Kort rapport från Bordeaux. Den här rundan är ingen lekstuga. Absolut hårdare än PBP. Mer klättring, kanskse inte set höjdmeter per höjdmeter men här är klättringen mer koncentrerad. Servicenivån på kontrollerna är också lägre så det är svårt med mat.
Vi har sinkats av ett däck med fabrikationsfel och att jag troligen använt fel sorts fälgband till mina relativt nya hjul.
Det började redan innan start. På söndagsmorgonen var mitt bakdäck tomt. Hittade efter vattentest ett litet hål mitt i en skada på slangen. Skadan såg ut som om skrapat med något vasst på slangen, ett streck 5 cm långt. På insidan av däcket fanns ett motsvarande streck som jag inte kollade på så noga. Jag tog för givet att jag gjort skadan själv ned däcksvertyget. Detta var ett sprillans däck men jag hade haft av det en gång.
15-20 mil in i loppet kände jag att jag hade en pyspunka bak. Vid reparatioen hittade jag samma skada på slangen. Nu undersöker jag däcket ordentligt och inser att det är en skarv i däcksstommen som släppt inlimningen och att det är de vassa trådarna i materialet som orsakar punkorna. Vi täcker skadan med eltejp. (Innan utspelades följande konversation mellan Niklas och mig: "Du har väl ditt reservdäck med?" "Nej, har inte du med dig ditt?!")
Denna gång kom vi väl bara en 5 mil innan det var dags igen. Ännu längre skada på däcket, mer eltejp. Efter ett par km inser jag att däcket nu har ändrat form och svällt och tar i stänkskärmen. Efter åtskilligt huvudbry byter vi bakhjul med varandra. Niklas har lite mer utrymme i sin bakgaffel.
Hur långt vi kom denna gång kommer jag inte ihåg. Men nu hade vi lite tur och fick ett sprillans däck av en annan deltagare. Men det var ett helvete att få dit det och det ville inte poppa in i sitt läge utan det slog lite och det kändes bump bump när man cyklade.
Sedan igår kände jag (vi hade bytt bakhjul igen) att bump bump tilltog oroväckande. Nu hittar vi en oroväckande skada på reservdäcket. "Bäst att fixa innan det blir värre." Av med däcket och vi sätter en självhäftande patch på insidan av däcket. Monterar och pumpar och allt ser bättre ut. Däcket är fortfarande inte i rätt position så lite bump bump kommer det att bli. Packar ihop alla prylar och ska just rulla: PANG. Nu är däcket bortom räddning. Stor reva i sidan.
Nu var goda råd dyra. Vi befanns oss på en för biltrafik avstängd väg ca 2,5 mil söder om nästa kontroll. Ett helt öde område utan mobiltäckning. Vi började gå, så småningom skulle vi väl få signal. Då kommer ett par andra deltagare ikapp. De har sällskap med en anna cyklist som Niklas och jag pratat med på kontrollen innan. Vi frågar så klart om det har något reservdäck men det har de inte. "Jag har ett däck i min ryggsäck, det kan ni få" säger då den tredje mannan!
Sådan tur finns ju inte bara!
Det här däcket vill inte heller poppa på plats utan det slår hemskt. Jag inser att det är mitt fälgband som är orsaken. Det hamnar i vägen på något sätt. Vi ersätter det med eltejp istället och lyckas till slut få däcket på rätt plats. Lycka!
Summa summarum tog nog detta 3-4 timmar i strultid.
Niklas hade en vanlig punka också och inget fungerande framlyse sedan någon gång under första natten och fick leka följa-John under mörkerkörningarna resten av rundan.
Men annars gick det bra!
Orkar inte fixa alla slarvfel. Tillräckligt jobbigt att knappa denna historia på en padda!