Rätt klossar

plawsworth

Aktiv medlem
Rätt klossar
Jag fick ett par cykelskor av en polare och jag misstänker att när jag nu behöver köpa klossar för att kunna använda dom så kommer det ej att gå utan att först byta mina pedaler. Men innan jag köper nya pedaler eller skor så tänkte jag kolla med forumets expertis om ngn har koll?
IMG_7731.jpeg
IMG_7732.jpeg

Rätt klossar
Skor har håll till landsvägsklossar. Shimano har nämnts sitt system SPD-SL. Jag tycker att det är ett riktigt dåligt namn, för att dina pedaler har Shimano's MTB system SPD., som skiljer sig två bokstäver. Det finns adapter, men det skulle jag inte rekommendera.

Så du behöver nya skor eller nya pedaler. Jag föredrar SPD för att man kan går med SPD-skor utan (större) problem.

Rätt klossar
Det är en White gravel cykel från XXL så inget fancy men ja landsväg och grus. Köpte pedlarna som total nybörjare för att kunna köra vanliga skor och cykelskor i framtiden. Insåg inte att det fanns olika fäste dessvärre då.

Rätt klossar
Nej, de finns bara för SPD. Men när du har vant dig vill du inte vara utan. Och ska du till affären eller ett kort ärende går det ju att tranpa med vanliga skor även på andra pedaler.

Rätt klossar
Vi är en del som kör SPD (alltså tvåhåls-skor) på ALLT. Går hur bra som helst och när man med tiden skaffar flera cyklar och många fler skor för olika förhållande - ja då behöver man inte fundera på om lämplig sko passar på dagens cykel.
Och, som sagt tidigare, man kan gå i dom också.

Rätt klossar
Jag kör SPD på både racer och gravel-cykel (eller om den kvalar in som touring eller vad det nu är).

På graveln har jag kombipedaler, SPD på ena sidan, platt på andra. Helt perfekt, har den till både cykla och handla med vanliga skor och träna/fikarunda/cykelsemester med SPD-skor. Visst, någon gång kan det ta lite extra tid att få rätt sida på pedalen, men det stör mig ingenting, vet inte riktigt vilken situation som skulle vara tidskritisk.

På racern rena SPD-pedaler, där skulle jag nog tycka det vore omständligt med kombipedaler.

Det är inte omöjligt att jag skulle sakna känslan med SPD-SL om jag hade testat det, men lyckligtvis så har jag aldrig testat det.

Och som några skrivit, fikarundor, cykelsemester och liknande så är det smidigt med SPD-skor.

Rätt klossar
Vi är en del som kör SPD (alltså tvåhåls-skor) på ALLT. Går hur bra som helst och när man med tiden skaffar flera cyklar och många fler skor för olika förhållande - ja då behöver man inte fundera på om lämplig sko passar på dagens cykel.
Alla tvåhålsskor passar med ovan pedaler korrekt?
Det kommer funka galant med landsvägsklossar. Jag gillar Time, andra SPD-SL, ytterligare någon Speedplay.
Då behövs det nya pedaler för att kunna köra Time/Speedway SPD-SL om jag tolkar det rätt?

Rätt klossar
PS.
Om du tänkt dig köra i skogen med situationer där du klickar ur och snabbt vill klicka i igen så är det ingen höjdare med kombipedaler.

Rätt klossar
Det finns ett gäng tillverkare för både tvåhåls och trehåls. Klossen till din kombipedal är Shimano SPD, och det är två hål. Din sko är för trehålsklossar.

Rätt klossar
Kan bara hålla med. Och det fina är att man kan köra racer med vinterskorna om det skulle vara någon kall, torr dag. Underbart!

Rätt klossar
Om du tycker skon känns bra så är den billigaste lösningen att behålla skor och pedaler men köpa shimanos adapter SM-SH41 för dryga 100kr + SPD "2-håls"-klossar (om det inte följde med pedalerna)

Rätt klossar
Om du tycker skon känns bra så är den billigaste lösningen att behålla skor och pedaler men köpa shimanos adapter SM-SH41 för dryga 100kr + SPD "2-håls"-klossar (om det inte följde med pedalerna)
Jag har hjälpt cykelkompis med den lösningen, fungerar tillräckligt väl för att få existerande trehålsskor acceptabla att gå i och kunna köra samma pedalsystem på mer än en cykel.

