[Randonnee] Hell week från Lund 28 juni -3 juli 2016

NLC sa:
konken sa:
fasen hade ju kunnat köra denna vecka, vad är det för ratio på asfalt/grus (kör helst grus)?

99/1 (i bästa fall), normalt sett är de flesta breveter förlagda på belagd väg. Undantag finns som tex Barkabys berömda grusvägsrally.

kunde trot, kanske får kolla upp lite mer grusiga randonnee/brevets, helt klart grannare i alla fall! (slipper ju trafiken också)
old_road.jpg

Fyra stycken anmälda idag, varav en körde med oss igår. Han verkade lite halvsugen på 300k efter vad jag uppfattade efter avverkad 200k. Hoppas att han kör.

De andra tre är inga som jag känner, tror jag inte. Hoppas man får någon typ av rapport.

Fyra styck igen då... och fyra imorgon såvitt jag känner till. Är det 60-milaren som ska bli veckans mest välbesökta rentav?

ohellstrom sa:
Fyra styck igen då... och fyra imorgon såvitt jag känner till. Är det 60-milaren som ska bli veckans mest välbesökta rentav?

Ja fyra st anmälda imorn och samma antal på 600k på lördag. Är det ok att få panik nu? :/

Flest antal anmälda var på gårdagens 200k, hela 7 st. En DNS och en som inte dök upp på morgonen, så vi var alltså 5 st startande.

Jenny W sa:
ohellstrom sa:

Ja fyra st anmälda imorn och samma antal på 600k på lördag. Är det ok att få panik nu? :/

Flest antal anmälda var på gårdagens 200k, hela 7 st. En DNS och en som inte dök upp på morgonen, så vi var alltså 5 st startande.

Panik?

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:

Panik?

Jag ska cykla 600k på lö. Troligtvis solo. Jag börjar bli lite orolig.

Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:

Panik?

Förutsatt att du inte brukar bli knuffad så har du väl alltid trampat själv? Det går fint!

ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:
Jenny W sa:
ohellstrom sa:

Panik?

Förutsatt att du inte brukar bli knuffad så har du väl alltid trampat själv? Det går fint!

Knuffad blir jag sällan, även om det har hänt. :D Med tanke på hur lite jag har cykeltränat känner jag mig i förvånansvärt god form. Mest nervös för att jag ska somna på fel plats eller bli ståendes i regn/kyla/mörker pga haveri/hjärnsläpp +ANNAT. Jag kanske får sällskap. Isf tar jag det som en bonus men förbereder mig för solo.

....fast det är inget att oroa sig för men bäst att förbereda sig mentalt och packa det som behövs för att råda bot på regn/kyla/mörker/haveri. Sen är det väl bara att ta det som det kommer. Denna säsongen har jag tydligt lagt mig till med en vana att ta med för lite kläder. Även om det verkar så så älskar jag inte att frysa.

Långa brevets solo är mycket nyttigt för pannbenet. Jenny har redan bevisat att hennes är tjockare än de flestas. Jag tror på dig!

Strax innan Helsingborg kör du förbi min stuga. Hör av dig om du vill ha en kopp kaffe innan slutspurten.

Mvh
Magnus

tropfrog sa:
Långa brevets solo är mycket nyttigt för pannbenet. Jenny har redan bevisat att hennes är tjockare än de flestas. Jag tror på dig!

Strax innan Helsingborg kör du förbi min stuga. Hör av dig om du vill ha en kopp kaffe innan slutspurten.

Mvh
Magnus

Det har byggts på efterhand. Tack för att du tror på mig. :)

Perfekt! Frulle i Helsingborg alltså.

Senast ändrad:
@JennyW
Du körde ju storstilat på 200k, utan dig hade vi aldrig hållit det snittet vi gjorde.
600k känns ju för mig rätt extremt men du har ju cyklat dubbla distansen så det kommer gå fint ;)

Du passerar ca 50 m ifrån min bostad (efter drygt halva loppet) så du får jättegärna komma förbi och få mat och dryck, du är väl där kring solnedgång? Ser ut att kunna bli regn men inte så mycket vind.

Drygt halvvägs... det är där regnet kommer... jag undrar fortfarande hur vägen mellan Kungsbacka och Halmstad ser ut torr och i dagsljus. Har provat en gång i varje riktning nu.

Nu är det ju efterhand att jag och NLC kör väldigt bra rando-partempo. Men det lustiga i det hela är att vi egentligen tycker väldigt mycket om att cykla ensamma. Ensam på vägen bestämmer man över allt själv: exakt vilket tempo, var det är paus, hur lång är pausen etc etc. Det är en väldigt stor frihet som är skön.

ohellstrom sa:
Nu är det ju efterhand att jag och NLC kör väldigt bra rando-partempo. Men det lustiga i det hela är att vi egentligen tycker väldigt mycket om att cykla ensamma. Ensam på vägen bestämmer man över allt själv: exakt vilket tempo, var det är paus, hur lång är pausen etc etc. Det är en väldigt stor frihet som är skön.

