Ramtips downcountry?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
Ramtips downcountry?
Hej!

Vänder mig åter till oraklet pga existentiellt problem. Har en Merida One Twenty som jag klantar runt mig med i Göteborg, samt stundvis Isaberg och Vallåsen. Den är rapp och kul, dock något daterad geo så jag funderar om man skulle ta att byta ram till något som har lite modernare spec än reach 455, HTA 67,5 och STA 75, stl L.

Är nöjd med övrigt kit (GX Eagle, Revelation 130, deluxe 120, KS Lev), kanske saknar jag lite bit i bromsarna (Shimano MT-500).

Full spec:
https://www.merida-bikes.com/sv-se/bike/14/one-twenty-800

Budget 10-20k för ramkit, behövs ingen värsting men gärna HTA runt 65 och STA typ 77. Tipsa gärna, tack och bock ?

Ramtips downcountry?
Muffin köpte bara ram.

Spur är för nära den du har en vinklar? Snygg cykel...

Skeen trail finns nog inte bara ram?
Båda är bra alternativ om de finns som ramkit. Min första tanke var egentligen att kanske köpa en Propain Hugene, men det känns isf lite som att jag vaskar befintlig hoj när det bara är geo jag vill uppdatera.

Edit: och så är jag ju snål. När jag köpte Meridan 2018 fick jag ju en kvalitetshoj (om ej av mindre creddigt märke) med GX över disk för 24.500 kr. Motsvarande idag känns svårt att hitta under 35.

Senast ändrad:
Ramtips downcountry?
Ja muffin köpte som sagt en aplha ram så då går det nog en gång till.

Radon verkar inte finnas alls nu men brukar väl vara prisvärd så kanske kan funka att att flytta runt grejor och sälja den gamla komplett.

Spur vet jag inte hur man köper men finns ramkit på siten

Ramtips downcountry?
Har du provat en hoj med modern geo i skogen du cyklar mest? Inte säkert det blir roligare.

Komplettera med beg parkhoj kanske är roligare?

Ramtips downcountry?
Har du provat en hoj med modern geo i skogen du cyklar mest? Inte säkert det blir roligare.

Komplettera med beg parkhoj kanske är roligare?
Har kört lite på polarens Tyee och det var ju, hmm, stabilare utför. Och jag cyklar ju både uppförs och utförs, med förstnämnda som ett nödvändigt ont.. som förvisso håller en i form.

Ramtips downcountry?
Är du säker på att du tänker rätt?
Köper du en ram flyttar du över beggade delar och har kvar en svårsåld ram i reserv.
Meridan går väl att få an skaplig peng för, så kan du köpa en ny komplett. Mycket mindre jobb också. Blir det dyrare?
Snål i all ära, akta så du inte blir dumsnål :-)

Ramtips downcountry?
Köper du en ram flyttar du över beggade delar och har kvar en svårsåld ram i reserv.
Meridan går väl att få an skaplig peng för, så kan du köpa en ny komplett. Mycket mindre jobb också. Blir det dyrare?
Nej jag är inte säker. Uppskattar alltså feedback ?

Ramtips downcountry?

Är det så du blev Fattiglapp?

Ramtips downcountry?
Jag är inte tillräckligt insatt i priser och andrahandsmarknaden, så det var mer en tanke än feedback. Räkna på det helt enkelt!

Om man vill köpa en relativt billig ram/cykel tror jag att det blir billigare att köpa en komplett cykel och sälja den gamla, förutom om man hittar en ram med mycket rabatt. Om man köper dyr amerikansk är det ofta billigare att köpa separat ram och komponenter du vill har. Men även där är frågan hur mycket du får för din gamla ram jämfört med hela cykeln.

Ramtips downcountry?
Alphan är bra men på Vallåsen vet jag inte om den hör hemma. Kanske får bättre kinematik om man är lättare än mig.

Svåra med Spur är väl att få tag i en.

Annars håller jag med om att en begagnad cykel med mer slaglängd som komplement verkar vettigare för pengarna.

Ramtips downcountry?
Om man vill köpa en relativt billig ram/cykel tror jag att det blir billigare att köpa en komplett cykel och sälja den gamla, förutom om man hittar en ram med mycket rabatt. Om man köper dyr amerikansk är det ofta billigare att köpa separat ram och komponenter du vill har. Men även där är frågan hur mycket du får för din gamla ram jämfört med hela cykeln.
Ja, värdet på den gamla cykeln /ramen är ju nyckelfrågan. Samt om man är beredd att betala mer för att få helt nya fräscha komponenter eller inte. Men tycker som sagt det skall räknas på.

