Rätt mtb för stadspendling

marxos

Medlem
Hej!
Pendlar idag (knappa milen enkel väg) främst på en sk hybrid. En Merida s-presso. Den är duglig men tråkig. Hade en kort period en Surly krampus, som jag tyckte var (utifrån min förmåga) värdelös på stig men rolig på asfalt.

Har sedan dess lurat på att testa en mtb för pendling. Köpte och rustade upp en gammal Bridgestone, men den har en geometri väldigt olik mer moderna mtb, och den är nog inte vad jag söker. Gissar att jag söker en hyfsat lätt mtb från typ -00 eller nyare, som jag kan montera t ex en enkel kolgaffel på, men frågan är då om jag ska leta efter nåt mer specifikt. Någon modell som inbjuder till att korsa refuger, men också funkar att nöta o lång (asfalts-) uppförsbacke.

Tänker mig begat å hyfsat budget, så jag vågar parkera på stan.

Idéer från happy-panelen?

Vilken hardtail som helst, xc mtb, av bra snitt möter dina krav, allt utom att inte bli snott, allt blir snott, finns ens för risig/ful för att bli snodd? Allt snos.

Senast ändrad:
Stervelo sa:
Vilken hardtail som helst, xc mtb, av bra snitt möter dina krav, allt utom att inte bli snott, allt blir snott, finns ens för risig/ful för att bli snodd? Allt snos.

Tänker att jag fått behållaren min Merida några år, även om den vid enstaka tillfällen (fastlåst med rejält Abus) parkerats några timmar på stan eller så. Men absolut, det där e ju en risk.

29 eller 26" då? Å finns det nåt att tänka på i termer av mått/geometri när det gäller objekt som ska få stel gaffel?

Eh, från 00 skrev du, då är det bara 26or väl? Jag är inte säker på när 29 kom. Men, kan du välja, självklart 29 för asfalt. Men, kolla först upp 29 stel gaffel du vill ha då. Så AC mått är någorlunda lika så du inte får en skum geo.

Jag fixade till min gamla Gary Fisher wahoo från 2007.
26 tum och v-bromsar och penselmålade den riktigt jävla ful, men den blev stulen direkt.
Surt när ja precis bytt precis allt på den till nya prylar.
Efter det så är det jävligt sällsynt att ja lämnar en cykel låst utomhus.

Ska bygga ihop något enkelt som ja kan lämna låst utanför butiker o sånt.
Får bli en billig helstel och ful ss-mtb..

Senast ändrad:
storfiskarn sa:
26 tum och v-bromsar och penselmålade den riktigt jävla ful, men den blev stulen direkt.

Konstigt, enligt vad kais01 hävdat i flera inlägg så ska man ha just en gammal 26:a för att den inte ska bli stulen... ;)

Hehe, har man otur som mig så blir det mesta stulet oavsett hjulstorlek eller skicket på cykeln.
För en kompis va det tvärtom, ställde både sin Klein och sin Cannondale med lefty lite överallt med riktigt usla lås utan att det blev stulet.

Vilka några år gamla 29or är hyfsat vettiga objekt då? Anständigt lätta t ex, å hyfsat billiga idag. Tänkte singelklinga fram, men det räknar jag med att få byta till.

Senast redigerad av en moderator:
Örjan Lax sa:
Beroende på din budget, men om du har ca 7000 att lägga så är ändå den här https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137 ganska prisvärd kan jag tycka. Levereras med singelklinga och stel gaffel, visserligen stålgaffel men ändå. Finns även andra liknande helstela 29:ers för ca 5000 - 10000 sek. Om du vill ha nytt alltså.

Tack för tips! Ser inte så pjåkig ut. Tänker primärt beggat, även om det kanske inte är så mycket pengar att spara på det iom byte av delar, men kanske kan det bli lite kvickare(?)

Har en Vitus Dee, som e ok men kanske lite klumpig, å treväxlad Nexus e inte så rappt.

marxos sa:
Hej!
Pendlar idag (knappa milen enkel väg) främst på en sk hybrid. En Merida s-presso. Den är duglig men tråkig. Hade en kort period en Surly krampus, som jag tyckte var (utifrån min förmåga) värdelös på stig men rolig på asfalt.

Har sedan dess lurat på att testa en mtb för pendling. Köpte och rustade upp en gammal Bridgestone, men den har en geometri väldigt olik mer moderna mtb, och den är nog inte vad jag söker. Gissar att jag söker en hyfsat lätt mtb från typ -00 eller nyare, som jag kan montera t ex en enkel kolgaffel på, men frågan är då om jag ska leta efter nåt mer specifikt. Någon modell som inbjuder till att korsa refuger, men också funkar att nöta o lång (asfalts-) uppförsbacke.

Tänker mig begat å hyfsat budget, så jag vågar parkera på stan.

Idéer från happy-panelen?

Har jag förstått det rätt?
Du letar efter tips på en gammal mtb med modern geometri för att cykla en knapp mil till jobbet utan att behöva hindras av refuger?

Haha. Ja, ungefär så. Men ska det va 29" blir det väl inte så gammalt, å då e det lika bra att köra skivbroms oxå.

Refugfrågan e kanske inte avgörande, men tror ändå på mtb. Vill ha nåt kvickare ä roligare än Meridan, men tittar inte i första hand på racerhybrider eftersom jag har lite axelproblem, som inte hjälps av mycket framåtlut eller smala däck.

Men om jag ska krångla till det kan en snabb hybrid med plats för typ 40mm däck (plus skärm) å kolgaffel. Tips på såna?

Ja, jag spinner iväg, men det e väl såna här trådar till för :)

Full suspention, komplettera med en extra sadelstolpe med men inbyggd suspention. Sen kör du som en king över diverse trottoarkanter ect.

Tänkte på det där med 29 vs 26 tum. Som kul stadscykel är ju acceleration en viktig aspekt, där har ju mindre hjul en fördel.
To prove my point...var på ett cykeldragrace för ett tag sedan i Malmö och där var några BMX:are som totalt rökte allt motstånd på den korta distansen. Landsvägscyklarna med sina stora hjul hade inte en suck.

Örjan Lax sa:
storfiskarn sa:

Konstigt, enligt vad kais01 hävdat i flera inlägg så ska man ha just en gammal 26:a för att den inte ska bli stulen... ;)

ja jag måste säga jag blev förvånad när jag läste det där. den kanske var för sportig på något sätt?

pundare man ser kör dock gärna 26mtb, kanske för de inte lyckas sälja dem:)??

Tillbaka
Topp