Ramväska för gravelbike

Stervelo

Aktiv medlem
Ramväska för gravelbike
Ja, en väska ramväska alltså.
De har en tendens att bli små, om man inte bränner hela innertriangeln, men då får man inte med sig vattenflaskor där.
Vattenflaskor på framgaffeln känns bulkigt och brett.
Men flaskor på "styret"/styrstammen ser ut att finnas.

Vad fungerar bra, vad är rätt kompromiss. Tänker att en fet sadelväska undviks å det längsta, borde påverka cykeln mest negativt.
Inte helt främmande för styrväska.

Men, tänker mig en ramväska som får ta hela triangeln, så 12-14 liter, har xl ram, sen vattenflaskor vid styret på något sätt?

Jag tänker nog att kunna hojja 20/30/40 mil ToR med en övernattning, inomhus, så "civila kläder" för att kunna gå och äta bland folk, cykelreservdelar/verktyg.
Det borde det där räcka till för.
jag har en kompis i söderköping, är väl 20 mil dit, jag bor i stockholm, björkhagen, och vill hojja dit och stanna ett par dagar, typ.
Har syrran lite utanför mariefred, är runt 10 mil dit, hojja dit, stanna en natt eller två.

Hojjen för nyttotransport, hojjandet är inte grejen egentligen om ni är med. :)

Sen har man en bra bas i det, för att adda styrväska och annat om man vill göra något vildare sen.

Apidura har en väska man kan få rejäl 12 eller 14 liter, jag tror 14 går i ramen. Det borde kunna räcka för mitt syfte.
Inget lagamat, inget sova med sig.

Några väsktips, det jag hittade lite snabbt är apiduran som är stor och bra. Flaskor runt styret? Bra saker? Tips på modell?

Ramväska för gravelbike
Jag har precis skaffat mig en väska som fyller hela triangeln, tänkte prova att ändå köra med någon flaska, borde funka med flaskor man kan ta ut från sidan, tänker jag.

Ramväska för gravelbike
Jo, visst kan jag hojja med rygga, men nu var det en ramväska jag var ute efter, att slippa väska på ryggen är väl inte helt knasigt säg om jag också ska hojja 40 mil på 2 dagar?
Jag äger 2 motorcyklar också, de går också och åka dit på, det går att ta en vanlig taxi dit, det går att ta färjan en bit också, men det var inte riktigt frågan. :)

Ramväska för gravelbike
Jag har precis skaffat mig en väska som fyller hela triangeln, tänkte prova att ändå köra med någon flaska, borde funka med flaskor man kan ta ut från sidan, tänker jag.
Ja nu blir det bättre info här, bra tanke, det verkar ju till och med finnas väskor med hål för slang, typ en vätskeblåsa inne i väskan.

Ramväska för gravelbike
Om jag får tipsa om styrväska/väskor så är de här två vattentäta och väldigt prisvärda. Den lilla klickas fast på den stora. Äger båda, men inte långcyklat med dem än.
4 liter: https://www.bikester.se/red-cycling...eqrecqid=207c8fa1-9b82-11eb-9ab3-a8a1591300f3
8 liter: https://www.bikester.se/red-cycling...eqrecqid=beb55ed2-a6b9-11eb-9ab3-a8a1591300f3
7B430ECA-EF50-4E43-AFC0-7F6CBE1455FE.jpeg

Ramväska för gravelbike
En lagom stor sadelväska tycker jag man kan cykla med utan problem. Jag cyklade runt mallis en vecka med en liten styrväska och en normalstor sadelväska typ 9-10 liter. Då bodde vi på hotell på olika ställen varje natt och hade med allt bagage inkl lite civila kläder. Jag hade inga problem med att väskan svängde eller jävlades på något sätt. Man kan ha rätt slimmat bagage om man inte har med sig tält etc.

Ramväska för gravelbike
Köpte en hel måttanpassad ramväska med rullstängning till min förra BMC förra året från Rogue Panda i Flagstaff. Körde med vattenblåsa i, det gick ganska bra. Nu har jag dock bytt cykel till en 3T och beställt en partiell väska från samma pandor. Man skickar en bild på cykeln med en linjal fasttejpad och får sen ett korr.