Kanske därför båda helst vill ligga först ;-)

Att cykla själv ger mer tid att se omgivningen och uppleva mer av naturen man plöjer igenom. Köra klunga är kul det med men mkt tid går åt att koncentrera sig på röven framför och dess bakhjul tycker jag.

Cykla är kul hur man än gör dock :)

ohellstrom sa:
Drygt halvvägs... det är där regnet kommer... jag undrar fortfarande hur vägen mellan Kungsbacka och Halmstad ser ut torr och i dagsljus. Har provat en gång i varje riktning nu.

Den biten är väldigt fin, bra vägar, platt och havet som skymtar fram då och då =)

Senast ändrad:
MRobson sa:
@JennyW
Du körde ju storstilat på 200k, utan dig hade vi aldrig hållit det snittet vi gjorde.
600k känns ju för mig rätt extremt men du har ju cyklat dubbla distansen så det kommer gå fint ;)

Du passerar ca 50 m ifrån min bostad (efter drygt halva loppet) så du får jättegärna komma förbi och få mat och dryck, du är väl där kring solnedgång? Ser ut att kunna bli regn men inte så mycket vind.

200k var kul. Hur känns benen idag, MRobson? Fint väder och trevligt sällskap.

Tack för erbjudandet. Jag kanske tittar in på kvällskvisten. Hoppas jag slipper regnet. Det förtar lite av cykelglädjen.

Det är som ni säger på gott och ont att cykla ensam. Har bara inre gjort en så lång solorunda innan. Kanske slipper jag trots allt.

Blir det varmt kan jag ju stanna och bada om jag vill. Ibland blir jag ju så svårt badsugen ;)

MRobson sa:

Känsligt att bjuda in en randonneur kring solnedgång utan att ha bäddat extrasäng. Just saying....

Mvh
Magnus

tropfrog sa:
MRobson sa:

Känsligt att bjuda in en randonneur kring solnedgång utan att ha bäddat extrasäng. Just saying....

Mvh
Magnus

Farligt. Kan ju få för mig att ta en powernap. Kan vara speciellt lockande om det är regn.

MRobson sa:
ohellstrom sa:

Den biten är väldigt fin, bra vägar, platt och havet som skymtar fram då och då =)

Jag överdriver lite, så långa är ju inte nätterna att det varit mörkt hela vägen. Egentligen bara mellan Falkenberg och Halmstad jag inte sett så mycket. Men ja, en trivsam och lättåkt bit med lite kor och havsutsikt. Som på alla andra platta och kustnära sträckor är det såklart exponerat för både gynnsamma och mindre gynnsamma vindar...

Aningen skralt med nattöppet på den sträckan om man är på fikatur, bara Eurostop Halmstad och Varberg Norra (utanför rutten på denna brevet, men på min privata tur senast tog jag en liten omväg) som är 24/7 såvitt jag känner till. Men fram till midnatt är det mycket öppet i Varberg om man skulle behöva en extra paus under färd söderut.

ohellstrom sa:
MRobson sa:
ohellstrom sa:

Jag överdriver lite, så långa är ju inte nätterna att det varit mörkt hela vägen. Egentligen bara mellan Falkenberg och Halmstad jag inte sett så mycket. Men ja, en trivsam och lättåkt bit med lite kor och havsutsikt. Som på alla andra platta och kustnära sträckor är det såklart exponerat för både gynnsamma och mindre gynnsamma vindar...

Aningen skralt med nattöppet på den sträckan om man är på fikatur, bara Eurostop Halmstad och Varberg Norra (utanför rutten på denna brevet, men på min privata tur senast tog jag en liten omväg) som är 24/7 såvitt jag känner till. Men fram till midnatt är det mycket öppet i Varberg om man skulle behöva en extra paus under färd söderut.

Tack för tipset. Gäller att bunkra upp i Kungsbacka då så att jag klarar natten. Troligtvis kan jag sätta på mig mina medhavda kläder och fylla det tomrummet i fickor/väska med nattamat.

Tror det tuffaste blir när jag ska lämna Malmö och cykla till Lund. Vanans makt ät stor och att komma till Malmö, där vi brukar stämpla, och inte var riktigt framme, det kommer nog att kännas sjukt segt.

Nu ska du ju åtminstone inte hela vägen genom Malmö för denna stämpling. 2x rödljusfest på Nobelvägen hade varit högst ovälkommet.

