[Randonnée] 400 km från Tumba 8/5 starttid 06:15

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> moody skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter
> > jobbigt att leda cykeln i 30 mil hem.
>
>
> I både Östergötland och Södermanland får man
> ta med cykel (utan)på landsortsbussarna.

Hjälper nog inte. Tror inte att de hade velat blöta och smutsa ner sina fina cyklar ... ;-)

cerberos skrev:
> Ironikst nog knakar det vänstra inte, under
> förutsättningarna, så illa medan det högra har
> börjat knarra.... tuggade i mig lite Ipren i går
> kväll och det högra har tystnat igen....
> Fortfarande rätt så svårt med finmotoriken i
> vänsterhanden. En läxa jag sent kommer att
> glömma - skydda händerna!

+1 på fingrarna. Fan vad irriterande.
+1 på knä, fast vänster, bakom knäskålens ovansida. Dålig stretching, kanske.

Sen brukar jag även få problem med med smärta på utsidan av knäet, kan vara hamstringssenans fäste. Någon som vet hur man undviker detta. Inlägg i sulan, Speedplay?

Thomas

tillmann skrev:
> Byt kroppsdelar som alla andra cyklister :-)

Är det inte blod dom byter, dom däringa cyklisterna? Ska jag byta några kroppsdelar blir det nog knäna iaf. Har redan karvat i dom 3 ggr.

Thomas

Poopzilla skrev:
> Sen brukar jag även få problem med med smärta
> på utsidan av knäet, kan vara hamstringssenans
> fäste. Någon som vet hur man undviker detta.
> Inlägg i sulan, Speedplay?
>
> Thomas

Jag har Shimanoskor på landsväg och Specilized till MTB. Jag får en del problem på knäets utdida när jag kör landsväg men inte på MTB:n. Naturligtvis är dte svårt att jämföra när man rör sig mycket mer på MTB:n men jag tror att en bra sul ahjälper till. BG-sulorna från Specialized sägs ju vara br aför många. Det kanske är värt att kolla upp. De går ju att köpa löst om man har skor av annat märke.

Jag har köpt mig ett par Specilizedskor till landsväg nu också som backup. Eftersom lördagens övning såg ut att bli grisig så lät bli att inviga dem. Skall försöka komma ihåg att återkomma när jag kört långt med dem första gången.

Poopzilla skrev:
> Sen brukar jag även få problem med med smärta
> på utsidan av knäet, kan vara hamstringssenans
> fäste. Någon som vet hur man undviker detta.

Låter som nåt slags "löparknä"-symptom. Sök här på forumet, det finns diverse häxkonster som folk tar till. Stretch, vila, rätt klossinställning, float...

Jag har löparknävariant som jag stretchar med övning som töjer lårets utsida/skinkan. Det fungerra rätt bra. Är det så lätt så är det bra. Kostar inget att testa i allal fall!

men men... kedjemätarverktyget är ju "very accurate"!

HåkanC skrev:
> Du borde ha sparat pengarna och köpt en
> tumstock/stålskala istf ett kedjemätverktyg.
>
> /Håkan

Du har säkert rätt! Vi älskar att hata dig för att du kommer här och har rätt hela tiden! :-)
Jag ska köra med både mätverktyg och plåtlinjalen bara för det.

jag hade fö bara lett cyklen till gnesta och dit var det bara ca 10 mil. nån måtta får det vara på extremsportandet.

Jag och Per blev omblåsta av en buss med cykelställ hängande och slängandes bak när vi var på väg norrut i regnet efter Söderköping. Då kändes det verkligen som chauffören gjorde det med flit bara för att reta oss :-)

Fikasvettot skrev:
> I både Östergötland och Södermanland får man
> ta med cykel (utan)på landsortsbussarna.

Vad kör du med för pedaler nu, SPD-SL? Jag snackade lite med nypan och han tyckte att Look kan vara ett alternativ till Speedplay då de är mycket lättare att gå i men har fortfarande bra float. Sen är ju som cerberos skrev Specialized sulor populära. Kanske en kombination av nya pedaler och Spec-sulor vore något för dig?

