Randonnörder i Stockholm

Randonnörder i Stockholm
Boe: Nej, jag var för dålig och klantig helt enkelt. Men jag hade kul. LXC är astuffa.
Förresten, du sitter hemma framför datorn, jag är på fest och sitter framför datorn. Frågan är vem som får mest social-påäng...

Randonnörder i Stockholm
Bortsett från de här tråkighterna med eventuell diskining och sådant trams så hoppas jag att ni hade en fin runda. Är det en korrekt gissning att ni hade en torr tur med lite sol och sned medvind ut och rätt krfatig motvind hem?

Kom igen nu lite roliga detaljer från trippen tack :)

Randonnörder i Stockholm
Boe skrev:
> cykelkultur. Fixie på deras SCF sanktionerade fikarundor tillåts inte.

De är bergis rädda för att myten ska rämna; man behöver inte en driljard kolfiberväxlar för att cykla.

"Ingen cykel är illegal!"

EDIT:
> Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med > handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage

Det här tycker jag är helt briljant. Behöver man kvantifiera cykelbeteende i newton... ja då bör man inte cykla fixie, det är sant. Man bör inte heller gå mot röd gubbe, eller tvätta kläder i strid med tvättinstruktionerna.

Senast redigerad av en moderator:
Randonnörder i Stockholm
Boe skrev:
-------------------------------------------------------
>> 4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation

På svenska så bedyder "bör" ungefär "det är lämpligt". Öm man vill skriva att det ska vara krav så ska man skriva "ska".

Randonnörder i Stockholm
I korthet kan jag säga att detta var en av de vidrigaste rundor jag varit med om.

Vi satte av från Täby med god fart, inga problem eftersom vi hade en skön medvind. Till Rimbo funkade det bra, sen började några uppsalabor köra hårt - särskilt uppför. Efter Hallstavik släppte jag och Mollo. Det som sen följde kan bara beskrivas som en enda lång mardröm - motvind, oändliga raksträckor uppför och regn. Supreme-målet+mozzarella+xtra allt på MAX i Uppsala satt som en fläskläpp efter det :)

När vi satte oss på hojarna så kom slagregnet naturligtvis.

Sen var det bara resten kvar. Kort sagt - det sög. Efter Uppsala var vi tre som körde, men helt utan entusiasm; Vi ville bara i mål vilket vi kom till tillslut.

Randonnörder i Stockholm
Okidok tråkigt att höra att rundan var såpass tråkig men som alltid så kan man ju skratta åt det i efterhand - strongt att fullfölja i usla förhållanden!!! :)

Randonnörder i Stockholm
fredrikw skrev:
> det låter som en riktig vårklassiker helt enkelt.

Ja, det var en riktig skrattfest.

Randonnörder i Stockholm
äsch, ni skulle hängt med på audax-tur till Sigtuna istället, tillräckligt kort för att det märkliga vädret inte skulle vara så besvärande, och framför allt inga cykelpoliser.

Randonnörder i Stockholm
Jag måste säga att herrar Bo och Patrik stod för rundans mest heroiska instats. Är det så att B.S. inte godkänner det trots fredrikw:s mycket observanta passus angående utrustning så är det dags för ett allvarligt samtal. Ska Randonné förekomma under Hofvets paraply med sådana anala regeltolkningar som motsäger sina egna regler?

Randonnörder i Stockholm
Jag körde ju långsammare än bigmollo och Jlarsson och lyckades trivas rätt bra ändå. Jag kommer dock aldrig att cykla vägen mellan Hallstavik och Uppsala, vilken onspirerande skitväg. Jag släppte klungan så fort vi kom ut på landsvägen, dom körde helt amfetaminhöga i ett sjukligt tempo. Trampade ur mina 42x16 direkt. Slog av på takten och såg alla poalre dra iväg, men jag har lärt mig sen tidigare att det är viktigt att köra sin egen fart.
Efter en liten stund kommer jag ikapp PatrikB som också glömt att tjoffa in affe (LXC har inte lärt sig än hur de stora grabbarna gör). Vi susar på med våra syncade utväxlingar och livet leker. Vi plockar upp en Otroligt erfaren och framför allt trevlig farbror som vi kör resten av turen med.