Skulle du bli trött så har förresten Halland många fina busskurer modell större med fullång träbänk. Har sneglat på dem, men man kan ju lika gärna cykla färdigt.. ;)

På dagens 400k har två man brutit - en pga vevarmshaveri och den andre i sympati med detta öde.

Jenny W sa:
MRobson sa:
@JennyW

200k var kul. Hur känns benen idag, MRobson? Fint väder och trevligt sällskap.

Tack för erbjudandet. Jag kanske tittar in på kvällskvisten. Hoppas jag slipper regnet. Det förtar lite av cykelglädjen.

Benen känns bara fint, blev en bra runda :-)

Just nu säger prognosen att det ska sluta regna på kvällen och vara uppehåll under natten.

Kul om du kikar förbi :-)

ohellstrom sa:
Nu ska du ju åtminstone inte hela vägen genom Malmö för denna stämpling. 2x rödljusfest på Nobelvägen hade varit högst ovälkommet.

Skulle du bli trött så har förresten Halland många fina busskurer modell större med fullång träbänk. Har sneglat på dem, men man kan ju lika gärna cykla färdigt.. ;)

På dagens 400k har två man brutit - en pga vevarmshaveri och den andre i sympati med detta öde.

Farligt att stanna i en busskur. Blir svårt att komma igång sen. Nä, bättre att bara cykla färdigt.

Äsch då! Trist att höra att de brutit.

Jag tappade vevarmen en gång. Fråga NLC :D Har dessutom provisoriskt tejpat BSandborghs lösa vevarm med kirurgtejp.
Prognosen verkar inte ändrat sig mycket.

Capture.JPG

E:förtydlignade

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Jenny W sa:
Jag tappade vevarmen en gång. Fråga NLC :D Har dessutom provisoriskt tejpat BSandborghs lösa vevarm med kirurgtejp.

"Dåligt underhåll av ägaren" som man säger :D

Har ju ingen annan att skylla på precis.
@MRobson: Ja, det ser ut som om det blir lite bättre. Skönt att slippa regnet på natten iaf.

Nu är jag iofs ingen jätterutinerad randoräv, men några meter draghjälp kan jag nog erbjuda på lördag. :-)
/Peter

PeRyDa sa:
Nu är jag iofs ingen jätterutinerad randoräv, men några meter draghjälp kan jag nog erbjuda på lördag. :-)
/Peter

Trevligt.

E: Vi körde nattsvart tillsammans. Jag hade för mig att jag sett ditt namn någonstans.

Senast ändrad:
Tillverkar budgetvariant av kortärmat ylleundertröja. Tar med i väskan som förstärkning. Endast ylle funkar när det är blött. Minns Flechen och ska inte vara så naiv som då. Kommer regn, kommer kyla. Då är man inte tuff. Ett par extra strumpor (ylle) och långfingrade vantar (tunna). Allt i plastpåsar. Väderprognosen verkar lätta upp lite men jag tar hellre för mycket än för lite med denna gång.

image.jpeg
image.jpeg

Smart tänkt. Som jag sa till en kompis som undrade varför jag hade ryggfickorna fulla på vätternrundan, "jag har under de 19 åren jag cyklat kommit fram till att jag hellre har för mycket kläder med mig än för lite" Kan inte minnas att jag ångrat att jag kunnat vara varm... :-D

Det blir bra det där!

Det ser ut att hålla sig på tvåsiffrigt hela dygnet iallafall, men 12-13 grader kombinerat med regn är inte SÅ varmt.

Ullstrumpor och ullundertröja är det som gäller. Det här med att tro att man ska kunna hålla sig torr i ett dygn kan man glömma (jag vet att DU vet det Jenny, jag bara tänker högt lite).

Ja, det blir nog bra det med arm och benvärmare + regnjacka.

Jag sitter och laddar med lasagne och folköl. Har provkört cykeln och fått bort ett irriterade skrapljud från däck mot skärm och allt är packat, pumpat, smort och någorlunda rengjort. Plastraketen (aka Ponnyn) är väl lite skojigare men min Canyon är stabil och säker och pallar dåligt väder. Dessutom har den utrustats med navdynamo med tillförande lampa så jag slipper tänka på att ladda batterier. Ute hällregnar det just nu men prognosen ser lite bättre ut nu. Kommer bli en blöt förmiddag men sen lovas det uppehåll. Sida-motvind hela vägen hem från Kungbacka. Bara att njuta av medvinden så länge den finns. Man ska väl egentligen inte planera nått men jag räknar med 2-3 längre stopp varav ett hos MRobson (345k) och ett hos Tropfrog (Helsingborg?). Det här kommer bli en toppentur!

Pepp!

Aahhhhmmeeeehhh!
Det går inga tåg Hässleholm-Lund imorn :(((
"Buss ersätter pga banarbete".

F**k of då skånetrafiken. Tar bilen :( Suck.

Tillbaka
Topp