Ramtips downcountry?
Jag köper lös ram eftersom jag alltid byter allt och aldrig orkar sälja det jag skruvar av. Hade man sålt allt löst så räknar man nog hem ett köp av komplett cykel. Eller så står man där med något märkesbrandat skit ingen vill ha.

Ramtips downcountry?
Extrahoj är uteslutet pga platsbrist tyvärr. Eller tyvärr och tyvärr, vem vet var det hade kunnat sluta annars..

Ramtips downcountry?
Alltså vart ligger fokuset?
Om uppförsbacken är av ondo och Vallåsen är en destination så skulle jag skruva upp valet en bit från 120mm slag om N+1 är HELT uteslutet...

Ramtips downcountry?
Alltså vart ligger fokuset?
Om uppförsbacken är av ondo och Vallåsen är en destination så skulle jag skruva upp valet en bit från 120mm slag om N+1 är HELT uteslutet...
Fokus är ju vardagsstigarna runt Götet. Så hyrhoj på åsen kanske inte är helt dumt om jag tröttnar på att kolla så inte lagningarna i tänderna har skakat loss efter varje åk..

Ramtips downcountry?
Tycker det är svårt att hitta kortslagiga/downcountry-hojar med 65 graders gaffelvinkel. Finns det ens?

Slår ett slag för ett litet steg uppåt till t ex nya Stumpjumpern som ju har 130/140 tror jag. Förvånansvärt ok när det gäller att trampa o definitivt tillräckligt utför i Isaberg. Den kostar dock en slant men det borde finnas hojar liknande Stumpjumpern bland andra märken? Just Stumpjumpern finns även som lös ram men jag tycker den är för dyr (30' med bakdämp) i förhållande till vad en komplett cykel kostar (40').

Ramtips downcountry?
Tycker det är svårt att hitta kortslagiga/downcountry-hojar med 65 graders gaffelvinkel. Finns det ens?

Slår ett slag för ett litet steg uppåt till t ex nya Stumpjumpern som ju har 130/140 tror jag. Förvånansvärt ok när det gäller att trampa o definitivt tillräckligt utför i Isaberg. Den kostar dock en slant men det borde finnas hojar liknande Stumpjumpern bland andra märken? Just Stumpjumpern finns även som lös ram men jag tycker den är för dyr (30' med bakdämp) i förhållande till vad en komplett cykel kostar (40').
Fs med 65 kanske är svårt att hitta ja.

Ramtips downcountry?
Fs med 65 kanske är svårt att hitta ja.
Har just nu en Roscoe hemma som faktiskt är på 65 grader tror jag men en sån har ju redan @SIE hemma att klämma på så jag gissar att det är FS som gäller.
IMG_20211222_195721_329.jpg

Ramtips downcountry?

65 är nog lite svårt, men 65,5-66 finns väl några i alla fall.

Allebike Alpha
Transition Spur
YT Izzo
Santa Cruz Tallboy

Ramtips downcountry?
Izzo glömde vi ja. Inget ramkit va?

Befintlig cykel är nog ett bra val om man inte ger sig fan på att köra dh på DC.

I så fall får man kanske kosta på sig att gaffla upp och/eller angle set. Sen vill man kanske ha mer krut i bakdämparen annars blir det att pumpa så det känns som en HT?

Ramtips downcountry?
Izzo glömde vi ja. Inget ramkit va?

Befintlig cykel är nog ett bra val om man inte ger sig fan på att köra dh på DC.

I så fall får man kanske kosta på sig att gaffla upp och/eller angle set. Sen vill man kanske ha mer krut i bakdämparen annars blir det att pumpa så det känns som en HT?
IS lager = lite mer meck med angleset men fick tips på en extern lösning i annan tråd. Även förlänga gaffeln till 140 har varit på tapeten, men har ju andra konsekvenser.

Ramtips downcountry?
Lite inspiration kanske. Vet inte om dessa finns som ramkit men här är några andra DC-cyklar (typ) jag har stött på:

Santa Cruz Blur TR
Canyon Lux Trail
Cannondale Scalpel
merida ninetysix
Kona Hei Hei
Transition spur

Har ingen djupare kunskap om dessa men de dök upp i några kommentarer.

Ramtips downcountry?
Kör numera runt på en Bird Aether 9. Med 210*50 dämpare får den 120mm slag och det går säkert att köra med 130 gaffel (140 rekommenderas dock).

Tillbaka
Topp