Randonné med start i Uppsala

kontrapunkt

Aktiv medlem
Till nästa säsong kan det kanske bli randonné med start i Uppsala, en eller ett par breveter i alla fall om intresse finns.
Jag har pratat med Randonneurs Stockholm och det kan eventuellt rent av bli i RS regi (inget officiellt bestämt än) -
i varje fall försöker vi samordna så de inte krockar med Stockholm-breveter.

För Uppsalabor blir det naturligtvis närmare till start; för randonnörer i Stockholm kan det ge variation i vägar - bland annat kan man komma lite närmare Norduppland, norra Roslagskusten, Vendelbygden och Dalälven även på 20- eller 30-milare. Har också skissat på en 40-milare som skulle kunna nå ända upp till Ljusne och Hårgaberget i Hälsingland.

Praktiskt finns det en 24h-öppen mack 2 km norr om centralstationen nära till vägar ut ur staden framför allt norrut. Till Uppsala går SL-pendel med goda cykelmöjligheter, det finns också möjlighet till bilparkering.

Ort och datum (men inte sträckning) för nästa år behöver rapporteras senast 1/10.
Innan vi går vidare, och innan vi bestämmer om det blir en eller flera breveter skulle jag gärna kolla:

• Skulle du spontant vara nyfiken på att köra någon eller några turer randonné från Uppsala?
• Är det bäst med "normala" tider (april-juni), eller finns till exempel intresse av 20-milare tidigt i mars?
• Vill du rent av vara med och förbereda rutter och organisera?

Spontant känns det som att jag skulle vara sugen. Har kört lopp i Stockholm, Västerås och Örebro och skulle gärna komma till Uppsala också för att cykla. Varför inte lägga in någon 20- och/eller 30-milare under sommarmånaderna? Få lopp då och åtminstone jag tycker det skulle var kul med lopp, träffa cyklister och hoja runt en smula även sommartid.

Jannetuba skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte lägga in någon 20-
> och/eller 30-milare under sommarmånaderna? Få
> lopp då och åtminstone jag tycker det skulle var
> kul med lopp, träffa cyklister och hoja runt en
> smula även sommartid.

Jag håller med. Blir ofta ett litet vakuum efter tokhetsen på våren. En skön 30 milare helgen efter midsommar vore grymt.

Kan mycket väl tänka mig att starta från Uppsala för att cykla norröver.

Om det går att ta sig upp med pendeln från Västerhaninge-linjen s.a. man är där i tid för start skulle det kunna vara intressant, om inte annat för att få prova på lite vägar man inte kört tidigare.

Som introduktion till randonné-cykling tror jag inte det är helt fel att erbjuda de kortare distanserna under tider då vädret kan förväntas vara lite bättre än vad det ofta är i mars/april då de distanserna typiskt går, d.v.s. jag tror inte det skulle vara fel att köra i slutet av maj eller under juni.

Tackar för synpunkter :-).

Starttid: hade tänkt att de ska fungera med "vanliga" pendeln (så ingen 05-start). Har inte koll på grenarna söderöver, men kan kolla upp såklart.

Sen / tidig / normal : Det blir nog svårt att köra *både* normal serie och 20-mil i sen april / sommar lopp och höst-turer. Särskilt på nytt ställe. De senare turerna har fördelen att inte krocka lika mycket med övriga breveter (det ser ut att bli lopp i Stockholm i stort sett *varje* helg i vår). Oavsett detta vore det fint med september-oktobertur, absolut.

Senast ändrad:
[gillaknapp]
Låter suveränt, fler & bättre möjligheter att delta i brevet på ett smidigt sätt (tåget).
Personligen kan jag tycka att det skulle vara bra med en senare serie (sommaren), då jag jobbar en del helger & har svårt att få ihop en hel serie annars.

kontrapunkt skrev:
> Till nästa säsong kan det kanske bli randonné
> med start i Uppsala, en eller ett par breveter i
> alla fall om intresse finns.

Verkar riktigt kul, särskilt om det funkar att ta pendeln ToR start/mål.

GoranS skrev:
> Om det går att ta sig upp med pendeln från
> Västerhaninge-linjen s.a. man är där i tid för
> start skulle det kunna vara intressant, om inte
> annat för att få prova på lite vägar man inte
> kört tidigare.

Uppsala-pendeln går från Älvsjö, så det blir ett byte för de som kommer längre söderifrån.
Men det tar inte slut där, man behöver dessutom en kombi-biljett, eller kombinera SL-biljetten med en UL-biljett,
Men biljetter skall gå att köpa i pendeltågsspärren (eller i app) enl http://sl.se
http://www.ul.se/Biljetter/Vara-biljetter-och-priser/ULSL/
Restid från Älvsjö => Uppsala 1:07

Men detta hinner säkert SL/UL ändra på till våren 2016...

/Håkan

Hej!

Vi* har planerat lite nu, och utgår bland annat från att inte försöka krocka för mycket med befintliga breveter i Stockholm. Och från positiva svar om sommar- och höstbreveter - vilket blir en något senare serie än vanligt. Vi har också fått ett par önskemål om "normal" tid för serien vilket naturligtvis vore fint, men vi kanske får börja lite försiktigt på ny plats ...

Vårt *förslag* just nu:

2016-05-21 200 km - då borde det hunnit bli fint väder
2016-06-11 300 km - råkar dessutom vara en vecka innan VR, och 1400 kr billigare
2016-07-09 400 km - kan bli Hårgaberget-turen
2016-08-27 600 km - cykling i varm (kan en ju hoppas) augustinatt
2016-10-08 200 km - höstbrevet

Synpunkter? Rutter är inte bestämda än, men blir generellt norrut eller nordväst.

* vi = för stunden Rickard Främgård, Peter Sundstedt, Olle Jansson och undertecknad. Hojta till om du vill vara med och planera!

Senast ändrad:
Riktigt bra med längre säsong. Vårens kompakta schema där allt ska cyklas innan midsommar tär på min motivation. År då man inte har PBP etc. att kvala till blir bättre med lopp förlagda över sommaren och hösten, så min spontana reaktion är positiv.

Låter trevligt jag vill prova på en 200, men Hårgaberget, hur hade ni tänkt där? Cykla 83:an fram till Hårga (sista kilometrarna är grusväg har jag för mig), vända och köra samma väg tillbaka? Finns inte direkt någon plats att stämpla på i Hårga (population 23 typ) om man inte fortsätter fram till Bollnäs, fast då finns risk att det blir längre än 400 km.

Stämpling i Segersta eller Kilafors, är nog tanken. De ligger strax intill.

Annars *vore* det inte så dumt med fotokontroll uppe på berget om vägen hade medgivit det. Kanske någon kommer ihåg Peter Toners fotokontroll uppe på Vidablick i Rättvik? 15% backe uppför, på sista dagen av Västerås 100-milare ...

Om man kommer från Ljusne-hållet över Segersta, och sen fortsätter söderut på väg 272 mot Ockelbo (och Uppsala, faktiskt) behöver man inte köra på väg 83 mer än ca 1 km.

Senast ändrad:
Upp på berget blir det svårt att ta sig, i alla fall om cykeln ska med. Hade helt glömt vägen över Segersta.

Låter toppen detta. har lovat frun att inte cykla lika mycket på våren, men vill ändå ta min första SR. blir ju lite lättare med planeringen nu =)

Tummen upp för initiativet. Om det går ihop med annat ska jag försöka köra åtminstone någon av tre kortare turerna.

Om loppen hade gått den normala säsongen så hade jag garanterat åkt alla. Om de går så där sent så är det inte troligt att jag åker något alls.

Bra initiativ!

Bra att datum för rundorna inte krockar med Skandis eller VR.
När ideér om sträckornas dragningar börjar utkristallisera sig än mer intressant.
Borde gå att skapa ett självbärande randonneur Uppsala som håller långsiktigt. Är jag i Uppsala kommer jag hänga på så många sträckor som möjligt.

Bump!

Underbart fin idé med breveter utgående från Uppsala. Hänger gärna på iaf 20- och 30-milare om det passar, och därmed ta brevet-oskulden. Man har ju läst och dreglat över rando-berättelser från övriga landet, men när man inte har bil har det känts som ett för stort hinder att ta sig till lopp som inte går på hemmaplan.

Hej (och tack torch)!

Vi (just nu Rickhard Främgård, Peter Sundstedt, Olle Johansson och undertecknad) har nu tagit fram flera förslag på sträckningar, i samråd med Randonneurs Stockholm. Nästa vecka är det tänkt att bestämma vilka det blir.

Vill du vara med och titta på sträckningarna? Lämna synpunkter, vara med planera något? Kom gärna med på e-post eller när vi ses på plats! Hör av dig till någon av oss, till exempel undertecknad på per@ucf.se eller PM.

Bor i Uppsala och kommer definitivt delta på de lopp som finns, är tyvärr (...) i Afrika när 400km är planerad men deltar mer än gärna på de övriga. Har mest troligt även med mig två personer till.

Hej! Nu finns breveter från Uppsala online på Randonneur Stockholms hemsida (det går till och med att anmäla sig).
Kolla på http://stockholm.randonneurs.se/wp/breveter/uppsala

Vår ordinarie serie blir
20 mil – 21 maj – 09:00 "Brukscykling"
30 mil – 11 juni – 08:00 "Dalälven runt"
40 mil – 9 juli – 07:00 "Dra åt Hälsingland"
60 mil – 27 augusti – 08:00 "Bandystäder i augustikväll"

Vi kommer också ordna
10 mil - 7 maj (populaire)
20 mil – 8 oktober – 09:00 (hemlig sträckning än så länge)

Vi har två startplatser: 100 km populaire och 200 km startar vid Cykelstället inne på Svartbäcksgatan 24 i Uppsala.
De längre loppen har start och på vid Statoil Svartbäcksgatan 61 lite längre norrut (24h-öppet).

Alla starter är lagda så att det går att resa kollektivt till start. Från Stockholm rekommenderar vi SL-pendeln som har gott om plats för cykel kostnadsfritt. Det finns också bilparkering inom några hundra meter från respektive start, se kartan.

GPX-fil, karta och vägnötter kommer en vecka innan respektive tur när vi kollat vägläget och eventuella omledningar.

200 km:
hllns-200-export.png

300 km:
lngshyttan-300-export.png

400 km:
kilafors-400-export.png

600 km:
jrvs-600-export.png

Jättefint, hoppas kunna delta i ngt av dessa lopp. Tajt planering i år gör att det nog "bara" blir 1 SR-serie men jag dubblar förmodligen nån distans. Augustilopp passar mig bra, hoppas man kommer loss från jobbet.

Jo, det är är stämplingsorter. Vi reserverar oss för att någon kan behöva justeras - eller att det kan förekomma hemliga kontroller - men på det hela taget bör det vara sträcka och orter som på bild.

På 60-milaren ser det ut som att ni har tänkt att cykla "dödens väg" d.v.s mot Valbo. Är det väldigt tidig/sen start i så fall, sist jag cyklade den kändes den riktigt läskig?

nieves sa:
På 60-milaren ser det ut som att ni har tänkt att cykla "dödens väg" d.v.s mot Valbo. Är det väldigt tidig/sen start i så fall, sist jag cyklade den kändes den riktigt läskig?

Jag tycker det ser ut som Söderfors - Finnböle - Hästbo - Gävle, alltså inte Rv56.

Är det väg 56 du tänker på? Den ska vi inte åka på annat än ca 1 km för att korsa den söder om Gysinge. Vi kommer från Uppsala på väg 272, åker som sagt 1 km där vägarna går ihop, och sen gamla vägen in till Gysinge. 272 vidare (vilken har varit rätt lugn när jag kört) till Årsunda, stämpling i Storvik och sen norrut på 302 och vägarna mot Jädraås.

56:an är jobbig, jo. Eller är det någon annan väg du tänker på? Vägen söderut Gävle-Söderfors? Vi kan rutta om vid behov. Vi ska ut och reka också, i alla fall delar av sträckan.

kontrapunkt sa:
DeLiQ sa:
Jag tycker det ser ut som Söderfors - Finnböle - Hästbo - Gävle, alltså inte Rv56.
Helt rätt. Andra åkriktningen förvisso, vi kör den på hemvägen. Var ett par år sen jag åkte, har du färsk rapport?

Inte från i år, men förra säsongen var det inget fel på sträckan. Bilarna brukar köra rätt fort på sträckan, men det är oftast glest mellan dem.

Ser att ni tänkt köra mellan Skruven (3km SV om Söderfors) och Tierps Kyrkby. Den vägen var riktigt gropig och tjälskadad förra året och jag tror inte den har blivit bättre under vintern. Cyklar man själv går det att kryssa och väja runt de värsta ojämnheterna, så jag rekommenderar den inte för klungkörning, men efter 55 mil är det kanske inte några klungor kvar.

Kollade mer nogrannt på sträckan, det ser mycket bra ut! Det var 56:an jag fick skrämselhicka av... lite dålig asfalt har jag inga större problem med.

60-milare är det väl bara de riktiga tokarna som kör!? Och de blir nog bara glada om de får några extra kilometer. Å andra sidan brukar de väl gilla misär, så det kanske är lika bra att köra båda vägarna!? ;-)

På 60-milaren är det en sträcka med grusväg på vägen mellan Edsbyn och Åmot, men det kanske inte gör något.

Tillbaka
Topp