Reach / Stack / ramstorlekar hjälp?

glitch

Aktiv medlem
I väntan på ny ram har jag gjort det stora misstaget man gärna gör i väntans tider....man funderar för mycket. Helt plötsligt blev jag jätteosäker om jag egentligen skulle ha medium eller large i ramstorlek.
Är 181 lång, grenmått på 86 cm, axlarna är väl runt 44 breda och i övrigt rätt så normalt skapt.
Ramen jag köpte var en medium Carbine, men sen började fråga mig om jag inte skulle ha tagit en large.

Hade en Niner Rip9 innan i medium och trivdes fint med den. Medium Carbine har något kortare reach mått, medan largens reach är längre till och med än Ninerns Large.
Provcyklade en Large Kona Process 134 som har ett reachmått på 460 cm. Den cykeln upplevde jag som för stor, medan medium Process ramen har snarlikt reach mått som Carbine Large vilket antyder att en large borde bli rätt bra ändå. Ghosts Riot har i 19" snarlikt reach också som Carbine vilket känns rätt rimligt. Men sen är både Riot och process bara med dryga 130 mm slag.
SC Bronson hade jag nog tagit en large på men den har mycket kortare reach än Carbine??
Spectral medium har ungefär samma reachmått som Carbine och där verkar folk runt 180 ta medium?

Blir inte riktigt klok på detta, förstår att jag ligger mellan storlekar men vet inte riktigt åt vilket håll jag ska resonera :)

ramar.jpg

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade inte du just köpt en ny ram?

Joooooo - och den ligger i en kartong på väg till USA i väntan på en ny. Därav att möjligheten att eventuellt byta storlek aktualiserades. Allt var frid och fröjd tills jag provade Processen med sin utdragna geometri.

Det beror nog lite på var och hur du cyklar också. En längre cykel upplever jag som stadigare men lite mindre sprättig och lite trögare i låg fart.

Mao, är prio på att knöla runt i Hellas eller bränna utför alpsluttningar?

Jag är 175cm och tycker min Five 17" med reach 422mm och 50/780mm styrkombo känns lite halvtrög när det ska cyklas bökig stig. Inte nödvändigtvis dålig, men inte lika pigg och sprättig som en kortare cykel hade varit. Men får den bara lite fart under hjulen så är den helt plötsligt ett under av hoppighet och smidighet. Eftersom jag normalt sett ändå inte cyklar så mycket stig med Fiven är det en kompromiss jag är beredd att göra. Märk väl att jag jämför med en 4x hoj med 100mm slag fram, så mycket sprättigare hoj finns inte att hitta tror jag.

Jag tycker att det är jätteskönt att provrulla hojen lite innan, oavsett stack eller reach. Men så är jag ju högst mainstream.

Edit: Annars vet jag ingenting.

Senast ändrad:
Tack för bra tips Johan! Ska genast boka en biljett över till usa för provrullning.;)

Tror inte det hade gett så mycket ändå. Provrullade en tracer 275 med samma mått i large och den kändes helt ok i skogen mem det är inte förrän man kör längre sträckor man får en bra känsla. Konan i large funkade också överlag bra i början men efter ett par timmars cykling var det ändå påtagligt att den var för stor. Viktfördelningen i klättringar blev knas, fronten kändes lång runt knicks osv.

När vi cyklade i italien fanns bara två hyrhojar. En medium och en large. Först kändes medium roligast men sen märkte man att largen var mycket stabilare utför....denna kommer ju primärt trampas runt i hellas men jag är fortfarande väldigt osäker.

Tillbaka
Topp