Första stämpeln i Rimbo, allt känns bra, medvind, slingrande roslagsvägar och massa kul att snacka om. Andra stämpeln i Halstavik, fortfarande bara glada miner och så PANG. Vinden rakt i fejjan och så in på en väg som måste vara dragen av en deprimerad själ. Sprikrak, långa värdelösa backar och så oljegrus som skakar sönder kroppen totalt. 60 kilometer mental programmering. Oändligt sakta tickar vi av kalygge efter kalhygge, krön efter krön. Ingen pratar, ingen vill. När vi väl kommer ut på slätten som omger Uppsala går vägen oskyddat och man tvingas stå upp och bryta sig fram genom vinden för att hålla styrfarten.

Nu börjar det dock kännas som att man kommit lite väl enkelt till lunchen efter 150km. Så dom piskade till med regn och nålvasst hagel. Tillslut kom vi in på Max och fick stämpel och mat.

Hem från Uppsala var det rätt tomt i kroppen, mycket av den sk. stålsättningen förekom i vår grupp. Sakta sakta la vi både Märsta och Upplands väsby backom oss. Tripmätaren slår över till 200, vi är mitt i skogen. Men visst, när den lyckades pressa sig över 215km så var vi faktiskt framme vid sista stämplingen. Våran längsta Alley Cat var klar.

Bigmollo, Honky Dory och JLarsson bjöd oss kids i LXC på dusch, finmiddag och hässelbycrack efteråt.

Nej, det var inte kul hela tiden, men det är svinkul nu efteråt, när arrangören vill diska oss.

Randonnörder i Stockholm
Okej jag får be om ursäkt om någon tagit illa upp jag försökte vara lite positiv men det kanske inte föll så väl ut....... det verkar som ni inte är så roade för tillfället... nåväl stark insats och det är väl ändå det som räknas i slutändan och inget plåtbit.... eller? - men visst jag förstår oklara regler och godtyckligt följande av dem om jag förstått det hela rätt.... trist....

Randonnörder i Stockholm
cerberos skrev:
> Okej jag får be om ursäkt om någon tagit illa upp

Tjo! Vi har ju hojat tillräckligt mycket tillsammans för att du ska veta att du inte behöver be om ursäkt.

Idag var en skitdag helt enkelt. Vi gick in i väggen och sen började vädret knasa. Det var en fostrande tur.

Randonnörder i Stockholm
JLarrson och Boe har väl summerat det hela rätt fint.
Riktigt jobbigt, slitigt och tungt.

Vad den exceptionellt torre BS anser bekommer mig inte så värst.

Randonnörder i Stockholm
JLarsson skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Okej jag får be om ursäkt om någon tagit illa
> upp
>
> Tjo! Vi har ju hojat tillräckligt mycket
> tillsammans för att du ska veta att du inte
> behöver be om ursäkt.
>
> Idag var en skitdag helt enkelt. Vi gick in i
> väggen och sen började vädret knasa. Det var en
> fostrande tur.

Good no hard feelings - ni verkade så psykade bara... ni fullföljde trots allt elände det är det som bygger karaktär :) nä nu ska jag kvarta min klocka är fan 01.30.....

Randonnörder i Stockholm
Va tråkigt det låter, jag tappar pepp inför sommarens fixie :(

ommer jag anses som livsfarlig och inte ens få hej tillbaks av lvg-are? :(
Och kommer jag inte få va med i klungkörning?

Randonnörder i Stockholm
Wasabi skrev:
> Markus gillar ju att plågas. Varför var han inte
> med? Jag tror att han hycklar...
Jag har arbetat i mitt anletes svett hela dagen och kvällen och servat överklassen med Champagne, Skagenröra och hälleflundra medan du är på folkölsfest. Vad gör du på fest förresten? Du ska skriva en RR för BBB om Kometrallyt.

För övrigt, helt underbart om fixiegrabbarna blir diskade. Det skulle befästa mina fördomar om analfixerade randonnörder totalt. Om dom bryr sig mer om regler som inte ens finns än cyklingens rötter så låt dom självdö. Freeroading, anyone?

(ja, den enda cykling jag fick idag var ToR Årsta-Östermalm. Hemvägen var roligast, massor av BMW och Mercor som fyllkörde och sen fick man bunnyhoppa idiot-taxis från Gamla Stan till Skanstull.)

Randonnörder i Stockholm
hahahaa, överklassen måste få sin skagenröra. Hur skulle annars samhället se ut? Jag jobbar på RR:en, mentalt, men den färdiga versionen kommer någon gång efter den där kullerstens-skogen imorgon.

Randonnörder i Stockholm
Tack för igår grabbar. Jag tycker nog att det kunde blåst lite till. Som vanligt med såna här episka rundor så är det mycket roligare dan efter. Igår sög det duktigt. Vinden tog aldrg slut.

