Randonnörder i Stockholm

Randonnörder i Stockholm
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> För en räser med växlar utan själ hörs ju på lång
> väg..

Sådär säger bara folk som inte kan ställa växlar...

Hursom, är det ingen som skall köra på lördag?
Själv är jag lite sugen men helst då om det blir ett litet gäng härifrån.
Sista anmälan idag...

Randonnörder i Stockholm
Jag är i valet och kvalet om jag ska köra 20 milaren igen eller om jag ska hänga med audaxgänget och äta baguette. Ska du köra på riktigt Mytis, eller ska du bara snacka om det och skylla på nåt fånigt mekproblem? :)

Randonnörder i Stockholm
bigmollo skrev:
> Jag är i valet och kvalet om jag ska köra 20
> milaren igen eller om jag ska hänga med
> audaxgänget och äta baguette. Ska du köra på
> riktigt Mytis, eller ska du bara snacka om det och
> skylla på nåt fånigt mekproblem? :)

Cykeln är färdig, insutten, provad och mycket väl fungerande så något mekproblem tänker jag inte skylla på.
Det finns några saker som talar emot och det är:
1. Inga jag känner skall köra vad jag vet om
2. Regnar det stannar jag hemma, fy shaaaaaalingen vad tråkigt det är att cykla racer i regn...
3. De startar gristidigt på morgonen och jag är väldigt morgontrött...
4. Det kostar 150kr, inga stora pengar alls men jag har inte fattat vad man får för de pengarna...Kan någon förklara?

Annars är jag grymt sugen på en svettolandsvägstur om det är finväder på lördag!

Senast redigerad av en moderator:
Randonnörder i Stockholm
mytomspunnen skrev:
> Cykeln är färdig, insutten, provad och mycket väl
> fungerande så något mekproblem tänker jag inte
> skylla på.
> Det finns några saker som talar emot och det är:
> 1. bla bla bla

Allt jag hör är att LXC har banrekord och FBK inte ens har lyckats komma till starten.

Randonnörder i Stockholm
Boe skrev:
> Allt jag hör är att LXC har banrekord och FBK inte
> ens har lyckats komma till starten.

Joho, banrekord minsann. Ja just, ni cyklade långsammare än ALLA andra...GRATTIS!

Randonnörder i Stockholm
bigmollo skrev:
> Ha ha den där fotbollsklubben känns ganska tunn.
> Buhu om det regnar, buhu för tidiga morgnar..

Jo, vår ordförande som cuklade Kiruna-Smygehuk på 13 dagar med 50 kg packning är ju ganska mycket mesigare än du och Boe som cuklat 22mil utan packning på typ ett dygn...hi hi...

Själv gillar jag när det går fort och är vackert väder om jag cyklar på vägen. Är ju så tunn så att jag fryser min lilla söta rumpa av mig om det regnar och går fort.
Cyklar jag i skogen får det gärna regna och vara lerigt...
Vänta nu förresten? Var det någon av er (du och Boe) som någonsin cyklat happy wich ride (a.k.a roslagsledsturen) något utav åren?
Nähä, jag just, ni vågade ju inte...

Randonnörder i Stockholm
mytomspunnen skrev:
> Jo, vår ordförande som cuklade Kiruna-Smygehuk på
> 13 dagar med 50 kg packning är ju ganska mycket
> mesigare än du och Boe som cuklat 22mil utan
> packning på typ ett dygn...hi hi...

Ja, du har rätt, Oxr verkar gilla att cykla, det är kanske bara du som aldrig är ute?

Randonnörder i Stockholm
Boe skrev:
> Ja, du har rätt, Oxr verkar gilla att cykla, det
> är kanske bara du som aldrig är ute?

Våren är här, roslagsleden är snöfri och kycklingkvittret sprider sig i luften. Är det kausalitet eller korrelation? =)

Randonnörder i Stockholm
Bigmollo, blanda inte in mig eller Skogling i detta nu för fasiken....
Vi hör inte ens hemma i denna tråd, alldeles för långa sträckor att avverka.

Randonnörder i Stockholm
Så länge du är lierad med Skogling så kommer du bli utsatt för urskillningslösa påhopp om bögputs, repor, cykling i regn och styva styrstammar. Bara så du vet :D

Randonnörder i Stockholm
Boe skrev:
> Ja, du har rätt, Oxr verkar gilla att cykla, det
> är kanske bara du som aldrig är ute?

he he. Nu var det iofs jag som frågade om någon hade lust att haka...
Men annars cyklar jag endel men det har blivit alldeles för lite nöjescykling det senaste året (bara tre ggr på en vecka nu...måste bättra mig!). Pendlar/transportcyklar gör jag var dag.

Ingen som har lust att haka på en racertur på lördag?
Om det blir randonördturen eller inte spelar mindre roll. Om det är dåligt väder ställer jag dock in racern i vardagsrummet och plockar ut skogscykeln för en skogstur istället.

Randonnörder i Stockholm
Är det inte pinsamt hur Mytomspunnen försöker blanda bort korten och skylta med lånta fjädrar?

Visst, oxr cyklade genom Sverige förra våren, Det var då det.

Men jag vet också att i måndags var det ett litet arrangemang här i Stockholm där Fotbollsklubbens respresentant började grina som en liten flicka och bröt utan att ens meddela arrangören, medans LXC´s deltagare tog sig hela vägen till mål trots punktering och slutade på en hedrande fjärdeplats!

Randonnörder i Stockholm
Tjena Tomtar !

Jag har följt tråden och den verkar ligga på en sällsynt låg nivå...rent ut sagt barnsligt lågt.

Det är väl inget orimligt krav på randonnelopp att man skall ha dubbla bromssystem, eller ?

Ni behöver ju inte använda frambromsen förutom vid nödsituationer.

Hjälm tycker jag även att Ni skall ha även om det inte är ett lagkrav.

Det handlar inte om lagar och förordningar utan om respekt för sina medmänniskor, vi kanske inte vill cykla i klungor med cyklister med undermåliga bromsar. Ni utsätter andra för fara !!! (oavsätt vad Ni själva hävdar, )

Att Bengt diskar er i efterhand tycker jag dock inte är OK, men han borde informerat om att i framtiden är ni inte välkommna med den utrustningen- fixa en broms och kom med i randonnegemenskapen.

Randonnörder i Stockholm
Ha ha gud va trevligt med en riktig randonnörd i tråden. Ödmjuk och festlig som det ska va. Tack för att du cementerar de fördomarna som finns här på forumet. Nu blev jag jättesugen på att hänga med i gemenskapen.
/J

Randonnörder i Stockholm
Tjena Tomtar !

Man blir inte randonörd för att man har cyklat 20 mil , men det är en bra början...

Jag skiter fullständigt i vilka cyklar Ni cyklar på. Det jag bryr mig om är hur Ni påverkar säkerheten för oss andra. ( Detta är inget stort problem eftersom Ni cyklar så satans långsamt att enda gången man ser Er är ju i starten.)

Många av Er som argumenterar för fixies vill antagligen bara vara annorlunda och är inte motagliga för sakliga argument. Ni saknar uppenbarligen erfarenhet , men utalar er gärna mot bättre vetande.

Varför inte hänga på en frambroms (den behöver sällan användas)? kör en hel serie med 20,30,40, 60 milare. Ni kan även hänga på till PBP nästa år.

Skaffa lite erfarenhet och en ödmjukare attityd !!!

Randonnörder i Stockholm
*Det verkar ju jättetrevligt det där. Jag vill gärna hänga med nästa gång. Kul att du kikade in här Mandus. Så himla roligt med en insatt äkta randonneur.

* Inlägget är 100% ironiskt.

/J

Senast redigerad av en moderator:
Randonnörder i Stockholm
Mandus skrev:
> Tjena Tomtar !
>
> Man blir inte randonörd för att man har cyklat 20
> mil , men det är en bra början...
>
> Jag skiter fullständigt i vilka cyklar Ni cyklar
> på. Det jag bryr mig om är hur Ni påverkar
> säkerheten för oss andra. ( Detta är inget stort
> problem eftersom Ni cyklar så satans långsamt att
> enda gången man ser Er är ju i starten.)
>
> Många av Er som argumenterar för fixies vill
> antagligen bara vara annorlunda och är inte
> motagliga för sakliga argument. Ni saknar
> uppenbarligen erfarenhet , men utalar er gärna mot
> bättre vetande.
>
> Varför inte hänga på en frambroms (den behöver
> sällan användas)? kör en hel serie med 20,30,40,
> 60 milare. Ni kan även hänga på till PBP nästa
> år.
>
> Skaffa lite erfarenhet och en ödmjukare attityd
> !!!

Försök skaffa det själv ist

Randonnörder i Stockholm
Mandus skrev:
> Tjena Tomtar !
...
> Jag skiter fullständigt i
...
> Ni cyklar så satans långsamt
...
> Många av Er ... är inte motagliga för sakliga argument.
...
> Skaffa ... en ödmjukare attityd

*torkar tårarna efter asgarvet*

Randonnörder i Stockholm
Bästa cykelvänner !

Jag har konstaterat att vissa fixies har blivit registrerade i Paris, efter sina insats på Hovets 20-milare...

Därmed borde diverse rykten om diskvalificeringar vara betydligt överdrivna...

Dessutom har jag konstaterat att de fixiesar som kör PBP är utrustade med DUBBLA handbromsar. Antagligen för att det är svårt och jobbigt att bromsa med benen, när man börjar bli riktigt, riktigt trött.

Varför inte köra riktigt långt på en kuperad bana, därefter försöka panikbromsa och samtidigt göra en undanmanöver ?

Peace / Mandus

Randonnörder i Stockholm
Bästa cykelvänner !

Jag har konstaterat att vissa fixies har blivit registrerade i Paris, efter sina insats på Hovets 20-milare...

http://www.randonneurs.se/Brevet2006.htm

Därmed borde diverse rykten om diskvalificeringar vara betydligt överdrivna...

Dessutom har jag konstaterat att de fixiesar som kör PBP är utrustade med DUBBLA handbromsar. Antagligen för att det är svårt och jobbigt att bromsa med benen, när man börjar bli riktigt, riktigt trött.

Varför inte köra riktigt långt på en kuperad bana, därefter försöka panikbromsa och samtidigt göra en undanmanöver ?

Peace / Mandus

Randonnörder i Stockholm
Om man har ett diplomatiskt sinne, tänker snällt och tolkar fritt mellan raderna så tycker jag mig se en motvilja mot förändring, en rädsla och en osäkerhet vad gäller förmågan att bromsa. Varför inte bemöta det istället för att vara sarkastiska?

Viss det är enkelt och roligt att vara sarkastisk, men vart leder det?

Nedan är ett seriöst försök.

Mandus skrev:
> Tjena Tomtar !
>
> Man blir inte randonörd för att man har cyklat 20
> mil , men det är en bra början...

När blir man randonnörd? Vad finns det för kriterier?

> Jag skiter fullständigt i vilka cyklar Ni cyklar
> på. Det jag bryr mig om är hur Ni påverkar
> säkerheten för oss andra. ( Detta är inget stort
> problem eftersom Ni cyklar så satans långsamt att
> enda gången man ser Er är ju i starten.)

Cyklarna spelar väl inte så stor roll? Om jag missförstår dig rätt så menar du att du tycker att fixie cyklister inte kan bromsa tillräckligt snabbt och det därför blir en osäkerhetsfaktor vid klungkörning. Stämmer det?

Om det inte är ett problem, varför tar du upp det då?

> Många av Er som argumenterar för fixies vill
> antagligen bara vara annorlunda och är inte
> motagliga för sakliga argument. Ni saknar
> uppenbarligen erfarenhet , men utalar er gärna mot
> bättre vetande.

Vad är de sakliga argumenten? De du anförde ovan? Vad är det som dom saknar erfarenhet av? Cykling, randonnörder eller fixies?
Häv inte bara ur dig massa saker, skall du anklaga folk för att inte veta bättre får du väl förklara och utbilda.

> Varför inte hänga på en frambroms (den behöver
> sällan användas)? kör en hel serie med 20,30,40,
> 60 milare. Ni kan även hänga på till PBP nästa
> år.

Det var väl det dom ville göra, dvs cykla en hel serie.
Fast skall jag vara ärlig så förstår jag inte varför det skulle vara så farligt att hänga dit en frambroms. Men å andra sidan, vad säger gällande lagstiftning och gällande tävlingsreglemente?

> Skaffa lite erfarenhet och en ödmjukare attityd
> !!!

Var det inte just det dom försökte med, dvs skaffa sig erfarenhet? Jag har cyklat och umgåtts med åtminstone en av fixiecyklisterna och ödmjukare människa är troligen svår att hitta.

Du däremot Mandus verkar inte vara särskilt ödmjuk om man skall döma av vad du postat här. Eftersom du kräver att andra skall vara mer ödmjuka så blir jag förvånad att din inlägg är så bittert, så aggressivt och så nedlåtande, och att du inte förslår möjliga lösningar utan bara rackar ner på dom.

/Mattias

Randonnörder i Stockholm
Mattias L skrev:
> >>
> När blir man randonnörd? Vad finns det för
> kriterier?

Man blir randonörd när man bestämmer sig för att vara det. Enkelt sätt kan man väl säga att har man kört ett lopp så kan man väl titulera sig randonörd.
>
> > Jag skiter fullständigt i vilka cyklar Ni
> cyklar
> > på. Det jag bryr mig om är hur Ni påverkar
> > säkerheten för oss andra.
>
> Cyklarna spelar väl inte så stor roll? Om jag
> missförstår dig rätt så menar du att du tycker att
> fixie cyklister inte kan bromsa tillräckligt
> snabbt och det därför blir en osäkerhetsfaktor vid
> klungkörning. Stämmer det?

Japp ! precis vad jag menar. Det är inte kul att ringa efter ambulans när polaren ligger medvetslös och rosslar på vägen.
>
>>
> > Varför inte hänga på en frambroms (den behöver
> > sällan användas)? kör en hel serie med
> 20,30,40,
> > 60 milare. Ni kan även hänga på till PBP nästa
> > år.
>
> Det var väl det dom ville göra, dvs cykla en hel
> serie.
> Fast skall jag vara ärlig så förstår jag inte
> varför det skulle vara så farligt att hänga dit en
> frambroms. Men å andra sidan, vad säger gällande
> lagstiftning och gällande tävlingsreglemente?
>
> > Skaffa lite erfarenhet och en ödmjukare attityd
> > !!!

Det var helt klart en provokation.
Fixisarna får gärna köra randonne för mig, -inga problem . men de skall vara säkra för sig själva och omgivningen. Det handlar om respekt för sina medtrafikanter inte om lagstiftning och reglementen. det som funkar när man är pigg och glad kankske inte funkar när man är både fysiskt och mentalt trött.
>
Det är så pass få som håller på med randonörd cykling så om fixisar hänger på vore bara trevligt.
Vi tävlar inte utan är bara ute på lite längre utfärder, lite äventyr i den grå vardagen...

Randonnörder i Stockholm
Jag kräver -som skattebetalare och allmän bilförare och därmed nyttjare av våra vägnät- att alla randonördcyklister har full DH-utrustning och kör dressin på avlysta järnvägsspår.

Så de inte vinglar ut i vägen av trötthet framför min bil och orsakar stora skattekostnader och allmän otrevlighet.

Randonnörder i Stockholm
Hej Mandus, kul att du hittat hit! Visst är det viktigt att man följer lagar och regler men även visar hänsyn och respekt i trafiken, både när man cyklar och när man kör bil. Jag står helt "vid din sida" här!

mvh
"felparkering@hotmail.com"

Randonnörder i Stockholm
Skoen staemning... jag skulle dock vilja se Boe och co koera 30-milaren haer paa mallis paa en fixie :) Kom upp i 70 utfoer och daa bromsade jag aendaa.

Randonnörder i Stockholm
Sista chansen att köra 30-milen i Stockholm på lördag 6 maj.
Från Täby (fel sida av stan)
Start kl 07.00 (oops, där försvann många)
En handbroms om man kör fastnav (nåra till)
Minimitid 10 timmar (Sub9-klungan vill inte stå och häcka vid målet)
11h18 är årsbästa hittills. Leo, bli Boss på 10 blankt!

Tillbaka
Topp