Visst var det tungt att ploga i den byiga kalla vinden igår. Själv kände jag mig inte allt i form. Det sena vintervädret har lagt sorti på mycket av träningslusten och gjort det svårt att vara ute och köra de långpass som krävs för att komma i form.
Upptäckte även att den sportdryck jag blandade till inte räckte inte för att ersätta förlusten av salt och jag fick slå av ordenligt på takten och stannade två ggr pgr av yrsel och problem med magen. Vill även tacka Bigmollo och allesamman för en trevlig efterfest!
Blev dock väldigt ledsen när jag idag fick läsa ett vidarbefodrat mail från Bengt Sandorghs om diskkvalifiering av Boe och Patrik.
Bengt skriver:
""Hej!
En Vägverkets författningssamling VVFS 2003:21 2 kap, 2 § "Cykeln skall ha ett bromssystem för färdbroms som uppfyller kraven i 4 §"
Se
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr021.htm
Hur man än vrider och vänder på det kan jag inte se att fast nav och starka ben kan sägas vara ett "bromssystem".
Och enl Svenska Cykelförbundets motionsloppsregler
http://www.scf.se/files/{A0EFC70E-AA26-4CE2-A459-674D72E3AE2B}.pdf 3:21 måste cykeln vara utrustad med 2 oberoende bromsanordningar om den har frikrans. Dvs i ditt fall skulle det räcka med en broms.
Jag kan därför inte tillåta att du eller någon annan ställer upp i våra lopp om ni inte uppfyller ovanstående. Alla deltagare i ett av Cykelförbundet sanktionerat lopp omfattas av en försäkring. Jag vill inte ge mig in i diskussioner med någon försäkringsbolag om att vi har tillåtit deltagare med cyklar som inte får framföras på allmän väg vid ett ev. olycksfall.
Med vänlig hälsning
Bengt Sandborgh
Fredrikshofs IF Cykel""
Om man provat på att cykla fixed, vilket Bengt troligen inte har någon erfarenhet av, så lär man sig snabbt hur man skall göra för att använda bakåttramp för att bromsa samt hur man kan modulera, skippa mm för att anpassa bromseffekt. Funktionen avviker visserligen i vissa detaljer från traditionell fotbroms, men inte så att det ger skäl till att man inte skulle kunna likställa det två! Mao borde en fixedcykel uppfylla trafikreglerna där fotbroms eller frihjul och två hanbromsar anges som ett bminimum av bromsar på en laglig hoj.
Men än märkligare blir det när Bengt hänvisar till regler om att det krävs två bromssystem när det utryckligen anges att detta bara gäller cyklar med frihjuls funktion!
Möjligen kan man hävda att bakåttramp på fixed inte fyller samma funktion som vanlig fotbroms. Men tills detta slagits fast och angets i reglerna av vägverket anser jag att man är skyldig att fria snarare än att fälla.