Rassel i single speed frihjul

aexjope

Medlem
Köpte en single speed efter semester som pendlarcykel för att slippa allt stök med växlar. Nu börjar jag dock bli tokig på det här med frihjul.

Cykeln levererades med ett Dicta-frihjul. Efter första regnpendlingen började det knäppa, knastra och smårassla när jag trampade. Plockade bort frihjulet och när man juckade på det kunde man nästan känna hur sandkorn eller nåt åkte omkring inuti. Frihjulet, och övrigt på cykeln, var ganska ofettat från leverantören så jag köpte ett Sturmey-Archer frihjul och satte dit. Försökte fetta in så bra som möjligt. La lite på utsidan i glipan mellan fast och rörlig del också.

Allt blev helt tyst, underbart.

Igår cyklade jag första gången i regn igen efter att ha bytt frihjul. Nu knastrar det och knäpper igen.

- Gör jag något helfel?
- Måste jag byta frihjul efter varje regn?
- Fetta in bättre/annorlunda? Ska jag öppna det och peta in fett?
- Kan man serva ett frihjul på enkelt sätt hemma?
- Hur gör bmx-cyklister som kör runt i sand och grus. Måste ju knastra nåt jävulskt...

Argumentet för att köpa single speed, dvs att slippa allt bök, håller ju på att försvinna som det är nu...

Hmm, är det kedjan din som knastrar? Min blir mer knastrig när det regnat och du drar upp mer skit i kedjan. Men, jag kör fixie, så det är kedjan

Byt kedjeolja är mitt tips.

aexjope skrev:
-------------------------------------------------------
> Argumentet för att köpa single speed, dvs att
> slippa allt bök, håller ju på att försvinna
> som det är nu...
Det ska vara fixie så slipper man frihjul :-)

Alla frihjul utom White industries får problem med regn. Dicta hör till de sämsta med en livslängd på ett par regnskurar.

White industries är dyra, men helt otroligt pålitliga. Jag har haft 0 problem de 7-8 år jag kört med mina.

Tillbaka
Topp