[Randonnée] RAA 1200 km

[Randonnée] RAA 1200 km
I 13.45-rapporten noteras i övrigt att:

Utöver nr 64 har 6 cyklister passerat C14 (64 km kvar).

Ytterligare 16 har passerat CV3 (tror den ligger 40km efter C11 och 37km före C12 och med 178 km kvar).

Inga ytterligare har inrapporterats som DNF sedan senast.

[Randonnée] RAA 1200 km
Verkar som randonneurer och småbarn är av samma släkte - lite mat så är de direkt nöjdare och gladare!

CV3 1022 km. Oj vad den maten satt bra. Gick riktigt hyggligt hit. Men mycket tät trafik. Irriterande bilförare etc.

[Randonnée] RAA 1200 km
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar som randonneurer och småbarn är av samma
> släkte - lite mat så är de direkt nöjdare och
> gladare!
>
> CV3 1022 km. Oj vad den maten satt bra. Gick
> riktigt hyggligt hit. Men mycket tät trafik.
> Irriterande bilförare etc.

...och skåningar, glöm inte skåningarna!

[Randonnée] RAA 1200 km
Sista 20 milen in till mål verkar tämligen platta. De är nog uppe och snuddar vid 40 möh vid något tillfälle, men jag bedömmer trots det risken för snö som låg!

[Randonnée] RAA 1200 km
Ny rapport klockan 18. Sammanfattning (med brasklapp för felräkning):

7 st har nått mål.

Ytterligare 8 st har nått C14 (64 km från mål)

Ytterligare 7 st har nått C13 (94 km från mål)

Ytterligare 26 st, däribland alltså svenskduon, har nått CV3 (178 km från mål)

[Randonnée] RAA 1200 km
GoranS skrev:
> Ny rapport klockan 18. Sammanfattning (med
> brasklapp för felräkning):
>
> 7 st har nått mål.
>
> Ytterligare 8 st har nått C14 (64 km från mål)
>
> Ytterligare 7 st har nått C13 (94 km från mål)
>
> Ytterligare 26 st, däribland alltså svenskduon,
> har nått CV3 (178 km från mål)

Ett stenkast kvar alltså.

[Randonnée] RAA 1200 km
Ytterligare en kontroll passerades av le suédois för tre kvart sen:

C12 1059 km Vi rullar vidare. Här finns inget.

Kortare till mål nu än vad det är från Grisslehamn till Täby på Saltluftsturen!

[Randonnée] RAA 1200 km
En ny rapport från 20.30:

Fortfarande sju som är i mål

Utöver de 7 i mål har 19 st nått C14

13 st har C13 som senaste inrapporterade kontroll.

En till har brutit (totalt 34)

Skulle gissa att Bengt och Niklas ganska snart är vid C13 (om de inte redan kommit dit). Är 47 km mellan C12 och C3 och det är i runda slängar tre timmar sen de var vid C12. Från C13 är det sen 94 km kvar, så de kör kanske till mål i natt om de inte är totalt färdiga. Tycker Jennys vidareförmedlade kommentar tidigare i alla fall tydde på en sådan plan.

[Randonnée] RAA 1200 km
Slutspurten verkar vara inledd:

C13 1106 km. Ännu ett par timmar bortslösade på däcksstrul. Men nu är vi på banan igen och kör hela vägen i mål!

[Randonnée] RAA 1200 km
GoranS skrev:
> Busskur, mackgolv, massagebänk eller vad är det
> som brukar vara kutym i den där världen?

Vet inte om de har några uppvärmda skåp på mackarna i Frankrike. Och inte har de allemansrätt så det blir väl en busskur

Edit: damn auto spell

Senast ändrad:
[Randonnée] RAA 1200 km
Natten har skördat sina offer. Enligt 6.30-rapporten är antalet som brutit nu uppe i 42. I övrigt:

45 cyklister i mål.
11 st med C14 som senaste inrapporterade kontroll.
45 st med C13 som senaste inrapporterade kontroll.
23 st med CV3 som senaste inrapporterade kontroll.

[Randonnée] RAA 1200 km
En sak som lite förvånar mig är att en del åkare kan vara rapporterad vid en kontroll och sen "orapporterad" vid en eller flera för att sedan igen dyka upp. Är det att arrangören inte hunnit notera att åkaren passerat kontrollen, att kontrollen varit obemannad men att de stämplat och farit vidare, ...? Vår danske vän finns ju omnämnd tisdag 18.53 vid C8, oomnämnd vid C9 och CV2 för att sen ploppa upp igen vid C10, onsdag 13.45.

[Randonnée] RAA 1200 km
Kort rapport från Bordeaux. Den här rundan är ingen lekstuga. Absolut hårdare än PBP. Mer klättring, kanskse inte set höjdmeter per höjdmeter men här är klättringen mer koncentrerad. Servicenivån på kontrollerna är också lägre så det är svårt med mat.
Vi har sinkats av ett däck med fabrikationsfel och att jag troligen använt fel sorts fälgband till mina relativt nya hjul.
Det började redan innan start. På söndagsmorgonen var mitt bakdäck tomt. Hittade efter vattentest ett litet hål mitt i en skada på slangen. Skadan såg ut som om skrapat med något vasst på slangen, ett streck 5 cm långt. På insidan av däcket fanns ett motsvarande streck som jag inte kollade på så noga. Jag tog för givet att jag gjort skadan själv ned däcksvertyget. Detta var ett sprillans däck men jag hade haft av det en gång.
15-20 mil in i loppet kände jag att jag hade en pyspunka bak. Vid reparatioen hittade jag samma skada på slangen. Nu undersöker jag däcket ordentligt och inser att det är en skarv i däcksstommen som släppt inlimningen och att det är de vassa trådarna i materialet som orsakar punkorna. Vi täcker skadan med eltejp. (Innan utspelades följande konversation mellan Niklas och mig: "Du har väl ditt reservdäck med?" "Nej, har inte du med dig ditt?!")
Denna gång kom vi väl bara en 5 mil innan det var dags igen. Ännu längre skada på däcket, mer eltejp. Efter ett par km inser jag att däcket nu har ändrat form och svällt och tar i stänkskärmen. Efter åtskilligt huvudbry byter vi bakhjul med varandra. Niklas har lite mer utrymme i sin bakgaffel.
Hur långt vi kom denna gång kommer jag inte ihåg. Men nu hade vi lite tur och fick ett sprillans däck av en annan deltagare. Men det var ett helvete att få dit det och det ville inte poppa in i sitt läge utan det slog lite och det kändes bump bump när man cyklade.
Sedan igår kände jag (vi hade bytt bakhjul igen) att bump bump tilltog oroväckande. Nu hittar vi en oroväckande skada på reservdäcket. "Bäst att fixa innan det blir värre." Av med däcket och vi sätter en självhäftande patch på insidan av däcket. Monterar och pumpar och allt ser bättre ut. Däcket är fortfarande inte i rätt position så lite bump bump kommer det att bli. Packar ihop alla prylar och ska just rulla: PANG. Nu är däcket bortom räddning. Stor reva i sidan.
Nu var goda råd dyra. Vi befanns oss på en för biltrafik avstängd väg ca 2,5 mil söder om nästa kontroll. Ett helt öde område utan mobiltäckning. Vi började gå, så småningom skulle vi väl få signal. Då kommer ett par andra deltagare ikapp. De har sällskap med en anna cyklist som Niklas och jag pratat med på kontrollen innan. Vi frågar så klart om det har något reservdäck men det har de inte. "Jag har ett däck i min ryggsäck, det kan ni få" säger då den tredje mannan!
Sådan tur finns ju inte bara!
Det här däcket vill inte heller poppa på plats utan det slår hemskt. Jag inser att det är mitt fälgband som är orsaken. Det hamnar i vägen på något sätt. Vi ersätter det med eltejp istället och lyckas till slut få däcket på rätt plats. Lycka!
Summa summarum tog nog detta 3-4 timmar i strultid.
Niklas hade en vanlig punka också och inget fungerande framlyse sedan någon gång under första natten och fick leka följa-John under mörkerkörningarna resten av rundan.
Men annars gick det bra!

Orkar inte fixa alla slarvfel. Tillräckligt jobbigt att knappa denna historia på en padda!

Senast ändrad:
[Randonnée] RAA 1200 km
Starkt kört.

bsandborgh skrev:
> Innan utspelades följande konversation mellan Niklas
> och mig: "Du har väl ditt reservdäck med?" "Nej,
> har inte du med dig ditt?!"

Det är inte utan att man undrar hur många bars Niklas hade i sin väska då.

Tillbaka
Topp