Rätt klossar
Cyklat landsväg med mtb-pedaler i 5 år (Spd) testade för första gången landsvägspedaler (spd-sl) nu några veckor. För mig funkar spd mycket bättre… trodde inte lvg-pedalerna skulle vara så omständiga… klickar ur om jag måste stanna och då är det mycket värre få på dem på skorna igen… dessutom är ju lvg-pedalerna enkelsidiga och hala och eländiga att gå med. Känns också som om klossarna slits mer när man går med dem…

Deepseek länkade nån studie att spd-sl ger 1-3% bättre kraftöverföring vid maxbelastning och klarar man sig utan det och accepterar något tyngre pedaler tycker jag vanliga spd funkar utmärkt.

Rätt klossar
De hänger väl vertikalt, så det är bara att dra foten framåt och sedan trampa ned?

Men det är ingen som tvingar dig! Jag tycker att mina tvåskruv funkar bra för kortare sträckor, men det är skönare med treskruv och bredare anläggning med en heldag i sadeln.

Rätt klossar
Jag gillar också att ha båda varianterna. Jag har förstås cyklat många mil med SPD längs vägar, och det fungerar generellt bra (förutsatt att jag har bra skor med rejält styva sulor). Men landsvägspedaler är komfortablare (med bra skor).

Så lösningen för TS bör vara att köpa ett par SPD-skor och ett par landsvägspedaler. Så TS har en uppsättning av varje. Ja, och en racer då till att använda de fina skorna han fick.

Rätt klossar
Om man inte gillar lvg-pedaler bättre än SPD är väl valet enkelt.

Om man som jag inte gillar känslan i SPD-pedaler blir det en avvägning baserat på hur mkt man ska gå och hur mkt bättre man tycker om lvg-pedaler. För min del landade valet på lvg-pedaler (Look) för typ 20 år sen. Om jag är på resa och behöver gå någon bit har jag ett par tunna gångsandaler i ryggsäcken och försöker byta till dem om det ska gås så mkt att klossarna riskerar ta påtagligt stryk.

Rätt klossar
Cyklat landsväg med mtb-pedaler i 5 år (Spd) testade för första gången landsvägspedaler (spd-sl) nu några veckor. För mig funkar spd mycket bättre… trodde inte lvg-pedalerna skulle vara så omständiga… klickar ur om jag måste stanna och då är det mycket värre få på dem på skorna igen… dessutom är ju lvg-pedalerna enkelsidiga och hala och eländiga att gå med. Känns också som om klossarna slits mer när man går med dem…

Deepseek länkade nån studie att spd-sl ger 1-3% bättre kraftöverföring vid maxbelastning och klarar man sig utan det och accepterar något tyngre pedaler tycker jag vanliga spd funkar utmärkt.
2 km på 10 mil är mer än man tror, hihi! Men skillnaden för mig har varit långt större än 1 - 3 %. Plötsligt behövde man inte stanna och rasta där man brukade, och bl a därför - och en högre hastighet - kom man fram en halvtimme eller något tidigare. Jag misstänker att du inte har rundtrampet inbyggt i ryggmärgen än.

Rätt klossar
dessutom är ju lvg-pedalerna enkelsidiga och hala och eländiga att gå med. Känns också som om klossarna slits mer när man går med dem
Om jag är på resa och behöver gå någon bit har jag ett par tunna gångsandaler i ryggsäcken och försöker byta till dem om det ska gås så mkt att klossarna riskerar ta påtagligt stryk.
När jag cyklar landsväg inskränker sig promenaderna till de 20 m jag har till/från garaget, samt eventuellt några meter in till ett fik. Det klarar jag med mina SPD-SL.
Det finns klosskydd att snabbt o enkelt trä på SPD-SL klossarna för att skydda dem vid promenader
SM-SH45-SPD-SL-Cleat-Covers-5.webp

Säljs av Shimano SM-SH45
re92rlwovnfirwmy4oep_1400x.jpg

Rätt klossar
Gick från SPD-SL till SPD förra året när jag köpte ny cykel. För min del har det enbart varit positivt gällande komfort och mobilitet. Slipper problemet med att klossen slits ned/samlar på sig sten/lera som försvårar inkoppling i pedalerna.

Tillbaka
Topp