Ramväska för gravelbike
En lagom stor sadelväska tycker jag man kan cykla med utan problem. Jag cyklade runt mallis en vecka med en liten styrväska och en normalstor sadelväska typ 9-10 liter. Då bodde vi på hotell på olika ställen varje natt och hade med allt bagage inkl lite civila kläder. Jag hade inga problem med att väskan svängde eller jävlades på något sätt. Man kan ha rätt slimmat bagage om man inte har med sig tält etc.
Ok, bra att veta att det inte är så illa som jag föreställer mig. Hög tyngdpunkt, bakom ryggen, känns lite weird bara. Men, en ramväska som täcker hela innertriangeln, lär bli ett bra segel vid hård sidvind, inte helt positivt det heller.

Ramväska för gravelbike
Jag brukar köra med en rätt stor sadelväska (14 liter) och det är inga problem så länge man ser till att den sitter stadigt så att den inte gungar när man står upp och trampar. Man behöver dock packa det tyngsta längst fram och spänna fast den ordentligt.

Styrväska tycker jag fungera bra och något jag använder som komplement till sadelväskan. Vid behov hänger jag på en påhängsväska längst fram på styrväskan Får jag välja kör jag dock mycket hellre med enbart sadelväska.

Ramväska har jag bara provat ett par gånger men haft problem med skav då väskan blev lite för bred. Hade svårt att packa smalt. Om jag hade kunnat packa smalare hade en medelstor ramväska varit ett bra komplement men då under förutsättning att vattenflaskorna fick plats.

Ramväska för gravelbike
Om du skippar sadelväska kan du montera en flaskhållare på sadelstolpen (kräver att du har en rund stolpe). Finns även fästen som gör att du kan montera två flaskor där också (triathlon-style).

Ramväska för gravelbike
Tack tack alla, fina bra ideer och inspiration.

Har ju två skruvar på toppen av ramröret, ska väl fixa på något där med, för mat och sololja kanske. :)

Ramväska för gravelbike
Gällande topprörsväska, fundera på öppningen. Har en Restrap och den är blixtlåset så trögt på att det är väldigt svårhanterligt under cykling med handskar på.
Gällande sadelväskor gillar jag konceptet med urtagbar packpåse så man kan låta fästanordningen sitta kvar på cykeln.
Har en M Restrap ramväska också, den funkar fint för smått och gott som extra handskar, regnjacka osv. men den blir sväller snabbt på bredden med risk för att man slår i. Där känns ju både sadel och styrväska bättre för att packa bylsigare saker som civilt ombyte.

Ramväska för gravelbike
Men, styrväska, runt 10 l, med toprörsväska, mini touring, flaskor med. Släng i 14 liter till i ramen, vätskeblåsa i den och 11-12 liter saker. Sen en sadelväska med 10 l. Då får man med sig saker så det går att tälta, eller, så tar jag all packning så tjejen kan hålla lite högre tempo typ. Köpte gravelhoj till henne som födelsedagspresent nyligen och hon är inte jättesnabb och jättemodig, än.

Ramväska för gravelbike
Jag hade kört en sadelväska, typ Apidura. Och en lite styrväska om det behövs. Upplever inga som helst problem med det. Hade en Rixen Kaul för några år sen som var riktigt dålig. Den ändrade balansen i cykeln så den blev helskum.

Ramväska för gravelbike
Jag kör med Revelate Designs Terrapin 14L sadelväska, RD Pronghorn styrväska, RD Gastank toppväska och Rogue Panda ramväska. Har inte haft problem med att knäna tar i, men det är ju lite skillnad på olika ramväskor, en del är sladdrigare än andra. Pandan har en tunn plast som styvar upp den och rullstängningen gör att man kan dra ihop den rätt bra. Sen får man ju packa lite smart. Jag kör sovsäck, dunjacka och lättare grejer i sadelväskan, tältpinnar, verktyg och tyngre grejer i ramväskan. Men jag tänker inte alls på grejerna egentligen. Trodde ramväskan skulle vara större vindfång än den var, men den störde mig väldigt lite. Enda anledningen att jag beställde en delad till exploron var för att smidigare kunna ha vattenflaska och kunna ha ramväskan på hela tiden.

