Rasslande ljud vid belastning

Göttmos

Medlem
Jag har ett irriterande problem med min cyckel. När jag cycklar och trampar så kommer det ett rasslande ljud från kedja/baknav. Svårt att säga exakt varifrån. Det låter extra mycket om jag svänger och trampar samtidigt. Lyfter jag upp bakhjulet och snurrar på pedalerna låter det ingenting, dvs ljudet uppkommer enbart vid belastning. Har smörjt och letat och letat men vet inte var ljudet uppstår. Några tips?

Förmodligen behöver du fetta om lagren. Det är möjligt, dock, att det inte räcker. Rotationsrörelsen är så galen att axeln t o m kan ha spruckit. Förutom det behöver du rikta hjulet, som du säger.
Summa summarum är nog en cykelverkstad värd ett besök.
Tips kan vara att bara be dem rikta hjulet, så får de upptäcka resten själva, hihi!

Åh, var det bara cykeln. Tänkte direkt på skelett och lederna…

Men här har du ett gott skäl att lära dig meka själv med god hjälp av enkla verktyg och instruktioner på nätet.

Klassiskt "något som tar i något". Har du ett annat bakhjul du kan prova? Med samma kassett etc.
Annars, börja med att rikta hjulet, sedan byta/fetta om lagren.

Nu ska du inte tolka detta som något elakt, men om du har kvar plastskivan så antar jag att varken din cykel eller bakhjul är allt för dyra? Kanske billigare med nytt bakhjul istället för cykelverkstad...
(nytt set hjulpar så har du ett med sommar och ett med vintersulor)

Idag var den klar, just ljudet på filmen var löst, justering av växlar och broms. Men den knakar lite ibland om jag trampar hårt. Han sa att det kanske är kasst lager eller kedja, kände inte till Cannondale och tyckte det var skit. Väl hemma så verkar kabeln som går från framlyktan till baklyktan (har dynamo till framlyktan) avklippt. Så nu har jag varit tillbaka igen så dom får dra en ny kabel. Ganska säker på att den var hel när jag lämnade in den. Kan ha varit någon som klippt den och stoppat in i röret såklart för att jävlas, det vet jag inte. Kan inte säga säkert när baklyset fungerade senast. Eller så har verkstan gjort det, men den såg avklippt ut och inte sönder riven såsom om man dragit styret åt sidan t ex.

Idag var den klar, just ljudet på filmen var löst, justering av växlar och broms. Men den knakar lite ibland om jag trampar hårt. Han sa att det kanske är kasst lager eller kedja, kände inte till Cannondale och tyckte det var skit. Väl hemma så verkar kabeln som går från framlyktan till baklyktan (har dynamo till framlyktan) avklippt. Så nu har jag varit tillbaka igen så dom får dra en ny kabel. Ganska säker på att den var hel när jag lämnade in den. Kan ha varit någon som klippt den och stoppat in i röret såklart för att jävlas, det vet jag inte. Kan inte säga säkert när baklyset fungerade senast. Eller så har verkstan gjort det, men den såg avklippt ut och inte sönder riven såsom om man dragit styret åt sidan t ex.

Knakar det då man trampar brukar det vara frågan om pedalerna, vevarna, vevaxeln, lagret/n eller hur lagret sitter i ramen. Börja med det enklaste, sätt fast pedalerna ordentligt. Sedan kollar du så att vevarmarna sitter fast. Sedan blir det knepigare, för då måste man ta ut grejor. Vevlagret kan vara en kassett (axel och lager i ett) som man skruvar loss eller i "lösa delar", med maskinlager, lagerhållare och vevaxel med en löstagbar vev. (En så gammal cykel att du har en vevaxel i lösa delar skall vi väl inte tro, jag såg en skivbroms.) Det här kräver antingen en kunnig kompis, att man är påläst och att man har rätt verktyg. Att dra åt pedaler och vevarmar löser man oftast litet enklare med vanliga verktyg.

Hade också knak när jag ställde mig upp och trampade på min. Räckte att ta loss pedalerna, på med lite thread locker och sätta fast dom ordentligt igen. Det är en enkel grej som du kan göra själv.

Men.. "kände inte till Cannondale"? Märkligaste jag har hört. Dom har ju ändå funnits så länge jag kan minnas.

Hade också knak när jag ställde mig upp och trampade på min. Räckte att ta loss pedalerna, på med lite thread locker och sätta fast dom ordentligt igen. Det är en enkel grej som du kan göra själv.

Men.. "kände inte till Cannondale"? Märkligaste jag har hört. Dom har ju ändå funnits så länge jag kan minnas.
Jag ska testa när jag får tillbaka cyckeln om en månad. Är jag som satt ditt pedalerna från början då cyckeln kom med dom avmonterade. Inte omöjligt att ljudet kommer från pedalerna faktiskt.

Klassiskt "något som tar i något". Har du ett annat bakhjul du kan prova? Med samma kassett etc.
Annars, börja med att rikta hjulet, sedan byta/fetta om lagren.

Nu ska du inte tolka detta som något elakt, men om du har kvar plastskivan så antar jag att varken din cykel eller bakhjul är allt för dyra? Kanske billigare med nytt bakhjul istället för cykelverkstad...
(nytt set hjulpar så har du ett med sommar och ett med vintersulor)
Vet inte vad hjul kostar, cyckeln gick på ca 13 utan moms. Ingen superdyr men mycket pengar för mig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp