Randonnörder i Stockholm

Randonnörder i Stockholm
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är ett brevet. Alltså ett av kvalen inför
> Paris-Brest-Paris.. .. Därför är det lite
> extra ordning och reda.
Alltså, när det är en byråkrati med kort som ska stämplas och sen skickas in till någon huvudorganisation i Paris så får jag faktiskt stressutslag och känner mig inte förvånad om dom i efterhand väljer att nobba Patrik och Bo av en kvasianledning ;-)

Det handlar väl mest om " du grabben, kom inte här och var kaxig, det är vi som bestämmer".
Den stora pajasvarningen infinner sig dock först när det hänvisas till SCF´s motionloppsregler.
Bestäm för i helvete vilken byråkrati som gäller, Randonneurs Mondiaux, Vägtrafikförordningen eller Cykelförbundet!
Det finns flera som har kört PBP på fixie på senare år. Tidigare var det ännu vanligare.

Fast lite underligt är det ju när turen annonserades ut här och Boe tidigt talade om att han skulle köra fixie. Det hade varit ett utmärkt tillfälle att påpeka hur Fredrikshof tolkade reglerna.
Den som annonserar en tur på det här forumet bör ju upplysa om vilka som inte är önskvärda, eller inte annonsera turen alls. Och orkar man inte följa upp en tråd så ska man kanske inte heller påbörja den.

Men själva grundidén med Randonné är jättebra. När jag och en kamrat som sysslar med sanktionerade tävlingar diskuterar hur vi vill blåsa liv i långloppen så är stämpelkort, vägbeskrivningar och selfsupport givna inslag.

Randonnörder i Stockholm
Eller så skiter man i stämpelkorten och låter folk svara på frågor såsom: "hurdan mustasch har mackägaren på preem i rimbo?" eller "vilken färg har utedasset".

Randonnörder i Stockholm
värt att notera är kanske att denne BS kanske må representera en liten del ur det gamla gardet i Fredrikshof, men att det trots allt rör sig om Sveriges största cykelklubb med knappt 1000 medlemmar där majoriteten knappast står för denna taskiga attityd. man ska nog inte generalisera alltför mycket.

Randonnörder i Stockholm
Håller helt med Fredrik,

Med medlemmar som fredrikw, Kaijan, bigmollo, AJ och undertecknad - hur kan det någonsin gå snett? Tyvärr kommer det ta ett tag innan den introverta "klubben" där man inte hälsar på nya medlemmar har dött ut, men det kommer hända så småningom....

Min inställning är helt klar - hojar man 20 mil på fixie så ska man ha medalj. Även om pojkarna undanbett sig den typen av uppvaktning enligt ryktet....

Randonnörder i Stockholm
fredrikw skrev:
> majoriteten knappast står för denna
> taskiga attityd. man ska nog inte generalisera
> alltför mycket.
Om ni har motsättningar så kan ni ju diskutera dom på årsmötet. Skriv en motion vet jag.

Trots allt så får det väl anses som klubbens officiella ståndpunkt när den ansvarige uttalar sig, det är ju inte i egenskap av privatperson som XX har diskat Boe och Patrik utan som klubbens kontaktperson. Men det absolut roligaste är när man läser Hovets regler från Randonneurs Mondiaux , där det står att "Alla sorters fordon är tillåtna, förutsatt att de drivs med muskelkraft".
http://www.fredrikshof.se/

Randonnörder i Stockholm
Markus F skrev:
> Om ni har motsättningar så kan ni ju diskutera dom
> på årsmötet. Skriv en motion vet jag.

visst kan man göra det, men vad har det med saken att göra? allt jag ville säga var bara att detta representerar en minoritet av klubbens medlemmar. förstår inte riktigt vad problemet är med detta. såvida du inte förväntar dig att kunna säga vad du vill utan att någon ska opponera sig ;-)

> Trots allt så får det väl anses som klubbens
> officiella ståndpunkt när den ansvarige uttalar
> sig, det är ju inte i egenskap av privatperson som
> XX har diskat Boe och Patrik utan som klubbens
> kontaktperson.

ja, det stämmer och det är verkligen fördjävligt.

> Men det absolut roligaste är när
> man läser Hovets regler från Randonneurs Mondiaux
> , där det står att "Alla sorters fordon är
> tillåtna, förutsatt att de drivs med
> muskelkraft".
> http://www.fredrikshof.se/

håller med, det verkar inte finnas någon annan grund till hans utspel än att det rubbar hans insöade bild av vad cykling är. sorgligt.

Randonnörder i Stockholm
Fredrik, jag vet redan att du, Larsson och Kaijan och andra hyggliga typer inte tycker så där. Det behövs inga ursäkter.

Men vad det handlar om är att ni i er klubb har personer som agerar utifrån medlemmarnas önskemål och val, eftersom styrelsen är godkänd av medlemmarna och har till uppgift att tillsätta ansvarsperoner.
Alltså representerar XX en majoritet av klubbens medlemmar, inte en minoritet som du vill göra gällande.

Så, ni kan antingen strunta i det eftersom ni själva har varit med och röstat på dessa personer eller agera på ert årsmöte. Svårare än så är det inte.

Randonnörder i Stockholm
du har förstås rätt, det är jag som slarvar med uttrycken. det jag menade var att åsikterna inte är representativa för majoriteten av medlemmarna, dessvärre är det ju som du säger så att de faktiskt representerar klubben utåt sett, hur man än vrider och vänder på det. men detta senare är som du också säger en intern fråga.

Randonnörder i Stockholm
Randonnörder i Stockholm
Tack Honky!

Det tycks som om det finns fixiecyklister som kan tillfredställa stämpleriet utomlands i allafall..

Hovet får stå i den internationella skamvrån.

http://www.deepwater.uklinux.net/www.fixedwheel.org.uk/

The Audax UK Fixed Wheel Challenge and Super Fixed Wheeler awards have come together under one roof..

..The SFW is complimentary to the FWC. It is there to recognise riders who complete a Super Randonneur series on fixed wheel. Cards will available at 75 pence each, and will be dated for the current season. The intention is to change the colour each year.

FWC cards will continue to be £1.00 each, and will continue to have space for 25 rides. Riders will have the option of sending them back for validation after collecting the requisite 25 points or the mile munchers may continue to collect points until there is no more space in the card, or until the end of the season if they so wish. For those that want to, any extra points over the 25 required can be used to make a start on the next card. If you want that to happen please advise when you send in for your new card.

FWC points are awarded on the basis of 1 point per complete 100km ridden (i.e.. 150km=1FWC, not 1.5FWC). For AAA events, the number of AAA points is added to the points awarded for distance e.g.. a 200km/0.5AAA event is worth 2.5FWC points. 150km/0.5AAA is worth 1.5FWC not 2 FWC points.

Randonnörder i Stockholm
Haha! Jösses Maskros, du verkar inte ha dålig övertro till demokratin i föreningsväsendet.
Utan att över huvud taget kollat upp det skulle jag knappast tro att alla 1000 (eller ens majoriteten, dvs över 500) kommer på årsmötet.
Som vanligt inom föreningsverksamheten lär det väl vara de som skriker högst (eller de som blir utpekade av dem som skriker högst) och/eller de som orkar ta "ansvaret" som hamnar i de beslutsfattande postionerna.
Vilka drömföreningar är du medlem i där demokratin funkar helt klanderfritt?

För övrigt tycker jag som andra mest att hela historien är sorglig (men lite smålustig). B.S verkade trevlig på mail men nu är man snarare glad att cykeln inte blev färdig förrän idag...

EDIT:
B.S är som den där vaktmästaren som jag fortfarande minns från min gymnasietid. Vid ett tillfälle drack jag kaffe i datorsalen men flera meter ifrån en dator.
Han skickade upp mig till rektorn för det var minsann bestämt att man inte fick dricka drycker i datorsalen då datorerna kunde självspränga sig om fukt kom i närheten av dem.
Jag försökte diskutera sakligt med vaktmästaren och undrade vad det gjorde om jag drack kaffe flera meter från en dator. Jag försäkrade att jag skulle slutföra drickandet innan jag satte mig vid datorn. Jag erbjöd mig tillslut att gå ut ifrån datorsalen för att dricka upp mitt kaffe. Detta hjälpte inte utan nu skulle jag omedel bums upp till rektorn.
Visst tänkte jag och knallade glatt upp till rektorn tillsammans med vaktmästaren. Jag förklarade saken för vår trevlige rektor och hon blev direkt tvär mot vaktmästaren då hon undrade hur i hela friden han kunde vara så löjlig...

Senast redigerad av en moderator:
Randonnörder i Stockholm
Å nej, inte mytomspunnen.. Min favoritfiende.

