Rätt/vilket/vilka verktyg-tråden

Team Joda

Aktiv medlem
Ibland (eller ofta) är det svårt att hitta rätt verktyg för jobbet man ska göra eller så vet man inte vad verktygen man behöver heter.
I denna tråd kan man fråga fritt vart man kan köpa ett visst verktyg eller om man kan tillverka ett verktyg och vad man skulle behöva för verktyg för ett visst jobb på cykeln!

Senast ändrad:
Jag söker efter en låsringstång som har en spetsdiameter på 0,9mm. Skulle först köpa en Park Tool RP-1 men de företag som säljer för ett vettigt pris har slut på lager och det ska inte komma in nya förrän om 70-80 dagar.

man får kika på bilden och se hur leden ser ut så ser man om den öppnas eller stängs... tyckte denna såg ut att vara åt det håll som länken ovan visade för RP-1.
Men den finns ju åt andra hållet oxå och prismässigt får man ju båda istället för en blå

man får kika på bilden och se hur leden ser ut så ser man om den öppnas eller stängs... tyckte denna såg ut att vara åt det håll som länken ovan visade för RP-1.
Men den finns ju åt andra hållet oxå och prismässigt får man ju båda istället för en blå
Jag behöver en till innerring som RP-1. På Conrad ser jag bara att det finns till ytterring. De dem har med innerring kan jag inte se spetsdiameter på. Ska använda den till en låsring som sitter inuti en frihjulsbody.

Ska använda den till en låsring som sitter inuti en frihjulsbody.
Till exakt det (Vision-body) använde jag mitt slappa multi-verktyg för några veckor sedan. Det funkade, men hade säkert varit enklare med ett riktigt verktyg.

1708085324930.png

Jag behöver en till innerring som RP-1. På Conrad ser jag bara att det finns till ytterring. De dem har med innerring kan jag inte se spetsdiameter på. Ska använda den till en låsring som sitter inuti en frihjulsbody.
ajfan...jag kikade nog på bilden som var länkad till bike-discount och det var ju en vinklad fast för inner....surfade i farten på telefonens lilla skärm.

Då borde väl någon av dessa (motsvarande) passa:

44 11 J0

eller
48 11 J0

De är båda 0.9 mm

Båda ser ut att finnas hos Condrad, även om de inte specar spetsdiameter i sin listning (men det står ju på Knipex webbsida).
I alla fall den ena såldes även av Proshop och Elgiganten (fast med leverans från Conrad) såg jag. Finns även hos Toolab:
https://www.toolab.se/knipex-sparringstang-140-mm-4811-j0 (3-7 dagar)
och på en hel del andra ställen...

Till exakt det (Vision-body) använde jag mitt slappa multi-verktyg för några veckor sedan. Det funkade, men hade säkert varit enklare med ett riktigt verktyg.

Visa bilaga 681252
Köpte en liknande på Jula. Spetsarna var för tjocka så fick slipa ner dem men det gick inte ändå för den var alldeles för slapp och tappade greppet om ringen hela tiden. Provade till och med att dra buntband hårt runt käftarnas fästen men det hjälpte inte :(

ajfan...jag kikade nog på bilden som var länkad till bike-discount och det var ju en vinklad fast för inner....surfade i farten på telefonens lilla skärm.

Då borde väl någon av dessa (motsvarande) passa:

44 11 J0

eller
48 11 J0

De är båda 0.9 mm

Båda ser ut att finnas hos Condrad, även om de inte specar spetsdiameter i sin listning (men det står ju på Knipex webbsida).
I alla fall den ena såldes även av Proshop och Elgiganten (fast med leverans från Conrad) såg jag. Finns även hos Toolab:
https://www.toolab.se/knipex-sparringstang-140-mm-4811-j0 (3-7 dagar)
och på en hel del andra ställen...
Knipex har som vanligt alla typer i flera varianter.
Sen finns det spårringstänger i set med ett handtag till fyra olika käftar, öppnande, stängande, rak och böjd.
Funkar om man använder dom sällan men billiga. Kolla de vanliga, CO, BT, Jula.

Knipex har som vanligt alla typer i flera varianter.
Sen finns det spårringstänger i set med ett handtag till fyra olika käftar, öppnande, stängande, rak och böjd.
Funkar om man använder dom sällan men billiga. Kolla de vanliga, CO, BT, Jula.
Nja...jag har provat några såna och de brukar vara så mjuka i stålet att spetsarna kröker sig. Ska man meka med något av värde så är det nog bättre att köra nåt som kanske håller. Knipex brukar vara rätt bra värde för pengarna, men det finns ju en del andra fabrikat oxå som är ok, bra...och även de som är betydligt dyrare.
Men jag hade ju hellre lagt <300 på en Knipex än >500 på en Parktool i alla fall.

Hej!
Om jag ska plocka isär och renovera ett Sachs Torpedo 3-Växlat nav som funkar antingen med växel 1-2 eller 2-3 samt att bromsen bara funkar sporadiskt, vilka verktyg kan jag tänkas behöva utöver en "grunduppsättning" av cykelverktyg?

Ser ut att vara liknande ålder. Hemma hade vi lösa hylsor i en låda. Farsan tyckte väl det räckte med spärr. Eller så låg det en båge någonstans.
Wessels bytte namn 1977 så jag var inte i meckålder när de här kiten såldes.
Kul att kika på verktyg på Blocket och Tradera f.ö. Man hittar en massa verktyg som man inte visste fanns, eller visste att man villhöver. Både antikt och nytt.

Tillbaka
Topp