[Randonné] London-Edinburgh-London 2013

bigmollo

Aktiv medlem
Det har redan börjat snackas om LEL 2013 i PBP-tråden så jag tänkte att det var dags att starta en ny tråd för LEL.

Det är ett fantastiskt lopp för de som gillar vind, regn och episkt lidande.

Mer info finns här: http://www.londonedinburghlondon.com/
Min bloggning från 2009 finns här: http://www.bigmollo.com/2009/08/london-edinburgh-london.html

P7260100p_1600.jpg

/J

Jag är sugen på att ta steget från långa fullastade touringdagar till randonné... det här kan väl vara realistiskt då? Ligga och plåga mig dag ut och dag in är jag ju redan van vid, det gäller bara att kunna göra det lite längre och lite snabbare, och det här loppet är snällare att "klara" än PBP, eller?

Då jag varken är racer eller MTBare så när jag en liten dröm om att något år när jag lärt mig både MTB och racer (vilket jag nästan gjort) dubbla med Tour Divide och PBP samma år. Någon som är sugen på det, 2015?

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ett fantastiskt lopp för de som gillar
> vind, regn och episkt lidande.

Finns det inget långlopp med garanterat vindfritt, soligt, varmt, gott om nattsömn i riktiga sängar och trevlig fikacykling på dagarna? Det där episka lidandet i misärväder och utan att sova verkar så jobbigt. Dessutom kör väl fish-and-chips-folket fortfarande på fel sida vägen.

Men Göran, ta ett litet steg från komfortzonen å kör lite längre. Du har ju kört såpass mycket härliga löp som är hårdare än att tugga lite randonne.

LEL 2013 finns med i min "planering". Senast (2009) var jag anmäld men hjärtmuskelinflammationen satte stopp för det hela.... skam den som ger sig :)

Helve....!!!!!

Nu har man precis "släppt" PBP som man gått och funderat på i stort sett dagligen i flera år, och nu kan jag inte släppa tanken på LEL. Taggad som f-n!!

/r

mmmrrrr skrev:
> ..., och det här loppet är
> snällare att "klara" än PBP, eller?

Jag är tveksam.

mmmrrrr skrev:
> ..., och det här loppet är
> snällare att "klara" än PBP, eller?

LEL är mycket tuffare än PBP. Det är riktigt eländigt på vissa ställen i Skottland. :D

Bara det att cykla på vänster sida av vägen skulle jag tycka vara lite läskigt. Sedan gissar jag att småvägar på engelska och skotska landsbygden är pittoreska, men trånga och kanske inte alltid så väl underhållna? Lägg till lite berg i Skottland och typiskt brittiskt misärväder så verkar det som man måste vara självspäkare av rang för att uppskatta det här... :-)

JLarsson skrev:
> En likadan postitlapp som till 1001miglia? Jag ska
> inte...

Japp, en sån. Den från Miglian tror jag fungerade cirka tre sidor.
Bör inte kombineras med whisky.

LEL är en orgie i Stålcyklar, Stänkskärmar, Feta däck och Carradice väskor. Bengts cykel kommer att drunkna i mängden.

Jag trodde också att det skulle bli svårt med vänstertrafiken men det var bara vid några kontroller som Engelsmännen fick skrika att man drog iväg på "fel" sida av vägen.

Ari Iivonen skrev:
> Jag trodde också att det skulle bli svårt med
> vänstertrafiken men det var bara vid några
> kontroller som Engelsmännen fick skrika att man
> drog iväg på "fel" sida av vägen.

Vid några tillfällen? ;D

Du menar efter VARJE kontroll? Eller när vi körde åt fel håll i den stora rondellen vid hotellet? Eller när vi tittade åt fel håll när vi skulle korsa motorvägen och höll på att dö?

/J

Härligt schture jag var ju annmäld till den också men fick hoppa över efter lite skoj närkontakt med asflaten så jag har också någon sorts revanschlusta :)

Johan, jag läste ditt bloggande angående LEL 2009 blir lika sugen som första gången jag läste.... :)

Nu gäller det bara att kunna genomföra detta utan att bli singel igen.....

EMin postit funkade ju mot italien. Ska nog fixa en ny. Måste man kvala eller är det bara att anmäla sig?

När det ändå snackas knaslopp. Blir det något sverigtempo månne. CK distans hemsida är inte uppdaterad på ca ett år.

Min morfar åkte London - Edinburgh - London 1923 och satt rekord på banan. Han hade även andra rekord på den tidens lång distanser - t ex London-Bristol-London.

Han satt även VM rekord sedan i 1928 i 24 timmars tandem!