Hur det nu än ligger till med demokrati inom föreningar så kan jag bara konstatera att det är medlemmarna som väljer en styrelse, vare sig dom utnyttjar sin rösträtt eller inte eller ifall dom övertalas eller råka tycka att den som talade sist var bäst.

Men jag tror vi kan hitta några fakta här i allafall:
1. Det finns inget i vägtrafikförordningen som säger att fixiecyklar är olagliga på allmän väg
2. Det är vedertaget med fixie på Randonneurlopp utomlands och det är inte uttryckligen förbjudet enligt Randonneurs Mondiaux
3. Och SCF´s regelverk gällde bara för cyklar med frihjul
4. Fredrikshof har diskat två personer med hänvisning till regler som inte finns
5. Några personer anslutna till en Fredrikshof hyser önskemål om ett generationskifte på vissa poster så dom slipper skämmas

Äsch, vad fan. Ska dom böka så där när det inte ens är tävling? Jag gör väl som jag brukar göra och ordnar ett busrace. Alla som är intresserade av en osanktionerad 20-milare kan väl höra av sig. Gratis snickers på Preem-macken i Västerås ingår.

Randonnörder i Stockholm
Det är bra att du Markus ifrågasätter och är med och skapar debatt.
Men lägg av med storebrors fasonerna och kasta inte anklagelser mot alla som seriöst och målmedvetet försöker att arbetar för att främja cykling och cykelsporten!
Sista ordet är nog inte sagt ang. diskvalifiseringen, även om beslutet inte ändras i sak. Vi har ännu så länge bara hört Bengts dom.

Bara för att det står i reglerna för Randonneurs Mondiaux att "Alla sorters fordon är tillåtna, förutsatt att de drivs med muskelkraft" betyder inte att fordonet får se ut hur som helst. Arrangören har, som Bengt skrev i sin motivering, även att beakta Vägverkets riktlinjer om säkra fordon.

Dessutom var det inte någon från Hovet ansvarig för Brevéloppen som "annonserade" ut evenemanget här på Happy utan en privatperson, som visserligen är aktiv i Fredrikshov, som ville tipsa om ett evenemang.

Fortsätt du istället med att tillsammans med din gode vän planka andras ideér och arrangera era evenemang som ni sedan kan få sanktionerade av SCF och ta kred för. Fast det var ju trevligt att du var den förste att medge det...! ;)

Randonnörder i Stockholm
Om de blivit diskade med hänvisning till trafikförordningen så vore det väl läge med en polisanmälan också. Om de itne blir fällda i tinget för sitt tilltag så borde de inte heller bli diskvalificerade.

Randonnörder i Stockholm
rikard skrev:
> Om de blivit diskade med hänvisning till
> trafikförordningen så vore det väl läge med en
> polisanmälan också.

Och om det var någon som , mot alla odds, dristade sig ut i trafiken utan ringklocka så ska i konsekvensens namn även han/hon diskas i så fall.

Randonnörder i Stockholm
TBone skrev:
> Och om det var någon som , mot alla odds, dristade
> sig ut i trafiken utan ringklocka så ska i
> konsekvensens namn även han/hon diskas i så fall.

Det påpekade jag även i mitt svar till B.S. §20 är även ett SKALL krav. Och det var ingen av hovets åkare som hade ringklocka vad jag såg. Men jag förutsätter att dom redan diskats.

Randonnörder i Stockholm
Jag tycker den där B.S är full av B.S.
Sen att Markus vill att alla lopp ska vara som DBP får vara hans sak. Vi behöver ju inte döma ut en klubb med tusen medlemmar bara för att en torrboll har fått moralpanik.
/J

Randonnörder i Stockholm
Jag är som vanligt seg i skallen och har inte förens nu fått veta vad som har hänt.

Men det är väll ingen tvekan. BOE OCH PATRIK ÄR KUNGAR ! ! !

Om ni blir diskade så är det bara för att de är avundsjuka att ni gjort något mycket ballare än alla andra:)

Randonnörder i Stockholm
Ville skrev:
> Men det är väll ingen tvekan. BOE OCH PATRIK ÄR
> KUNGAR ! ! !