Poopzilla skrev:

schture skrev:
> Vad kör du med för pedaler nu, SPD-SL? Jag
> snackade lite med nypan och han tyckte att Look
> kan vara ett alternativ till Speedplay då de är
> mycket lättare att gå i men har fortfarande bra
> float.

Enl de som har testat är de nyaste SPD-SL-pedalerna både bättre att trampa i (pga större pedalyta) och ffa att gå i (pga klossen) än både Look Keo och nya Look Keo2Max
'Float' skiljer däremot en del; 5 grader för Look Keo och 2,5 grad för SPD-SL,
men det går att flytta SPD-SL-klossen 3mm i sidled vilket inte skall gå med Look Keo-klossen.

Speedplay har ett 'float' på upp till 40grader! (Men det skiljer mellan olika modeller)

/Håkan

schture skrev:
> mycket lättare att gå i men har fortfarande bra
> float. Sen är ju som cerberos skrev Specialized
> sulor populära. Kanske en kombination av nya
> pedaler och Spec-sulor vore något för dig?
>

Nej fan Schture. Det var TIME pedaler jag rekommenderade.
Shimano/LOOK/Speedplay mfl kanske är lika bra eller bättre, men jag har mindre problem med mina knän sen jag gick från LOOK till TIME. ( Fast det kan också bero på att jag numera alltid dricker kvalitetsöl ).
Det jag var skeptisk till gällande Speedplay, var själva klossarnas promenadförmåga. På breveter som vi gubbar kör, blir det ju en del knalla omkring också.

Skönt förresten att det gick bra för er i den kalla mörka blöta sörmlandsnatten. Vi skickade en tanke till er när vi lämnade Gnesta.

Så länge man håller sig ifrån stengolv så funkar det hyfsat att gå med Speedpalypedaler. Det finns annars gummiskydd till om man vill traska längre än 50m.

schture skrev:
> mycket lättare att gå i men har fortfarande
> bra float. Sen är ju som cerberos skrev Specialized
> sulor populära. Kanske en kombination av nya pedaler
> och Spec-sulor vore något för dig?
>

Kör med ett par gamla Look Delta nu. Har dåliga knän, men så här illa har det aldrig varit förut. Har iofs aldrig cyklat så här långt heller. Igår kände jag inte av det så mycket, men idag när jag har promenerat en del så gör det rejält ont bakom knäskålen. Blir nog antiinflamatoriskt smet ett tag + stretch och vila.

HåkanC skrev:
> Enl de som har testat är de nyaste
> SPD-SL-pedalerna både bättre att trampa i (pga
> större pedalyta) och ffa att gå i (pga klossen)
> än både Look Keo och nya Look Keo2Max
> 'Float' skiljer däremot en del; 5 grader för
> Look Keo och 2,5 grad för SPD-SL,
> men det går att flytta SPD-SL-klossen 3mm i
> sidled vilket inte skall gå med Look
> Keo-klossen.
>
> Speedplay har ett 'float' på upp till 40grader!
> (Men det skiljer mellan olika modeller)
>
>
> /Håkan

Ironiskt nog beställde jag nya pedaler i början på förra veckan, det blev ett par Keo 2 Max. Jag valde bort SpeedPlay för att dom var dubbelt så dyra och att många verkar missnöjda med kvalitén. Kände att det var dött lopp mellan Shimano och Look, valde till slut Look på känsla. Får väl se hur det var med den känslan när dom dyker upp. Skall nog komplettera med ett par sulor också.

Thomas

Fan också, så var det ja, sorry nypan! Jag undrade faktiskt lite när Håkan skrev 5 grader.

Ok poopz, Time ska det vara ;-)

nypan skrev:
> Nej fan Schture. Det var TIME pedaler jag
> rekommenderade.

Du kanske ska ta en titt på Time innan du sätter på Look pedalerna du beställt, då går det kanske att skicka tillbaka dem direkt.

Poopzilla skrev:
> Får väl se hur det var med den känslan
> när dom dyker upp. Skall nog komplettera med ett
> par sulor också.
>
> Thomas

clnr skrev:
> Det finns annars gummiskydd till om man vill traska längre än 50m.