Imponerande Garry! En sträcka med nor låter det som. Kul att känna historiens vingslag när man njuter av motvinden och regnet :)

bigmollo skrev:
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ..., och det här loppet är
> > snällare att "klara" än PBP, eller?
>
>
> LEL är mycket tuffare än PBP. Det är riktigt
> eländigt på vissa ställen i Skottland. :D

Men kvoten tidsram/sträcka är större? Klart att det är en jävla strapats, men om man fokuserar på att genomföra det en gång kan man ju satsa på att pressa ned tiden nästa gång...

Det finns väl dessutom knappast några monster till stigningar? Jag kan tänka mig att det är mycket upp och ned i Skottland, och lite mindre så i England. Dessutom, om det är vått, borde det ge jämnare temperaturer över dygnet så att det blir lättare att klä sig.

Det är ju längre så du har längre tid på dig. Det fanns en del bra backar också. I England var de korta och branta och i Skottland var de längre. Jag tyckte själv att det var bra mycket slitigare än PBP. Men vi hade lite otur med vindarna sist.

Men de kommer dra en ny sträcka 2013. Förhoppningsvis slipper man några av de tristare partierna som fanns sist.

Det är ett läckert lopp och naturen är fantastisk. Kontrollerna och maten var också toppen.
/J

Jag tar sikte hur som helst, så får man se var man landar. Det finns två breveter kvar i år i Stockholm, nästa helg och första helgen i oktober? Får göra ett angrepp där.

Va fan säger du gossen! Skojar du?

cerberos skrev:
> Nu gäller det bara att kunna genomföra detta
> utan att bli singel igen.....

Rippa skrev:
> När det ändå snackas knaslopp. Blir det något
> sverigtempo månne. CK distans hemsida är inte
> uppdaterad på ca ett år.

Jo, det ska det väl bli. Men jag har inte kollat närmare på det.
Peter har varit ganska upptagen med annat på sistone.

"Dear rider

Thank you for your interest in London Edinburgh London. We’re very busy planning what we hope will be a fantastic adventure!

The event will take place from Sunday 28 July to Thursday 1 August 2013. Registration will be on 27 July 2013. Our start location will be:

Davenant Foundation School
Chester Road
Loughton
Essex
IG10 2LD

Riders will start in groups, between 07:00 and 10:00. You will not be able to choose your start time, but you will be able to start with your friends.

You will also be able to start in central London. We are arranging a special start at 06:00, hopefully from outside Buckingham Palace.

The route is 1400km, with a minimum speed of 12kph throughout. It passes through a wide variety of countryside, with both hilly and flat sections. The route is not signposted, but we will provide you with a routesheet and gpx files.

We haven’t confirmed the entry fee yet, but it is likely to be around £210. This will include:

- all food and drink at controls
- dormitories
- showers
- finishers’ medal
- motorbike support along the route

You will be able to enter online from January 2013, and pay by credit or debit card. You do not need to qualify to enter.

We are developing our website, which will have much more information about the route and controls. We hope this will be ready by December 2011, and we will send you another email to let you know.

We look forward to seeing you in 2013!

Best wishes

The London Edinburgh London team"

kitzblitz skrev:
> Tyvärr krockar det med något annat som också
> har lång framförhållning :-(

Ah, dags att byta torkarblad på bilen just då?

JLarsson skrev:
> kitzblitz skrev:
> -----
> > Tyvärr krockar det med något annat som också
> > har lång framförhållning :-(
>
> Ah, dags att byta torkarblad på bilen just då?

Näää, jag ska tydligen vara i Brasilien då.

kitzblitz skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > kitzblitz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tyvärr krockar det med något annat som
> också
> > > har lång framförhållning :-(
> >
> > Ah, dags att byta torkarblad på bilen just
> då?
>
> Näää, jag ska tydligen vara i Brasilien då.

Ojoj, jag lider verkligen med dig:)

The new London Edinburgh London website is here!

Dear Randonneur
We have just launched the new London Edinburgh London website. Click on http://www.londonedinburghlondon.com to find out more about the 2013 route, as well as news about the prologue from central London. We’re busy creating the French, German and Italian versions of the website, and we’ll let you know when these are ready. We look forward to seeing you next year!

The London Edinburgh London Team

edit: städade lite

Senast ändrad:
GarryJones skrev:
> Min morfar åkte London - Edinburgh - London 1923
> och satt rekord på banan. Han hade även andra
> rekord på den tidens lång distanser - t ex
> London-Bristol-London.
>
> Han satt även VM rekord sedan i 1928 i 24 timmars