Ramstorlekar mtb's

Ramstorlekar mtb's
Hej gott folk.!

Har letat runt på forumet, samt under läsvärt-kategorin, men hittar inget riktigt konkret svar på ramstorlekar i förhållande till längd rörande mtb's. Det närmsta jag kommer är ramstorlekar med avseende på racers, vilket i mitt fall tyvärr inte är aktuellt.

Ta chansen och visa var skåpet ska stå nu, så att vi får upp en sjysst tråd om just vad man ska tänka på vid val av ramstorlek. Vad ska man titta på vid provcykling? Sittställning och andra saker att väga in? Är en större eller mindre ram att föredra vid skogskörning?

Åker iväg till sorseletrakterna en dryg vecka nu, och kommer inte ha tillgång till någon dator på ett tag. Men jag ser verkligen fram emot att få ta del av era kunskaper nästa vecka, då ett cykelköp kanske kan vara aktuellt, beroende på vilken ramstorlek som passar. Kan tillägga att jag är 170 lång och väger 68 kg. Geometri för den aktuella ramen hittar ni på http://www.nishiki.se/MTB/TEAMspec.htm

Vänligen
/J

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken.

Senast redigerad av en moderator:
Ramstorlekar mtb's
Wrench Science funkar lika bra för mtb som racer, här en direktlänk till beräkning av storlek på en hardtail(dvs framdämpad mtb):

Wrench Science

Bara att fylla i måtten och sen kommer svaret!

/Leo

Ramstorlekar mtb's
Jag lyfter upp den här tråden istället för att skapa ännu en tråd om storlekar..

När man har gjort det där testet på wrench sience, hur får man ur något vettigt ur det? ;) Jag tittar på Kona's geometry-pdf, och förstår fortfarande inte riktigt hur man ska få ihop siffrorna...

Jag fick en "overall reach" på 75.5cm med lite snabba mätningar. Kan det stämma? (Jag lyckades göra fel innan, och fick då en "recommended saddle height" på 190.64cm. Ouch ;) )

Tittar man då på Coiler-serien, t.ex., så har dom en top tube på 23.2" = 58.9cm för M(17") och 23.7" = 60.2cm för L(18"). Om man då kör en styrstam på säg 70mm eller 90mm så blir det ju ändå kortare än min overall reach.. Jag får gå upp på XXL(20") och 120mm styrstam för att få till 75cm overall reach.

Men tanken är ju att man ska få en mindre race:ig sittställning på dessa cyklar, så exakt hur hjälper mig overall reach då? För om jag har förstått det hela rätt, så är overall reach viktigare än frame size?

Dessutom, 17" vs 18", det skiljer sig strax över en centimeter i top tube-längd. Är det någon större skillnad för mig? Det blir väl runt 2.5cm skillnad i höjd, kan man kompensera det med längre sadelstolpe i så fall?

Ramstorlek blev "56cm OR 57cm Center-to-Top / 55cm Center-to-Center", vilket är runt 22".. Passar dessa siffror verkligen in på en sådan mtb?

Kort sagt, jag är 185 lång och undrar om man ska ha 17" eller 18". Finns det något enkelt svar på den frågan?

Ramstorlekar mtb's
Hallå alla glada!
Jag är ingen expert när det gäller ramstorlekar, men själv kör jag på en Nishiki Team 17" och är 163cm lång (vikten talar jag inte om ;)). För mig fungerar den storleken alldeles utmärkt även om det kanske skulle vara optimalt med en lite mindre ram. Kanske kan tillägga att jag begåvats med en relativt lång överkropp som klarar av den rätt långa ramen.

Vet inte om det är till så mycket hjälp, men jag är i alla fall kalasnöjd med min cykel.

//Erica

Ramstorlekar mtb's
Fox: Kona Coiler är en AM/FR cykel så på den kan du räkna med minst 1"(2.54cm) kortare "overall reach" för att få en bra avslappnad sittställning för skogskörning. WrenchScience måtten man får är mer åt race-hållet, vilken funkar bra för XC-race och LVG-race cyklar.

Sen är en kortare styrstam lite mer kvickstyrd och trevlig i stökig teknisk skogsmiljö, en längre styrstam gör cykeln lugnare i styrningen och mer racig.

/Leo

Ramstorlekar mtb's
fox: Eftersom du fått centimetermått på C-T så har du antagligen använt dig av racer/landsvägscykel-beräkningen. Börja på första sidan, http://www.wrenchscience.com/ , klicka på den mtb typ som du ska beräkna storlek på, sedan klickar du på "get fit" rutan till vänster. Först då får du rätt beräkning till rätt cykel.

/Leo

Ramstorlekar mtb's
PerJ: Vet inte riktigt hur mycket den där tråden ger tyvärr, det känns som det är för mycket åt xc.. Dessutom, min enda slutsats av den tråden är att jag troligtvis borde ha runt 17"-18" ;)

Leo: Ah, tack! Det stämmer det, nu fick jag mått i tum istället. "Your Frame Size is :: 17in OR 19in Center-to-Top / 17in Center-to-Center" ...det gjorde ju inte saken jättemycket enklare. Betyder det att det inte spelar någon större roll om jag tar en 17" eller 18"? Hur ska man veta då? =)

Ramstorlekar mtb's
Wrenchscience är ingen lag, inget går upp mot att testa själv. Alla ramtillverkare mäter sina ramar på olika sätt så stirra dig inte blind på den uppgivna ramstorleken. Du kan komma lite närmare sanningen om du tittar på geometrisiffrorna men det är svårt att bara gå på sådant som nybörjare.

Tillbaka
Topp