Rätt storlek ram MTB?

mtbracer

Ny medlem
Rätt storlek ram MTB?
Har bestämt mig för en ny mtb i 10000:- klassen.

Tanken är en 29" "big wheeler" men kan inte bestämma mig om jag ska ha 19" eller 21" ram.

Handlaren säger 21" som jag provade och sitter skönt på men vet inte om den är för stor?

Ska ha den till motion/transport blandad grus/asfalt. Men vill inte att det ska kännas som tre-växlad "herrcykel"

Finns det någon nackdel, med en större ram tänker på vikt och dyligt om man vill att den ska rulla bra?

Är 1,94cm och har 91cm i benlängd.

Vilken tror ni passar bäst?

Rätt storlek ram MTB?
Om handlaren vet vad han håller på med o du sitter bra och, du inte planerar att köra mkt i brötig terräng kan säker 21t vara rätt. Rullet kommer inte påverkas, vikten är underordnad för motion, att cykeln ska kännas bra anser jag är prio 1. Prova gärna olika storlekar, observera att det måste vara samma ram(samma cykel i annan storlek), olika ramar i #tum kan skilja sig mycket, TTL(längd topprör vågrätt styrstam till sadelstolpa, vinklar o avstånd hjulaxlar/wb). Kolla också leverantörens hemsida, de brukar ha guider för deras ramar. Jag är 186, har 2 19t o 1 16t xc (samma ttl o wb...) samt en 21t hybrid. Använd gärna sökfunktionen, finns massvis med trådar i ämnet, säkert något under läsbart också. Många rekommenderar dock lite mindre ramar men kom då ihåg att de i de flesta fallen kör i stök där man vill ha en rapp cykel

Rätt storlek ram MTB?
Finns det några andra nackdelar med att köpa en större, blir det någon skillnad i vikt på cykeln som har någon inverkan tex?

Har fastnat för två olika märken medans den ena väger ca 1kg mer, men gör det något märkbar skillnad i själva cyklingen på vikten?

Tillbaka
Topp