Rätt gaffelolja

dabr

Ny medlem
Rätt gaffelolja
Hej, jag undrar om man kan hälla SAE 5 syntetisk olja i en Reba gaffel?
Oljan är avsedd för framgafflar på motorcyklar.

Tack för eventuell hjälp!

Rätt gaffelolja
Eller kanske någon kan ge tips var man kan få tag på gaffelolja i Stockholmstrakten för ett överkomligt pris?

Senast redigerad av en moderator:
Rätt gaffelolja
dabr skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, jag undrar om man kan hälla SAE 5 syntetisk
> olja i en Reba gaffel?
> Oljan är avsedd för framgafflar på motorcyklar.
>
>
> Tack för eventuell hjälp!

sae 5 funkar lika bra som en olja som är till cykel då båda är en hydralolja
och skall du ha tag i riktig bra gaffelolja så köp på statoil dom har en hydral olja som är förpackad om 1 liter

Rätt gaffelolja
Om du vill ha en riktigt bra gaffelolja (inte nödvändigtvis billig) ska du snacka med de på http://springzz.jetshop.se/

Jag kör med Öhlins, men de rekommenderade någon annan, som jag inte kommer ihåg namnet på, som de tyckte vara bättre. Fast frågan om man behöver dessa dyra oljor till en MTB.

Rätt gaffelolja
Oki, tack så mkt för allas råd. Jag skrev tidigare fel att sae var syntetolja men den är mineral. Köpte en liter av den på biltema (innan jag startade tråden). Det fattas några cl i gaffeln och jag undrar om det är ok att fylla på med SAE 5 oljan som jag har. Oljan som är i gaffeln är den som var där från början. Rock Shox skriver även att man ska ha 15w i vänstra gaffelröret (lufrkomprimerad) och 5w i högra gaffelröret (bara olja).

SAE5 skriver de ingenting om. Om man blandar så kan kanske tillsatserna reagera med varandra?

Tillbaka
Topp