Ramväska för gravelbike
Jag tror det blir så här, 14 L ramväska, 9 l rulle på styre, 3.5 väska på rullen, 1 l maglock som skruvas på ovantuben. Sen är det bara en fet sadelväska kvar om det behövs. Med allt det där på, pallar nog jag och bönan en "kredikorts" touring över en natt eller två, hon kan ta något om hon vill, jag kan ta allt så hon orkar så mycket det går, hon gillar inte uppförsbackar, än.

Ramväska för gravelbike
Rulle jag tänkte köpa har distanser mot styret, så händer får plats, det tyckte jag såg tveksamt ut på många som bara spändes fast utan distanser mot styret, var tar mina händer vägen? Får jag inte hålla ovanpå styret?

Ramväska för gravelbike
Rulle jag tänkte köpa har distanser mot styret, så händer får plats, det tyckte jag såg tveksamt ut på många som bara spändes fast utan distanser mot styret, var tar mina händer vägen? Får jag inte hålla ovanpå styret?

Apiduras har inte distanser men man får in fingrarna där ändå, man kan släppa lite på remmarna med. Då är det värre med framme i bocken oftast. Beror såklart på hur pass man fyller den och om man har flare.

Ramväska för gravelbike
Närproducerat i bromma/sthlm.
Kan ligga ett litet lager hos 116 på östgötagatan.

Senast ändrad:
Ramväska för gravelbike
Närproducerat i bromma/sthlm.
Kan ligga ett litet lager hos 116 på östgötagatan.
Snygga!
Eller tillverkat av någon stackare i Kina: https://www.decathlon.se/flaskhallare-i-textil-id_8487122.html
De har även en ok ramväska för överröret: https://www.decathlon.se/ramvaska-300-15l-id_8354453.html

Ramväska för gravelbike
Jag har kreditkortstourat runt Mälardalen, Bergslagen och Dalarna med väskor från Carradice när det begav sig. En SQR på sadeln som satt förvånansvärt stabilt och en Super-C på styret. Det blir en del över 20 liter. Överlag så tycker jag att svaj och sådant känns mindre om jag är ute och semestrar. Det blir färre ruscher i backarna, färre skyltspurter eller ANNAT utan det går i ganska jämn fart och ansträngning vilket gör hela cykeln mer stabil.

Finns det ramväskor med galghängare så man kan få med sig kostymen?

Ramväska för gravelbike
Ja, nu beställde jag alla väskor till ramen utom sadelväska. Jag tänker "sovsäck, tältduk" när jag ser den, och inget sånt planerat. :) Än. Jag provar med vätskeblåsa i ramväskan, när den blockar flaskställ.
Får se var det landar. Tack för all hjälp och inspiration.

Ramväska för gravelbike
Fick hem väskorna på två dagar, ramväskan hävdar att den är "carbon safe", det tror jag så mycket jag vill på. Fint grusdamm och remmar runt ramrören i huvudtriangeln, det finns ju inte på världskartan att du inte får skav? Så, jag tänker, montera väska med lite skit i, se var remmarna hamnar, tejpa lite bredare än var remmarna hamnar, det borde väl räcka?

Mtbn är heltejpad, tänkte att graveln, trots kolfiber, inte ska tejpas mer än absolut nödvändigt.
Som det är nu finns en liten pluttbit tejp på styrröret där hydraulslangen för frambromsen ligger mot.

Ramväska för gravelbike
Tips på bra ramväskor modell större? Fylla hela innertriangeln går bra

Bonus om väskan säljs på svensk hemsida, eller åtminstone europeisk

Ramväska för gravelbike
Jag körde såhär hösten 2019
Lite olika fabrikat, viktigast var att få plats. Och att de var billiga. Och fungerade för ändamålet.

697E70BD-465C-436D-B2EF-8122C6F6DFAC.jpeg

Sedan har det pga anledning inte blivit så mycket cykeltouring.

Tillbaka
Topp