än din scott.

Tillbaka
Topp