[randonne] 600km från Köpenhamn (nu med RR)

kontrapunkt

Aktiv medlem
Hej! För alla som vill ha sina PBP-kval i ordning redan nu, kan tipsas om en brevet som danskarna (specifikt ARD Huvudstaden) ordnar: 600km runt Själland och Falster 30/4. Start är vid Åmarken station (5 km från hovedbangården, men det går också S-tåg man kan ta cykel på) kl 07:00.

Anmälan och info:
http://www.audax-club.dk/node/346

Karta och GPX-spår:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vobyhzbkqmdvhydn
(med reservation för felaktigheter / rättelser i spåret)

Senast ändrad:
Jag tänkte faktiskt vara så lat så jag tar tåget dit (med cykeln i sin cykelväska). Men någon gång i år ska man väl förhoppningsvis orka köra 600 dit och 600 hem någonstans ...

Liten rapport från Köpenhamn 600 km ...

Färden började med tåg ner till Lund, cykeln hopskruvad i väska, och övernattning hos en vän i Lund (som körde 2003, mycket trevligt PBP-prat blev det...). Så avgång i tidiga ottan genom Lund, knappt festfirarna innan sista april ens vakna. Öresundståg över bron.

20110430_001.jpg

Samling vid Åmarken, Hvidovre. Lätt ta sig dit med kollektivtrafik. I Köpenhamn uppmuntrar man som synes cykel på tåg.
Uppskattar vi var något över över 20 damer och herrar i olika åldrar, inklusive ett par på tandem som höll god fart.

20110430_007.jpg

Färden gick mycket på cykelvägar (cykelstier). Vissa var klart bra, vissa var lite väl trafikerade av barn och gående, och hade precis som i Sverige kanter och korsningar inte tänkta för mer än 15 km/h, absolut inte de 40 km/h vi låg i. (Det var skön medvind första 15 milen eller så). "Rundkörsel" = inbromsning, ryck och lite tekniskt knixande!

20110430_015.jpg

Vi rullade söderut förbi Köge, stämplade kort i Rødvig.

20110430_037.jpg

20110430_041.jpg

Bron över Storströmmen, S om Vordingsborg. Cykelväg på "skarvspår", lätt kadunk-kadunk ...

20110430_049.jpg

Vändning i Nakskov, och sedan till nästa hörn i Gedser. Då hade den starka vinden vänt - vissa tog tydligen två timmar de fyra milen till Nyköping (Falster, där vi nu är). Stämpling på Scandlines som det stod i vägbeskrivningen, men hade gått bra att stämpla på mataffären också. Jaja, som ny är man ofta lite extra försiktig. Skön matpaus i solen.

20110430_056.jpg

Magnoliorna, ja faktiskt det mesta av träd och buskar, blommade.

20110430_071.jpg

20110430_072.jpg

Tillbaka över Vordingsborg utan stämpling (vissa med fungerande respekt för mat- och sovklockan övernattade här), och längs södra kusten i kvällsljuset. Ingen vind, måttliga backar.

Så stämpling i Skælsør vid 22 - sista utposten innan nattkörning; tid att fylla på te, mackor och vattentankarna. Passerade Storabältbron strax norröver, upplyst syntes den på långt håll i det platta landskapet.

20110501_002.jpg

Nästa stämpling Kalundsborg mitt i natten. Några danskar stämplade på ett diskotek tydligen, jag tog ett kvitto i en pengaautomat. Klassisk nattkörning, tyst, reflexvästar och baklysen syntes i natten. Inte så fort för någon jag såg, men personligen kanske mest trött i sov-schemat och därmed ämnesomsättningen. Pulsen var stundtals nere i 100 eller så.

20110501_006.jpg

Tog för anständighet och trafiksäkerhet någon 10-minuter power-napp med liggcykeldynan (man har alltid någon sorts underlag med sig), men fick bättre resultat av lite mer ordentlig sömn. Hittade ett fint krypin i bokskog (utan uppenbara vildsvin), bredde ut aluminumfilten, tog cykeldynan som kudde och sov skönt i medhavd sovsäck. Två timmar; flera hann säkert passera under tiden, men inte lika trött, och det var morgonljus vid horisonten.

20110501_012.jpg

20110501_015.jpg

I Nyköping (Sjælland) stod första morgontåget och brummade lugnt vid stationen, och ett bageri hade trevligt nog söndagsöppet trots att klockan var innan sju. Stämpling och frukost med "birkes", mums!

20110501_028.jpg

20110501_031.jpg

Ner mot Roskilde fanns det faktiskt backar i Danmark! Kanske därför det närmast kryllade av landsvägscyklister med blänkande solglasögon. Vid en kartpaus kom också ett gäng randonnörer igen som legat bakom, och tydligen sovit civiliserat några timmar på hotell i Kalundsborg.

20110501_038.jpg

Från Roskilde var det återigen platt, och närmast spikrak väg även om den gick genom både stad och lite land och trafiklandskap, allteftersom man kom mer i i själva Köpenhamn. Efter en del letande efter var macken för målstämpen egentligen befann sig kunde jag stämpla in kl 12:50. Fika hos ordföranden för distriktet, och så småningom nattåget hem till vanliga Mälardalen igen ...

Tillbaka
Topp