Räser + grusväg = Vad? Funkar eller katastrof?

Till våren är tanken att jag för första gången kommer investera i en landsvägsräser för att variera mig lite från skogsstigarna.
Jag har aldrig ens suttit på en, och har inga som helst kunskaper om dem.

Att cykeln är gjord för asfalt förstår jag ju, men det jag undrar är hur den reagerar när man kommer till en grusväg. Blir det punktering och skeva hjul direkt, eller funkar kortare resor på grusväg?
Säkert en oerhört dum fråga, men frågar man inte så förblir man ju okunnig.

Självklart kommer det huvudsakliga underlaget vara asfalt, men ibland kommer någon km grusväg. Bör man han helt enkelt ta en omväg runt eller är det bara att köra på?

Min erfarenhet är att styrlagret tar mest stryk.

Sen beror det nog på vad man räknar som grusväg. Det jag kallar grusväg är hårt packad sand och fingrus, med enstaka gropar och bulor, ibland med en grusigare sträng i mitten. Sen kan ju en grusväg lika gärna vara en väg mer riktigt grus, dvs ingen sand, och ingen hård packning som ger en jämn yta. Där skulle jag själv inte cykla utan mönstrade däck och lite mer "oöm" utrustning.

Hjulen håller utan problem. Om du är oförsiktig eller har väldigt tunna racerdäck kan du få punka. Värre än så blir det knappast på några kilometer grus.

cykeln håller, men punkarisken ökar, främst av vassa stenar mot däckssidorna, liksom vurparisken eftersom smala hårdpumpade däck är avsedda för asfalt. kortare sträckor är inga problem men kan du köra en överkomlig omväg på asfalt så är det att föredra.

På en hårdt pakket 70 km/t grusvej går det fint med normale racer dæk 23X700c men hvis det er til mere sti cykling ville jeg nok vælge en cross cykel istedet. For at få en bedre gearing og kraftigere dæk. En racercykel er lavet til at være stiv så man kan overføre alt kraft til vejen, på en ujævn vej/sti bliver det en kedelig egenskab.

hincapie_arenberg_8.jpg

Hur är en räcer på bakan?
Om man vill göra snabba wheelis är en räcer att föredra då eller finns det något mer lämpligt?

Tackar för snabba svar =)

Om jag nu utvecklar frågeställningen ett snäpp. En cyklocross är om jag har förstått det hela ett "hållbarare" allternativ. Men hur är den på enbart asfalt?
Kortfattat, skillnaden mellan cyklocross och räser längre sträckor på asfalt? Fördelar nackdelar? Övriga tankar och erfarenheter som en nybörjare som jag inte har tänkt på?

Tackar för alla tips och råd

Mvh
Micke

Köp en cycelcross, så har du alternativen. Speciellt mycket saktare med "räserdäck" på tror jag inte den är en räser. En cycelcross är ju i princip som en stel mtb med större hjul och dropstyre för grusvägar. Canti bromsar som man hade på mtb'er på 90talet osv.

Men jag har kört ganska mycket cross terräng med min räser med lite lite räfflade räser däck, och det har gått jätte bra.

Örebro-Micke skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Att cykeln är gjord för asfalt förstår jag ju,
> men det jag undrar är hur den reagerar när man
> kommer till en grusväg. Blir det punktering och
> skeva hjul direkt, eller funkar kortare resor på
> grusväg?
>
> Självklart kommer det huvudsakliga underlaget
> vara asfalt, men ibland kommer någon km grusväg.
> Bör man han helt enkelt ta en omväg runt eller
> är det bara att köra på?

Är tanken som du skriver att huvudsakligen köra asfalt så köp en racer, lite grusväg har ingen dött av, på tex den här rundan, http://happymtb.org/forum/read.php/1/913179, som vi körde i somras så blev det nästan en mil grusväg (mer eller mindre ofrivilligt... ;-) och det var väl ingen som klagade direkt, tyvärr inga bilder på just grusvägen. :-)

/CJ

Om det bara är fråga om kortare transportsträckor på grus så kan du lugnt handla en räser. Det är ju bara däcken du har att oroa dig för och du stannar ju knappast och byter till grusdäck bara för att du kommer till en liten grussträcka. En cross går jättebra på asfalt men då mäste du sätta på räserdäck annars blir det jättetrist.

Du kan alltid skaffa en racer med lite mer tilltaget däckutrymme så du kan klämma in ett par 32mm om du planerar att köra en grustur.
Jag tror att surlys pacer har det bland annat.

edit: även Salsa casserole tar ngt tjockare däck,

Senast redigerad av en moderator:
bng skrev:
> Paris - Roubaix

Svenska grusvägar är ett slätt underlag jämfört med Paris - Roubaix.

Kullersten är ju ingen höjdare direkt heller, men det går ju med räser. Jag är inte så tung själv kanske är därför det funkar bra för mig. Punka kan man ju få närsom...

Beror på grusvägen (bra svar, va?). Bra grusväg är ju bättre än dålig asfalt. Dålig grusväg är dock inte kul med racer, men det mesta går ju. Och med en cross är det väl mer korrekt med bromshandtag uppe på styret, vilket kan vara skönt på just grusväg.

BFS skrev:
> Beror på grusvägen (bra svar, va?). Bra grusväg
> är ju bättre än dålig asfalt. Dålig grusväg
> är dock inte kul med racer, men det mesta går
> ju. Och med en cross är det väl mer korrekt med
> bromshandtag uppe på styret, vilket kan vara
> skönt på just grusväg.

Bromshandtagen på styret kan man ju sätta på en racer om man så önskar.

Sunkmaster2000 skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beror på grusvägen (bra svar, va?). Bra
> grusväg
> > är ju bättre än dålig asfalt. Dålig
> grusväg
> > är dock inte kul med racer, men det mesta går
> > ju. Och med en cross är det väl mer korrekt
> med
> > bromshandtag uppe på styret, vilket kan vara
> > skönt på just grusväg.
>
> Bromshandtagen på styret kan man ju sätta på en
> racer om man så önskar.

Man kan sätta barends på ett riserstyre också. :)

Raceman skrev:
> Köp en racer.
> På den typen av grusväg som bilden visar går
> det att köra på ordentligt med 23mm däck.
> 40km/h visade min mätare. Kör på Michelin så
> slipper du punktering.

Ja, där är ju sån som jag menade med "sandig grusväg".

Tillbaka
Topp