Ramstorlek?

Martin_A

Ny medlem
Ramstorlek?
Hej!
Jag är 174cm och har hittat en hoj jag gärna vill ha men är lite fundersam på ramstorleken.
Det är en Small.
Funderar på om jag byter till en längre sadelstople samt byter styrstammen till en något längre. Både sadelstolpen samt styrstammen som sitter på är ovanligt korta.
När jag sitter på hojen tycker jag det är ok. Men är lite tveksam som ni kanske förstår om jag ska ha en S eller en M ram.

Senast redigerad av en moderator:
Ramstorlek?
Du kommer nog sitta mycket bra på en medium, om du ska ha den för XC så ta gärna en lite större ram. Inte för att medium är för stor för dig, det är den inte.
Provhoja en medium och avgör sen.

Ramstorlek?
Jo jag hade bog valt M. Dessvärre finns det bara en hoj kvar och den är en S. Frågan är om jag kan ha det eller om jag kommer störa mig på det om ett år, att jag köpt en för liten ram.

Ramstorlek?
Satsa på en hoj som stämmer till hundra från början annars kommer du nog störa dig på det. Sen är det än del pengar som ska ut....var du på TCM?

Ramstorlek?
Är väl samtidigt lite av en smaksak, själv föredrar jag en lite mindre ram. Kör på L och är 189 cm, hade tidigare en XL men trivdes inte lika bra. Känns smidigare och mer lättmanövrerbart med mindre.

Ramstorlek?
Provkör. Det är bästa sättet att ta reda på om den är lagom. Som någon annan happyit redan har sagt, den cykel som känns lagom på vanlig väg känns oftast för stor i skogen. Är man 174 cm lång skulle jag spontant säga att S är lagom för skogskörning.

Ramstorlek?
Var inne på TMC.s hemsida. Där står det att dom bara har Fatboy i S kvar.
Är det någon här inne som vet var de säljs Focuscyklar. Nära Linköping? Går även bra men Jönköping och i sista hand Stockholm.

Ramstorlek?
Jag har provkört den. Känns ok men lite ovant med en mindre ram. Jag hade cirka 10 - 15cm kvar mellan känt och styret då jag står upp och trampar på lite.
Som sagt en lite längre styrstam så känns de förmodligen ok. Som föregående har sagt är det ju gött med en mindre ram i skogen. Men den ska ju inte heller kännas för lite...

Tack än så länge för bra vägledande tips. Lite klokare har jag nog blivit tror jag

Ramstorlek?
Martin_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Var inne på TMC.s hemsida. Där står det att dom
> bara har Fatboy i S kvar.
> Är det någon här inne som vet var de säljs
> Focuscyklar. Nära Linköping? Går även bra men
> Jönköping och i sista hand Stockholm.

Prova och sök på InterNet =)

Ramstorlek?
Hej!
Jag känner att jag skulle vilja ha lite mer vägledning i ovanstående fråga.
(Om jag som är 174cm ska ha en S eller M ram på en Focus Fatboy)
Någon som har lust att skriva ett inlägg? Tack för de
Ha det gött

Ramstorlek?
focusdiamantsup.jpg ht=188

Size A B C D E F H I J
S/40 400 545 70.5° 74° 425 38 459 40 1035
M/45 450 563.5 70.5° 73.5° 425 38 459 40 1049
L/50 500 585 70.5° 73° 425 38 459 40 1066
XL/55 550 605 70.5° 73° 425 38 459 40 1087

545 mm för effective top tube på en small. Jag tycker small verkar för rätt mycket för liten. Jag föredrar en större ram med kort styrstam än tvärtom.

Ramstorlek?
Du är 174, men vad har du för inre benlängd.
Det finns ett antal sidor på Internet där du kan testa dina mått, bla hos Canyon, hos Wrencksience
http://www.wrenchscience.com/Store.aspx?stylecode=M
och hos
http://www.competitivecyclist.com/

En styrstam på 10-12 cm funkar bra. men man ska ju inte strecha cykeln med komponeter istället för att ha en lagom som passar ens mått.
Sen är det väl frågan vad S betyder jämfört med de vanliga tummåtten.
Jag är 178 cm lång men har bara 80 cm benmått och har en 19 tums ram.

Tillbaka
Topp