Det finns vanliga skor om man vill traska ännu längre ;)

Hur menar du nu?

bjorre skrev:
> Det finns vanliga skor om man vill att tasken ska bli ännu
> längre ;)

schture skrev:
> Hur menar du nu?
>
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns vanliga skor om man vill att tasken
> ska bli ännu
> > längre ;)

Enlarge your penis:

Bild_191_blogg_Gunilla_med_traskor.jpg ht=507

Urstarkt jobbat av alla er som fullföljde 40-mila i helgen! Som tidigare sagts i tråden så är det väldigt roliga minnen efter en tuff tur. Mitt starkaste 40-mila-minne är från hällregnet 2006. Jag drömde om att Stallarholmen hade ett Spa som skulle välkomna mig med varma handdukar och en varm bastu. Detta förverkligades givetvis inte men jag har aldrig njutit så av ett par diskhandskar och ett par regnbyxor som då. Mitt andra ösregnsminne är från 2008 då halva gänget ångrade sig på startlinjen. Klokt val! Det ösregnade hela dagen men vi som valde att starta fullföljde och höll humöret uppe ändå. Ett nytt visdomsord myntades: ”Det finns inga dåliga kläder, bara dålig inställning”.
Bara för att vara värst så vill jag visa hur det såg ut när vi rekade 40-mila. Även jag tänkte ” tänk att få köra här när det är försommar…”

Bilagor

• Rekning 40-mila Tumba20100319_20.jpg
    Rekning 40-mila Tumba20100319_20.jpg
    36.3 KB · Besök: 49
Tuffa undor härdar, det är sant. 20-mila från Västrås i år var intressant och likaså första 3o-milaren. I lördags var det tufft. Största problemet för mig var inte att man var blöt och kall. Visst var man lite sliten men att inte kunn använda händerna - det är inte bra :)

Jag kommer ihåg den 40-milaren 2008. Jag och Viktor åkte ut till starten i Täby och tittade när ni cyklade iväg, sen åkte jag hem och sov nån timme till. Körde en 10-milare senare på dan och höll på att krokna helt. Det finns gränser.. :)

He he, jag tjatade om bastu och torktumlare så fort vi såg ett hus längs vägen, -"tänk grabbar, på 30 minuter är vi som nya. in i bastun, kläderna i tumlaren, sen iväg" :-)

Jag hade lite tur också. Jag hade lite ont i tänder/bihåla innan Tumba-turen. På måndag blev det värre, på tisdag ännu värre och jag fick en akuttid till tandläkare på onsdag morgon. Det visade sig att en tand spruckit, blivit infekterad och dött. Det är den som ställt till med alla problem sen förra sommaren, och det var orsaken till bihåleinflammationen som stoppade min 30-mila i Västerås. Tänk om värken hade kommit i lördags... ;-)

Tur i oturen där schture, tandvärk är inte skoj.... speciellt inte som bonus ovanpå kyla och regn :) Då hat du ju blivit av med den potentiella "showstoppern" inför långrundorna i alla fall... :)

Jag passade på att dra ut en tand onsdagen tre dagar innan vi körde. Inga tänder verkar bli stort i år.

Rippa skrev:
> Man vet att det är gubbsport man ägnar sig åt
> när tandlossning är en vanlig åkomma i klungan
> ;)

Ha ha ha!!!

Haha! Och inget gnäll över start kl 5. Då har man ju varit vaken i flera timmar och suttit och väntat på morgontidningen!

Ha ha! Gubbjävel är man, nu är det bara 1 år kvar till 100/2 ;-)

Måste faktiskt säga att det känns som jag tagit tillbaka min vänstra ansiktshalva, alla problem försvann från örat -> bihålan -> käkbenet -> tanden. Det är märkligt att en sån liten sak plötsligt gör livet lättare. Jag blev nästan lite sugen på att dricka sprit! :-)

Osannolika sammanträffanden. Jag var till tandläkaren och monterade in en schysst "krona" på en sprucken tand, dagen innan loppet...

Tillbaka
Topp