Ränneslättsturen 2012

Ränneslättsturen 2012
En sak som slår mig gällande bilderna, är att majoriteten är tagna innan/vid en uppförsbacke.
stannade du för paus varje gång du kom till en uppförsbacke eller är banen bara uppför? :)

Ränneslättsturen 2012
De bilder som är tagna är fråm vårat teknikspår som kommer efter andra vätskedepån för 78km banan. och efter första vätskan för 41 km banan. Det är bara småbackar som du kommer att susa uppför när du
nyss tryckt i dig energi från depån. Det är egentligen bara tre längre stigningar på banan Bastabergen som man ska upp på två gånger och Högefälle efter Skidstugan. Annars är det bara mindre stigningar. Det jobbiga med Ränneslättsturen är att vi har mycket stigar på våran bana, framförallt sista biten in mot mål.

Ränneslättsturen 2012
Bastaberget ska man dessutom inte underskatta. För hård körning innan dessa backar straffar sig ofta :) framför allt vid andra besöket på långa turen :)

Ränneslättsturen 2012
ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
> Sluttiden för att hämta ut nummerlapp på
> söndagen, 09:30, är den hårt hållen eller går
> det att ramla in strax innan 10 för att få ut
> den?

Ränneslättsturen 2012
Också anmäld. Första gången jag kör Ränneslätt trots att det ligger hyfsat nära geografiskt. Skall bli jäkligt kul. Ännu roligare om man slipper regn...är utpräglad solskenscyklist om jag får välja :-)

Ränneslättsturen 2012
I väntan på att någon local berättar hur det ser ut i dag så kanske jag kan bidra, bodde några år därnere.

Det är mycket sand i botten, så det är dränerat och torkar snabbt. Därför får man nog avvakta lite med däcksvalet, även om det regnar idag. Några lerhål som kul är, annars blir det mest blött utan massa gegga. Iofs gör ju 692 åkare KAOS med de flesta stigar, så det beror även på i vilken startgrupp du kommer iväg.

Ses där!?!

Ränneslättsturen 2012
Vi var ute och körde igår kväll efter en rätt mycket regn under dagen, det är som freddie skriver banan tål mycket regn. det stod inte vatten på många ställen på banan.

Ränneslättsturen 2012
Sumsar skrev:
> Bara det inte regnar hela veckan för då lär det
> bli blött och ännu jobbigare...

Banan klarar ju en hel del regn som sagt men visst regnar det konstant till söndag då lär det bli lite blött ... Kan uppdatera om läget på fredag då jag ska ta en sväng på delar av banan som uppladdning inför söndagen ...

Fredrick: blandat skulle jag säga men mestadels slät men det finns ju stök och bröt partier oxå :)

Ränneslättsturen 2012
RacePace skrev:
> När märks/pilas banan upp?

Banan var nästan färdigpilad i måndags. Vi brukar ha som mål att banan ska var så gott som klar vid midsommarhelgen, pga risk för sabotage brukar delar som går nära civilisationen pilas senare.

Ränneslättsturen 2012
Har varit ute och kört sista 25 km idag. Efter måndagens regn (mesta nederbörds dagen i år?) så finns det en hel del vattenpölar men banan torkar upp snabbt, finns väl i nuläget bara tre "riktiga" lerhål. Lite tungtrampat på vissa gräspartier men överlag så har banan hållit sig hård och fin.

Angående däckval så kommer jag köra med X-king 2.2 med 1,8 bar på min 29:a, har iofs inte några andra däck. Men är man tekniskt duktig så är inte banan i sämre skick än att det går bra att köra på Furious Fred 2.25 om man nu prioriterar lättrullade däck.

Ränneslättsturen 2012
hellla skrev:
> Har varit ute och kört sista 25 km idag. Efter
> måndagens regn (mesta nederbörds dagen i år?)
> så finns det en hel del vattenpölar men banan
> torkar upp snabbt, finns väl i nuläget bara tre
> "riktiga" lerhål. Lite tungtrampat på vissa
> gräspartier men överlag så har banan hållit
> sig hård och fin.
>
> Angående däckval så kommer jag köra med X-king
> 2.2 med 1,8 bar på min 29:a, har iofs inte några
> andra däck. Men är man tekniskt duktig så är
> inte banan i sämre skick än att det går bra att
> köra på Furious Fred 2.25 om man nu prioriterar
> lättrullade däck.

Fungerar även fin fint med Race King 2.2 29er .. visst lite slirigt i leran men inte allt för mkt lera i den delen jag körde idag.. ska köra lite på en annan del i morgon men misstänker att den delen är ännu torrare :)

Ränneslättsturen 2012
Globalistic skrev:
> Min Thailändska iPöön med en väder-app från
> Taiwan säger snö och -4!
>
> VAD GÖR JAG NU DÅ!

byter app :)

Ränneslättsturen 2012
TEAM AVANTI skrev:
> Hur ser ut på banan?? Igår var mycket regn

Igår vad banan fin iallafall de delar jag körde.. Har inge regnat något de senaste dagarna i eksjö .. kom kanske 5 mm inatt så banan påverkades inte så mycket skulle jag tro :)

Jag körde första slingan igår och hade inte många lerfläckar på varken cykel eller mina ben :) hade inga problem att åka runt på race king 2.2 29er.. vet att efter skidstugan är det lite mer lera.. eller det var det i torsdags iallafall men det är inte monsterlerigt precis utan mest några små hål på några ställen ..

Ränneslättsturen 2012
Ränneslätt visade sig från en annan sida jämfört med de senaste åren. Bak i motionsklass var det lersurf bitvis. Märktes att det hade åkt några före...

Hade hoppats på torrt och hårt personbästajakts-väder men lerfest har också sin charm!

Tack för en trevlig tävling! Ses nästa år!

Ränneslättsturen 2012
Deltagarrekord, strax under 900 personer.
Riktigt bra evenemang.
Lerigt så in i bomben, riktigt tungkört.
Ösregn efter att ha kört 20 km.
Cykelstrul som la sordin på stämningen men annars supernöjd med min prestation, målet var under 5 h och detta var mitt första mtb-lopp och pulsklockan stanna på 4:12, skall bli kul att se vad chipet säger.

Ränneslättsturen 2012
Det blev ett par minuter efter 11 tror jag för led 5 o 6.
Dock såg jag aldrig vart chipläsaren var i starten så jag startade min klocka direkt när vi började rulla.

Ränneslättsturen 2012
Såg inte heller någon chipläsare. Är inte det hela grejen med chiptidtagning, att man får en individuell starttid.
Startade också min klocka när vi rullade iväg. Det skiljde ca 2,5 min på min egen sluttid och den på resultattavlan.

Ränneslättsturen 2012
Grejen med chiptidtagning är nog mest att det är mycket enklare att producera en resultatlista till tävlingen. Starttiden är naturligtvis densamma för alla cyklister. Det är inget tempolopp.

Ränneslättsturen 2012
Hej!

Som tidigare skrivits så var det hyffsatt blött och lerigt. Det var en duktig regnskur som kom :)

Tyvärr lyckades jag köra fel, så jag missade 12-15km :( Surt som fan...
Rullade in på 3.30, startade i fålla 5. Siktade på en tid runt 4.14-30.

Annars var det en trivsam dag :)

Tillbaka
Topp