Är det sant att LXC blev diskade? Det låter ju helt rubbat. De borde ju ha två medaljer. Då kan den där Sandborg ha sina rundor för sig själv. Det finns annat att lägga pengarna på än sura gubbar.

/Johan

Randonnörder i Stockholm
Men boe och patrik, bara för att jag ligger hemma med förkylning så berhöver ni inte bryta reglerna. Måste man alltid hålla koll på er så att ni inte gör något olagligt?

/olle

Randonnörder i Stockholm
Cyklars bromsförmåga är reglerad i trafikförordningen, och de kraven är inga som helst problem med fixie.

Om man dessutom gör vissa rimliga antaganden om Boes cykel och kroppsvikt så får man fram att om boe lägger 490N per pedal i kraft så blir accelerationen väldigt nära den av nSCF stipulerade gränsen. Förmodligen kan boe låsa bakhjulet med betydligt mindre ansträngning än så.

I slagregn så tror jag det är svårt att komma upp i 3m/s^2 med fälgbromsar (speciellt retro) så regeln verkar helt puckad.

Randonnörder i Stockholm
rikard skrev:
> Cyklars bromsförmåga är reglerad i
> trafikförordningen, och de kraven är inga som
> helst problem med fixie.

Inte om man har frambroms. För visst står det att det måste finnas två bromsar på en cykel, en standard och en reserv...Iofs stannar man fort med en sko i framhjulet!

Randonnörder i Stockholm
Boe skrev:
> Bara cyklar med frihjul behöver ha två av varandra
> oberoende bromsar.

Står det så i trafikförordningen? Coolt i så fall!
Annars vore det störtskönt om ni ställde upp i alla randonnördturer hovet arrangerar och bli diskade från samtliga...

Randonnörder i Stockholm
VV trafikförordning:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr021.htm

Bromsutrustning på cykel
2 § Cykel skall ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i 4 §.
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.

Sen tillämpas också SCF's regler för motionslopp, eftersom deras randonne turer sanktioneras.
http://www.scf.se/files/{A0EFC70E-AA26-4CE2-A459-674D72E3AE2B}.pdf

Cykel med frikrans skall vara försedd med två av varandra oberoende bromsanordningar.

Dvs, inga problem, fixed gear är lagligt.

Randonnörder i Stockholm
Jag tycker att det ska finnas fler regler. Däcksbredd, sadellängd, lägsta vikt and so on.
Tragiskt att de ska behöva diska folk från ett cykellopp som inte ens är en tävling.
Tycker faktiskt att vi ska börja med det på nästa Happy-ride. Man diskar folk för lite olika anledningar. Sånt drar folk. Jag tror att det kommer jättemycket Happyfolk till nästa Hovet-randonné.
Lite kul ändå att B.S betyder nåt helt annat på engelska, men samtidigt så aktuellt.
/Johan

Randonnörder i Stockholm
Kaijan skrev:
> Det har jag ju sagt hela tiden att randonné är för
> griniga gamla gubbar=D

Och hur många Randonnélopp har du kört då Peter :p De som körde var inte griniga gamla gubbar i alla fall. Gubbar - i vissa fall, griniga - inte alls.

Randonnörder i Stockholm
Nu hittar jag inte den igen (hatar notisum), men jag såg en gång en tabell över bromssträckor för olika hastigheter som man skulle understiga med cykel. Det var nästan så man skulle klara dem med dåliga lager.

extra fånigt är det iaf, men så går det när en organisation saknar konkurans.

Randonnörder i Stockholm
Kaijan skrev:
> Det har jag ju sagt hela tiden att randonné är för
> griniga gamla gubbar=D
Nej det har du inte. Du har sagt att Audax är för gubbar.

Randonnörder i Stockholm
bigmollo skrev:
> Tack för igår grabbar. Jag tycker nog att det
> kunde blåst lite till. Som vanligt med såna här
> episka rundor så är det mycket roligare dan efter.
> Igår sög det duktigt. Vinden tog aldrg slut.

Nu ska vi se, 215km/9h26min, det ger 22.79km/h i snitt...är inte det Audaxfart? :-)

/Leo

Randonnörder i Stockholm
Det stämmer bra det. Med facit i hand skulle vi nog skitit i ultrasvettoklungan. Eller fått med oss några till i vår klunga. Det var grymt segt med två man i motvinden. Men det var en bra erfarenhet.
/J

Randonnörder i Stockholm
Visst var det tungt att ploga i den byiga kalla vinden igår. Själv kände jag mig inte allt i form. Det sena vintervädret har lagt sorti på mycket av träningslusten och gjort det svårt att vara ute och köra de långpass som krävs för att komma i form.
Upptäckte även att den sportdryck jag blandade till inte räckte inte för att ersätta förlusten av salt och jag fick slå av ordenligt på takten och stannade två ggr pgr av yrsel och problem med magen. Vill även tacka Bigmollo och allesamman för en trevlig efterfest!

Blev dock väldigt ledsen när jag idag fick läsa ett vidarbefodrat mail från Bengt Sandorghs om diskkvalifiering av Boe och Patrik.
Bengt skriver:

""Hej!

En Vägverkets författningssamling VVFS 2003:21 2 kap, 2 § "Cykeln skall ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i 4 §"
Se http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr021.htm
Hur man än vrider och vänder på det kan jag inte se att fast nav och starka ben kan sägas vara ett "bromssystem".

Och enl Svenska Cykelförbundets motionsloppsregler http://www.scf.se/files/{A0EFC70E-AA26-4CE2-A459-674D72E3AE2B}.pdf 3:21 måste cykeln vara utrustad med 2 oberoende bromsanordningar om den har frikrans. Dvs i ditt fall skulle det räcka med en broms.

Jag kan därför inte tillåta att du eller någon annan ställer upp i våra lopp om ni inte uppfyller ovanstående. Alla deltagare i ett av Cykelförbundet sanktionerat lopp omfattas av en försäkring. Jag vill inte ge mig in i diskussioner med någon försäkringsbolag om att vi har tillåtit deltagare med cyklar som inte får framföras på allmän väg vid ett ev. olycksfall.

Med vänlig hälsning

Bengt Sandborgh
Fredrikshofs IF Cykel""

Om man provat på att cykla fixed, vilket Bengt troligen inte har någon erfarenhet av, så lär man sig snabbt hur man skall göra för att använda bakåttramp för att bromsa samt hur man kan modulera, skippa mm för att anpassa bromseffekt. Funktionen avviker visserligen i vissa detaljer från traditionell fotbroms, men inte så att det ger skäl till att man inte skulle kunna likställa det två! Mao borde en fixedcykel uppfylla trafikreglerna där fotbroms eller frihjul och två hanbromsar anges som ett bminimum av bromsar på en laglig hoj.

Men än märkligare blir det när Bengt hänvisar till regler om att det krävs två bromssystem när det utryckligen anges att detta bara gäller cyklar med frihjuls funktion!

Möjligen kan man hävda att bakåttramp på fixed inte fyller samma funktion som vanlig fotbroms. Men tills detta slagits fast och angets i reglerna av vägverket anser jag att man är skyldig att fria snarare än att fälla.

Randonnörder i Stockholm
OK. skittråkigt. Men var det särskilt oväntat egentligen? Fredrikshof har väl aldrig gjort sig kända för att vara dom hippaste katterna, eller?
Randonné och Audax är proppfullt med regelälskande hemuler. Att hänvisa till paragrafer och lagar är dessa människors mål med livet. Erkänn att ni blev lite lite misstänksamma när dom gav er ett kort som skulle stämplas, eller hur?

Randonnörder i Stockholm
Markus F skrev:
> Erkänn att ni blev lite lite misstänksamma när
> dom gav er ett kort som skulle stämplas, eller hur?

Varför skulle jag blivit det?
Eller menar du att det inte var en alleycat-extreme jag ställde upp på?
I sånna fall cyklade jag ju mot rött, mot trafiken och betedde mig allmänt regelvidrigt helt i onödan.

Randonnörder i Stockholm
Det är trist att B.S ska ha så fyrkantig och anal syn på cyklar.
Annars tycker jag att själva cykelformen randonné är helt suverän. Man får ett kort som ska stämplas på bensinmackar utmed banan. Sen är det bara att blåsa iväg i sin egen takt. Det blir ju väldigt enkelt och billigt att sno ihop en tävling på det viset. Det gör ju också att man kan styra ihop ett race med enorma distanser. Vilken klubb har kapacitet att ställa ut flaggvakter i varje korsning på en 600 kilometersrunda?

Det här upplägget borde väl funka för långlopp på mtb också? Då skulle det bli bra mycket billigare än vad det är idag.
/J

Tillbaka
Topp