RAW ALU enklast?

Jonrun

Aktiv medlem
Jaha, dags att fräscha upp DH cykeln. Trenden går ju åt raw alu och det är ju jäkligt nice tycker jag men......
Vilket är det enklaste, minst slitsamma sättet att göra det på? Kan det vara thinnerdränkta tygtrasor som man lindar runt ram osv och sedan täta med sån där tunn plastfolie över?

Någon som testat eller har andra förslag?

Rattnalle

Aktiv medlem
Färgbortagningsmedel och plastfolie lär vara enklast. Men det är inte helt fritt från manuellt arbete oavsett.

En bläster annars kanske.

skier

Aktiv medlem
Färgborttagningsmedel funkar väl hyfsat, men blir en hel del manuellt arbete också. Soda-bläster borde vara det smidigaste (inte provat själv dock)

Jonrun

Aktiv medlem
Självklart blir det manuellt arbete det inser jag, synd att inte Harry Potter staven jag tillverkade till min son alldeles nyss har nån magi i sig hahah...
Jag får testa lite olika knep på på baktriangeln till att börja med 👍

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag raw:ade min scott gambler nyligen (https://happyride.se/forum/threads/rawa-en-scott-gambler.3665602/) och det var ett jävla jobb trots färgborttagningsmedel applicerat i flera lager, med och utan plastfolie. Det slutade med att jag tog fram vinkelslipen och körde med roterande stålborste. Den varianten var nog mest effektiv. Men snygg blev den tycker jag

Glömde fråga hur man får lite frän patina, kanske lite färgskiftningsfläckar, korrosionsfläckar....ja ni fattar kanske :)
Det där löser sig väl av sig självt med tiden?

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag raw:ade min scott gambler nyligen (https://happyride.se/forum/threads/rawa-en-scott-gambler.3665602/) och det var ett jävla jobb trots färgborttagningsmedel applicerat i flera lager, med och utan plastfolie. Det slutade med att jag tog fram vinkelslipen och körde med roterande stålborste. Den varianten var nog mest effektiv. Men snygg blev den tycker jag

Michelins nya dh-däck skulle göra sig rätt bra på den där..

Inte utan att jag blir sugen på den kombinationen på min egen Gambler.

Jonrun

Aktiv medlem

Damn, grymt jobbat 👍 Ser fet som fan ut den där :))

kais01

Aktiv medlem
rawade wtb scraperfälgar till mitt 26-plussifieringsprojekt. körde stålborste på vinkelslip, handslip på det sista. mer jobb än väntat. fälgarna hållit sig fina utan att bli fläckiga eller grå.

ramen var redan raw från födseln : )
.
04AE166C-37FA-448F-97E2-2E120022A2C5.jpeg

Maakus

Aktiv medlem
Nu jävlar hittade jag kemikalierna man behöver, kolla detta!!!
"Diklormetan får anses vara den minst skadliga av de enkla klorerade kolvätena, men den är behäftad med flera risker. Mer än 70 % av inandad diklormetan tas direkt upp av blodet och sprids i kroppen. En del bryts ned till kolmonoxid som förstör de röda blodkropparna. Diklormetan har visat sig ge cancer i lungor, lever och bukspottkörtel hos försöksdjur. Vidare har den visats vara mutagen och fosterskadande. I likhet med flera andra klorerade kolväten är den inte brandfarlig. Diklormetan är en växthusgas, om dock ej så kraftfull (GWP 9)."
Wikipedia

"Minst skadliga" 😅

Jonrun

Aktiv medlem
"Diklormetan får anses vara den minst skadliga av de enkla klorerade kolvätena, men den är behäftad med flera risker. Mer än 70 % av inandad diklormetan tas direkt upp av blodet och sprids i kroppen. En del bryts ned till kolmonoxid som förstör de röda blodkropparna. Diklormetan har visat sig ge cancer i lungor, lever och bukspottkörtel hos försöksdjur. Vidare har den visats vara mutagen och fosterskadande. I likhet med flera andra klorerade kolväten är den inte brandfarlig. Diklormetan är en växthusgas, om dock ej så kraftfull (GWP 9)."
Wikipedia

"Minst skadliga" 😅
Fy satan, det där låter jag bli 😬

Valhalla_

Aktiv medlem
Wikipedia

"Minst skadliga" 😅
Det må kännas jobbigt att stå där med morakniven i högsta hugg i några timmar men nog är det allt lite jobbigare med det där :D

Maakus

Aktiv medlem
Sak ju sägas att Diklormetan ingår i de flesta lösningsmedel, men inte 99% rent som herrn i videon har. Tydligen används det när man t.ex. ska ta bort koffeinet i kaffe.

Jag har en dröm om att ha ett dragskåp hemma, så nu har jag ju ytterligare en anledning :D

Jonrun

Aktiv medlem
Sak ju sägas att Diklormetan ingår i de flesta lösningsmedel, men inte 99% rent som herrn i videon har. Tydligen används det när man t.ex. ska ta bort koffeinet i kaffe.

Jag har en dröm om att ha ett dragskåp hemma, så nu har jag ju ytterligare en anledning :D
Sedär, kul att man kan glädja någon med sin egen beslutsångest :)
Har bestämt mig för att testa vanlig färgborttagning avsedd för alu från första bästa stället som dyker upp.
Pensla på medlet, plasta in och tillföra värme med en byggfläkt. Därefter får vi väl se om jag får ta till kniven eller ej.
Verkar effektivt när jag läser runt på div. sidor.
Ska försöka dokumentera så gott det går med bilder :)
Hade tänkt att starta idag (Måndag 27/1) men orkade glömma att ta med självaste cykeln till Norge när jag åkte hit igårkväll haha....
Så går det när man stressar, men det får bli start till helgen ist om tiden räcker till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer