[Randonnée] 400 km från Tumba 8/5 starttid 06:15

Jag tänker mest på Reimert som har en osviklig förmåga att aldrig ha rätt kläder med sig. Jag undrar hur en vindväst förslår i +5 och fullkomligt pissregn.

Någon som vet hur många som startade och om det finns några rapporter hur det går för de som inte ligger med i förstagruppen, vilket jag utgår från att nämnda personer gör?

Både mollo och Tille twittrade för en sisådär 50min sen. Det verkar gå gra men det är blött. ca 10mil hade dom kvar då.

Det var 25 personer som startade i morse. Jag fick nyss en kort rapport från Hälleforsnäs från tre glada och sannolikt blöta gossar. / Åsa

Grimpeuse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var 25 personer som startade i morse. Jag fick
> nyss en kort rapport från Hälleforsnäs från
> tre glada och sannolikt blöta gossar. / Åsa

Sannolikt måste vara dagens understatement! Tvärsäkert skulle jag säga ... ;-)

Bigmollos kommentar för en halvtimme sen indikerar att rotblötan fortsatt!

"Gnesta, 5 mil kvar. Sjukt blött. Ska bli skönt att komma hem."

GoranS skrev:
> Grimpeuse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var 25 personer som startade i morse. Jag
> fick
> > nyss en kort rapport från Hälleforsnäs från
> > tre glada och sannolikt blöta gossar. / Åsa
>
> Sannolikt måste vara dagens understatement!
> Tvärsäkert skulle jag säga ... ;-)

Jag tror att P(blöta gossar)= 0,5 just idag. Om de upprepar turen så kanske sannolikheten ökar till 0,67. ;)

TBone skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Grimpeuse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det var 25 personer som startade i morse. Jag
> > fick
> > > nyss en kort rapport från Hälleforsnäs
> från
> > > tre glada och sannolikt blöta gossar. /
> Åsa
> >
> > Sannolikt måste vara dagens understatement!
> > Tvärsäkert skulle jag säga ... ;-)
>
> Jag tror att P(blöta gossar)= 0,5 just idag. Om
> de upprepar turen så kanske sannolikheten ökar
> till 0,67. ;)

Ha ha! :-)

Vi kanske ska be dem ta ett varv till när de kommer i mål så vi får litet bättre statistik för våra modeller. Någon som är sugen på att åka till Tumba och meddela dem när de kommer i mål att rundan ska köras två varv? ;-)

Verkar som de första droppat in i Tumba, strax efter midnatt. Snyggt jobbat, grabbar. Måste ha varit ett riktigt mandomsprov när t.o.m. ni höll på i uppemot 18 timmar (om nu starten gick 06.15).

TBone skrev:
> Jag tror att P(blöta gossar)= 0,5 just idag. Om
> de upprepar turen så kanske sannolikheten ökar
> till 0,67. ;)

Sannolikheten för blöta gossar idag var större än 1
De första 10 milen var fina, sedan regnade det :(

Satan i gatan vilken runda. Blött är bara förnamnet. Efter en halvtimme i duschen har jag slutat skaka.

Starten gick 06:15 och första gruppen kom i mål typ midnatt. Det banrekordet ska nog gå att slå. Nypan, SuperApe, schture och fixigänget var bakom oss.
Reimert överraskade med en riktigt vettig jacka. Däremot slutade hans och många andras händer att fungera på slutet.

Varv två diskuterades på slutet men ingen nappade.
Skriver en utförligare rapport imorgon.

Hoppas att det går bra för de som var kvar ute på banan.

Så där, äntligen hemma. Det här var en blöt och kall tillställning. Kylan gjorde att stoppen blev längre än vanligt. Det var flera i vår grupp, säkert de andra grupperna också, som knappt kunde växla med sina stelfrusna fingrar. Det var riktigt lätt att hålla sig för skratt de sista 30 milen. Rundan var som vanligt backig och ganska krävande. Åsa och Henrik har gjort det igen, snygga och slingriga vägar som man bara myser på, om inte tänderna höll på att skallra ur käften.
Jag hade en riktig bra dag och kände mig pigg och stark hela vägen. Det var skönt.
Har just duschat och nu äter jag det sista ur en påse chips.
Tack för en strålande och blöt dag.
/J

GoranS skrev:
> Hoppas det är en felskrivning och att det är
> pizzerian som erbjöd handdukar och att de inte
> hade handdukar på pizzan. ;-)

Såg det men eftersom handen hade frusit gick det inte att rätta.
Riktigt proffsigt att pizzerian att styra upp handdukar åt oss.
Varmluft-handtorken var rätt populär också.

Ja jävlar vilket grisväder det blev. Värsta jag cyklat så länge i. Jag klädde mig som en uteliggare men frös ändå, helt genomdränkt. Cyklandet gick rätt bra i förstagänget tills kedjen började krångla med 15 mil kvar. Sen krånglade den mer och mer, men den höll och jag fick cykla några mil solo, men mötte upp de andra i Hälleforsnäs och hängde med och evo och nypan, ockå avfall från förstaklungan in i mål. Vi rullade på och snackade skit och stämplade in 1.30. Vi såg inga andra cyklister, så några var ute riktigt länge. Jag kände mig relativt fräsch i mål, hade ju fått hålla igen lite pga skräck för kedjebrott. Nu känns det riktigt konstigt i kroppen och knoppen efter att ha varit vaken i 24 timmar och cyklat 19 av dem, ok, 17 med alla stoppen. Händerna och fötterna ser ut att ruttna.

Vi fick även t-shirts att sitta på på pizzerian. :-)

Imponerad av er alla som körde. Respekt!

...och till sist:

SuperApe skrev:
> 'Jag kände mig
> relativt fräsch i mål...'

Det var en lagendarisk runda, det kommer pratas om den i år ...
Ni som inte va med missade något.

Nu skall jag ut och springa orientering, startar 10:57 och känner mig jätte pigg ;-)

Tjolahopp, kallt och blött är väl en god sammanfattning. Slog på stort med ylleundertröja och Gore-Tex jacka. Allt kändes ok och jag kunde skratta rätt gott åt det hela ibland. Fick lite problem med mitt knä till och från. Det stora problemet var att händerna slutade fungera riktigt någonstans mellan Rejmyre och Hääleforsnäs. Det blev svårt att växla och jag fick gå på dåliga växlar på en del ställen. Det hjälpte inte knäna :)

Jag vågade inte heller dricka i rädsla att tappa flaskan i klungan, vilket ju alltid är en stämningshöjare ;) Jag fick dricka enbart på kontrollerna vilket gjorde att det sakta men säkert blev lite tyngre..... Nåväl benen kändes faktiskt rätt ok ändå med ett lite piggare knä och fungerande händer hade det blivit lite skonsammare.

Nu blev det lite plågsammare men knäet höll men händerna är fortfranade något domnade. Jag brukar alltid byta position på händerna för att undvika domningar. I kylan kände jag aldrig det så det var inte bara kyla som gjorde att jag hade svårt att hantera saker utan jag hade retat nerven såpass mycket att känseln fallit bort - onödigt och dumt av mig men har man ingen känsel så... :)

Nåväl skadan verkar gå över så sakteliga när jag använder händerna. Annars känner jag mig faktiskt fräsch! Det var en kul runda bortsett från de små fadäserna med knäet och händerna :)

Tack alla som gjorde detta till en under omständigheterna mycket trevlig runda :)

Edit: jag skriver om mööjligt ännu sämre med brusiga händer......

Senast redigerad av en moderator:
ev. randonörd skrev:
> Det var en lagendarisk runda, det kommer pratas om
> den i år ...
> Ni som inte va med missade något.

Med tanke på att det tog 10-15 minuters varm dusch innan mina fingrar och tår fick någon färg efter mindre än två timmar i regnet igår så misstänker jag att det jag missade genom att inte köra var amputation av ett antal förfrusna kroppsdelar. ;-)

Är dock grymt imponerad av alla som orkade plåga sig igenom rundan.

ev. randonörd skrev:
> Det var en lagendarisk runda, det kommer pratas om
> den i år ...
> Ni som inte va med missade något.
>
> Nu skall jag ut och springa orientering, startar
> 10:57 och känner mig jätte pigg ;-)

Heja Magnus heja!!

Kan bara instämma i att kyla och regn dominerade rundan. Jag kände mig äntligen relativt pigg efter 2 veckor med div strul som magsjuka och annat smått och gott. Detta hjälpte föga då jag drabbades av ett väskfästes haveri precis innan Vagnhärad efter att jag kört i en grop. Stannade på en mack och meckade och lyckade få till en ganska bra lösning. Sist som jag nu var började jaga för att komma i kapp någon/några att köra med så jag höll på att missa Sillekrog, det hade varit en riktig höjdare. Efter lite slit lyckade jag komma i kapp fixie-gänget precis innan Nyköping och jag hängde på dem. Körde på bara en växel till färjan för att visa de starka killarna lite respekt, ingen fixie men ändå :-)

I Söderköping var det jakt på gummiklädda arbetshandskar. Jag och fixie-gänget stormade in på Woddy. Jag fick tyvärr bara tag på 2 höger handskar för 14 riksdaler men det fick gå ändå. Från Söderköping körde jag med Per som hade tappat huvudklungan pga ekerbrott som han fick fixat i en kombinerad skomakar/cykel affär. Vi kämpade på och lyckades hålla bra fart upp till Hälleforsnäs trots bitvis survind och regn.

Från Hälleforsnäs hakade en trevlig herre vid namn Erik på oss. Efter ett tag ville han att vi skulle lämna honom men vi sa nästan unisont, "aldrig i livet, nu håller vi ihop, inte kan vi lämna dig i mörkret, vore tjänstefel". Han frös bitvis så pass att han hade gått upp för en backe för att inte kunde växla när vi frågade vad som hänt. Jag skulle vilja påstå att det var tur att vi höll ihop för Erik fick punka i den svarta natten och frös så han nästan inte fick upp sin väska. Per bytte och jag lyste upp, för det var bara jag som hade en lampa stark nog för att se med. Sen försökte Erik att smita ett par gånger men vi vägrade låta honom vara själv, nu håller vi ihop till the bitter end var vad vi svarade honom :-)

Precis vid Tumba dundrade fixie-gänget förbi Hälleforsnäs-trion som vi kallade oss. Stämplings tid i Tumba blev 02.30. Kom hem 03.45 och korkade upp en öl som avnjöts i badkaret under upptiningsproceduren. Somnade vid 05.00 och klev upp strax före 08.00, måste på öppet hus med lill-schture som ska börja på 6-års och träffa hans fröknar, hoppas jag inte ser allt för risig ut :-) Benen känns faktiskt relativt ok idag tack vare det lugnare tempot från Hälleforsnäs.

Sist men inte minst ett stort tack till Henrik och Åsa för en härlig bana. Jag vet inte hur många gånger vi fantiserad om att få köra den i strålande sommarväder :-) Ett stort tack till alla medcyklister som gjorde att dagen ändå känns ok så här i efterhand :-)

Det var allt för den här gången!

Bra kört, les triplettes de Hälleforsnäs!

Pannbenet måste ha växt lite till igår!

/T

Det var en runda man sent glömmer.
Man kan säkert trycka upp 30 st T-shirts med texten "Jag överlevde 40-mils breveten från Tumba 8 maj 2010"
I särklass det slitigaste jag varit med om på cykel. Följde min tradition med att bli tom i benen, och hade gott sällskap av Evo och Superape från Hällesforsnäs till Tumba.
Kroppen känns rätt Ok idag, även om ögonen är som smala streck :-)

staine skrev:
> Fixiegänget då vilka var det om man får fråga?
> (Tänk att köra 40 mil på fixed!?!?!?!!?)

Det var "bara" Mattias , Lelle och Fredde!
Är så sjukt imponerad av allas framfart igår , är glad att jag
var hemma och sunkade istället.

tillmann skrev:
> Det var inte frivilligt. Mollo tvingade mig.
> Dessutom lovade han att man skulle få en get.

Jag fixade en get utan att frysa i 40mil. Vad lurad du måste känna dig.

Starkt kört allihop.

Jag är ju ny i randonneur-branschen. Endast vårens tidigare Tumba-lopp (20,30) finns på meritlistan innan gårdagens begivenhet. Egentligen hade jag tänkt att vänta med att i officiella sammanhang titulera mig för randonneur tills jag åkt 60 mil också, men efter lördagens tripp så tror jag att jag beställer visitkorten redan nu.

Det var som redan påpekats väldigt blött hela tiden. För min del var det mest pauserna och första tiden på cykeln efter ett längre stopp som innebar ett lidande innan pulsen kommit upp igen. Då mina primära handskar blev HELT omöjliga att sätta på var jag tvungen att köra sista 20 milen med mina backup-dito som är av ganska somrig karaktär. Händerna var så domnade efter målgång att jag inte kunde plocka fram min SL-remsa. Tillman fick förbarma sig över mig och stämpla dubbelt på sin! Tack för det!

På plus-sidan så är jag nöjd med att mina ben funkade riktigt bra ända in i mål, att jag lyckades komma ihåg att äta och dricka, det trevliga res-sällskapet, att vind-situationen var till vår fördel samt att jag (eller nån annan i gruppen) inte fick punktering mellan Gnesta och hem... Det kunde varit värre!

Tack för en minnesvärd dag!

/Jens [vit Orbea]

se92923 skrev:
> Tack för en minnesvärd dag!
>
> /Jens

Tack själv.
Nu har jag kopplat ditt namn och nick. Bra kört igår!
/J

Lite data från datorn:

Rullsnitt: 29.6km/h; max: 53.5km/h
Effekt: Snitt: 272W; max: 778W
Stiging: 2405m
Sräcka: 407.5km
Rulltid: 13:51

Är väl ok med tanke på omständigheterna.

cerberos skrev:
> Lite data från datorn:
>
> Rullsnitt: 29.6km/h; max: 53.5km/h
> Effekt: Snitt: 272W; max: 778W
> Stiging: 2405m
> Sräcka: 407.5km
> Rulltid: 13:51
>
> Är väl ok med tanke på omständigheterna.

Inte illa med 272W i medelwatt.
Har för mig jag hade som tröskelwatt nån gång när jag testade hos Aktivitus.
Nu är det nog lägre med mina löparben

unwanted skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Fixiegänget då vilka var det om man får
> fråga?
> > (Tänk att köra 40 mil på fixed!?!?!?!!?)
>
>
> Det var "bara" Mattias , Lelle och Fredde!
> Är så sjukt imponerad av allas framfart igår ,
> är glad att jag
> var hemma och sunkade istället.

Lelle bjöd oss på en extra tur runt halva bornsjön på slutet! :)

Tack Åsa och Henrik för en riktigt trevlig tur.

Grattis till alla som fixade det, det var onekligen utmanade igår.

/Fredde

Det var ju tanken, men raringen höll ju, och nu är det känslor inblandat. :-) Att jag var någorlunda fräsch beror på att krypkörde uppför alla de där små backarna. Idag är jag bara halvfräsch.

Jag är jäkligt imponerad av alla pappor som isf för att sunka i soffan dag ska vara med sina barn.
Jag ska inte röra mig en mm.

Fö ser jag framemot 60milarn!

bigmollo skrev:
> Skönt att du kom runt Kaj. Ska du köpa ny kedja
> nu? ;)
> /J

Kaijan skrev:
>
> Inte illa med 272W i medelwatt.
> Har för mig jag hade som tröskelwatt nån gång
> när jag testade hos Aktivitus.
> Nu är det nog lägre med mina löparben

Man får ju relarera det till min kroppshydda. Jag väger ca 87kg är 194?cm lång och Utgör ett rätt stort vindfång. Jag använder en Polar CS600 vilket inte är den exaktasta av mätare men jag har kalibrerat den efter kosntens all regler.

Tillbaka
Topp