Rätt längd på kedja?

Niclas_ab

Medlem
Rätt längd på kedja?
Hej,
Har byggt om från 2x10 till 1×11 och undrar om jag fått till rätt kedjelängd? Har bara cyklat 30km med det men upplever att kedjan kuggat över nån gång på dom högre växlarna...dock tyckte jag det hände nån gång under lätt belastning med..
Tidigare var det 39 kugg fram och 36 bak som mest. Kedjan var 114 länkar.
Nu är det 36 kugg fram å 50 bak. Kedjan är 124 länk.
Ska man korta kedjan lite till? Det växlar fint genom hela kasetten.

Bilagor

• 20180813_175825.jpg
    20180813_175825.jpg
    267.9 KB · Besök: 1,413
  • 20180813_175716.jpg
    20180813_175716.jpg
    287.3 KB · Besök: 1,003
Rätt längd på kedja?
Sorry,
Missade att det var bakdämp.
Då måste du ta hänsyn till den så mitt inlägg ovan blev lite felaktigt.

Men länken funkar fortfarande :).
Och kedjan är troligen lite lång men förmodligen inte 10 länkar längre :).

Rätt längd på kedja?
Korta med en länk i taget... Skulle tro att om du tar bort två så blir det bra utan problem med att baksvingens rörelse... Men börja med att korta med en länk åt gången.

Rätt längd på kedja?
Tack så mycket för hjälpen.
Ska kolla era länkar så blir det säkert bra sen :-)
Testade med 114 länks kedjan innan jag köpte ny kedja men då gick det inte att växla till största 50 kuggen. Så den var defenetivt för kort.
Men visst måste man ta bort 2 länkar åt gången, annars passar väll inte kedjelåset?

Rätt längd på kedja?
Ah, jo det är en riktig specialare!

Hade inget att klippa växelvajern med innan testkörning så jag stoppade den innanför kedjestagsskyddet, tror jag det heter....
Vajern är säkert 0,5m för lång så den hade snurrat upp sig i bakhjulet annars :-)

Rätt längd på kedja?
Niclas_ab sa:
Tack så mycket för hjälpen.
Ska kolla era länkar så blir det säkert bra sen :-)
Testade med 114 länks kedjan innan jag köpte ny kedja men då gick det inte att växla till största 50 kuggen. Så den var defenetivt för kort.
Men visst måste man ta bort 2 länkar åt gången, annars passar väll inte kedjelåset?
Precis 2länkar i taget 2-4-6-8-10

Tillbaka
Topp