Det där påståendet går iofs stick i stäv med FBKs policy, men i det här fallet får vi nog skilja på klubbens åsikter och medlemmarnas, så jag håller med. =)

/rikard

Randonnörder i Stockholm
Om jag fattar det här rätt så är det alltså inga problem att köra PBP, mm med fixie så länge man bara har en frambroms oxså.

Klippt från mailet:
Och enl Svenska Cykelförbundets motionsloppsregler http://www.scf.se 3:21 måste cykeln vara utrustad med 2 oberoende bromsanordningar om den har frikrans. Dvs i ditt fall skulle det räcka med en broms.

Även bilderna som Maskros länkade till visar fixiehojar med bromsar.

Randonnörder i Stockholm
Mike å skrev:
> Om jag fattar det här rätt så är det alltså inga
> problem att köra PBP, mm med fixie så länge man
> bara har en frambroms oxså.
>

Jag förstår inte hur man kan tolka det där stycket som att man måste ha EN broms utöver benen när man kör utan frihjul?

Randonnörder i Stockholm
Jag som hade sett fram emot en runda med Hofvet nu när man är medlem och allt. Men det här känns inte kul alls.Jag tycker inte att beslutet verkar vara speciellt välgrundat och dessutom är det konstigt att de lät er ställa upp överhuvudtaget om det nu är så "olagligt med en fixie".

Nä inte kul alls faktiskt. Tur att man inte köpt på sig några Fredrikshov tröjor än.....

Jag tydde ju BS som den engelska stavningen framhäver men det visade sig ju inte var ett skämt ens. Kankse går det att snacka med BS mailledes ??

Nä - en eloge till de som fixade loppet trots allt.

Randonnörder i Stockholm
Mike å skrev:
> Om jag fattar det här rätt så är det alltså inga
> problem att köra PBP, mm med fixie så länge man
> bara har en frambroms oxså.

Jag är rätt säker på att SCF's regler för motionslopp inte direkt gäller på PBP. Inte heller svenska vägverkets trafikförordning.

Randonnörder i Stockholm
=David skrev:
> Mike å skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag fattar det här rätt så är det alltså
> inga
> > problem att köra PBP, mm med fixie så länge man
> > bara har en frambroms oxså.
> >
>
> Jag förstår inte hur man kan tolka det där stycket
> som att man måste ha EN broms utöver benen när man
> kör utan frihjul?

Jag fattade det som att det alltid ska vara två bromsar men att när man inte har frihjul så räknas fast nav som den ena bromsen.

Randonnörder i Stockholm
bici_9.jpg

1908vanhauw.jpg

Randonnörder i Stockholm
teabag: Att det finns en glädjedödare innebär som jag skrev tidigare inte att alla är såna. Häng med på nån runda vetja, vare sig det är farstaträning eller Audax, och bilda dig en egen uppfattning.

Randonnörder i Stockholm
Visst är det som Jonas säger.
Den enda vi träffade på som hade tråkig inställning var BS.
Jag och Bo fick flera nyfikna frågor och uppskattande kommentarer i övrigt vad gällde våra cyklar.

Randonnörder i Stockholm
Dags igen för ett nytt försök och sista för säsongen i Stockholm på 20-milen lördag den 22 april.

Boe och Patrik behöver inte köra igen. De är redan godkända. http://www.randonneurs.se/Brevet2006.htm
Ingen i LXC har diskats, däremot tillåts ingen i fortsättningen starta med fixie utan broms. Så Boe och Patrik har därmed ett banrekord på 20 mil fixie utan broms som kommer att stå sig.

Randonnörder i Stockholm
Velocio skrev:
Så Boe
> och Patrik har därmed ett banrekord på 20 mil
> fixie utan broms som kommer att stå sig.

www.guinnessworldrecords.com

vem köper tårta?

Randonnörder i Stockholm
Ville skrev:
> Velocio skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Så Boe
> > och Patrik har därmed ett banrekord på 20 mil
> > fixie utan broms som kommer att stå sig.
>
>
> www.guinnessworldrecords.com
>
> vem köper tårta?

det borde väl de stolta arrangörerna fredrikshof göra? =)

Randonnörder i Stockholm
Velocio skrev:
> Mössan på bilden döljer två av varandra oberoende
> ringklockor.

Det var rätt fyndigt....

Randonnörder i Stockholm
Velocio skrev:
> Mössan på bilden döljer två av varandra oberoende
> ringklockor.

Det behövs bara om man kör fixie!

För en räser med växlar utan själ hörs ju på lång väg..

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp