Reaktion på styrelsebeslut

KONAmi skrev:
-------------------------------------------------------
> Problemet idag(obs, varning! subjektiv åsikt) är
> att medelåldern på nybörjarna snarare är 37
> än 7.

Grundproblemet är väl snarare att 7-åringar inte tycker att det där med att vara ELIT är lika viktigt som 37-åringar gör.

Miss Lycka skrev:
> 7-åringar får inte cykla för sina föräldrar
> eller skolan i många fall.

Och SCF pengar går till att lösa det problemet, i dagsläget?

> gabbeon skrev:
> --------------------------------------------------
> Är inte Geodromen klar?

Nej, men så fort de har lagt vantarna på SAABS teknik så ska de färdigställa Teknodromen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknodromen

Foo real dooo, jag kan slänga in en slant om det går till härliga singletracks och inte tråkiga jävla XC banor. Är jag OT?

KONAmi skrev:
<snip>
> 2. Ungdomsverksamhet
> Problemet idag(obs, varning! subjektiv åsikt) är
> att medelåldern på nybörjarna snarare är 37
> än 7 vilket gör att underlaget för
> elitsatsningarna blir rätt tunt. Hur får man då
> fler barn att börja cykla? ja inte är det
> vätternrundan eller cykelvasan som bidrar till
> detta iaf...
>

I beg to differ.. Jag tror att VR och CV gör ett jättejobb för NÄSTA generation... De "37-åringarna" eller "40-årskrisande" männen/kvinnorna som kör dessa lopp (ja, jag är en av dom) så har många barn... i just 0-10 års-åldern.
Å det som Mamma/Pappa gör tar ju som bekant barnen efter :-) Hellre dom börjar cykla, kanske som ungdom i Mammas/Pappas cykelklubb än ägna sig åt konstiga saker som fotboll/ishockey?

My $0.02...

Börjar nu med att jag inte är helt insatt i debatten men jag tycker att det låter faktiskt som en relativ hög ökning av kostnaderna för dess två arrangemang från arrangörshåll.

Men jag har några frågor?
Vad får sagda arrangemang tillbaka för alla dess pengar?

Vad är det också som säger att SCF (som jag förstått är jämställt med Hin-Håle själv här på forumet) faktiskt inte kommer att göra något bra för distrikten och klubbarna med alla dessa pengar. Som jag har förstått det har väl inte speciellt många distriktförbunds fett med stålar att röra sig med heller. Om SCF verkligen satsar pengar tillbaka till sporten/disktiktsförbunden/klubbarna och utvecklingen av sporten i det här landet så håller jag många av er föregående talare och lägger gärna den extra pengen i kuvertet också.

Finns det någon motivering från SCF angående varför kostnaderna för arrangörerna helt plötsligt skulle bli så höga?

Vem som mest för cykelsporten mellan SCF, VR eller CV, ja vem f-n vet?

arnehavre skrev:
> KONAmi skrev:
> -----
>
> > 2. Ungdomsverksamhet
> > Problemet idag(obs, varning! subjektiv åsikt)
> är
> > att medelåldern på nybörjarna snarare är 37
> > än 7 vilket gör att underlaget för
> > elitsatsningarna blir rätt tunt. Hur får man
> då
> > fler barn att börja cykla? ja inte är det
> > vätternrundan eller cykelvasan som bidrar till
> > detta iaf...
> >
>
> I beg to differ.. Jag tror att VR och CV gör ett
> jättejobb för NÄSTA generation... De
> "37-åringarna" eller "40-årskrisande"
> männen/kvinnorna som kör dessa lopp (ja, jag är
> en av dom) så har många barn... i just 0-10
> års-åldern.
> Å det som Mamma/Pappa gör tar ju som bekant
> barnen efter :-) Hellre dom börjar cykla, kanske
> som ungdom i Mammas/Pappas cykelklubb än ägna
> sig åt konstiga saker som fotboll/ishockey?
>
> My $0.02...

Föräldrarna är mitt uppe i elitsatsning till VR, CV och nästa skylt. De har inget intresse av klubbverksamhet.

Skilgannon skrev:

> Vad får sagda arrangemang tillbaka för alla dess
> pengar?
>

Karma?

> Vad är det också som säger att SCF (som jag
> förstått är jämställt med Hin-Håle själv
> här på forumet) faktiskt inte kommer att göra
> något bra för distrikten och klubbarna med alla
> dessa pengar. Som jag har förstått det har väl
> inte speciellt många distriktförbunds fett med
> stålar att röra sig med heller. Om SCF verkligen
> satsar pengar tillbaka till
> sporten/disktiktsförbunden/klubbarna och
> utvecklingen av sporten i det här landet så
> håller jag många av er föregående talare och
> lägger gärna den extra pengen i kuvertet också.
>

Varför skulle de börja nu efter en lång och framgångsrik karriär av misshushållning?

>
> Finns det någon motivering från SCF angående
> varför kostnaderna för arrangörerna helt
> plötsligt skulle bli så höga?
>

Uppenbarligen inte, om man ska tro på författarna av klagomailet.

> Vem som mest för cykelsporten mellan SCF, VR
> eller CV, ja vem f-n vet?

Öijer?

http://www.cyclesport.se/?page=news&newsid=14984 skriver att förbundet liknar Sovjet:

"Svenska Cykelförbundet har i vissa fall en märkligt sovjetliknande inställning till öppenhet. Ett exempel är beslut som fattas i styrelsen. Besluten offentliggörs inte på ibland upp till flera veckor med hänvisning till att protokollet inte blivit justerat. Under tiden mellan möte och offentliggörande är styrelseledamöterna belagda med munkavle."

...verkar inte klokt?

Hejja VR och CV där händer det grejer...

(red för att korrigera stavfel)

Senast ändrad:
Funderade faktiskt på att ansluta mig till en cykelklubb och på så vis betala licens till SCF, men nu avstår jag nog, eller tar en norsk klubb. Kanske har VR och CV råd att betala, men sättet på hur SCF arbetar verkar helt FEL och skapar bara motsättningar!

Jag vill ha ungdomssatsningar med möjligheter för dem att åka utomlands för träning och tävlingar. Det är detta som SCF ska arbeta hårt på, så vi får elitåkare som i sin tur drar intresse och i sin tur fler unga talanger! Sedan vore det mums med en ny tour i Sverige ala gamla Postgirot.

Fascinerande hur rena maffiametoder "accepteras" inom sporten. Om ngn kör ett av SCF "ickesanktionerat" lopp, så stängs man av från av SCF sank lopp.

KOnkurrensverket försökte ju ge sig på bilsportförbundet för dylik missbruk av dominerande ställning. - Men det rann väl tyvärr ut i sanden. Bosman är ett annat känt exempel på dör sporten har maffiametoder som inte skulle accepteras i de flesta andra verksamheter.

tänk om Telia stängde av det fasta abonnemanget för de med mobilabb hos annan operatör.

Tyvärr är det ju inte bara SCF som förefaller bestå av misslyckade idrottsmän eller dylika människospillror inte värda annat än förakt, som då de inte lyckas åstadkomma ngt själva, byråkratiserar sönder sporten. - Se bara på IOK olikn. - ATP sticker väl (?, eller?) - ut ganska positivt då de väl styrs mer av de aktiva själva.

Jag har låtit bli att tävla lite delvis pga att SCF är som de är. Detta gör ju inte att steget att köra pengar i halsen på de fjantarna blir lättare.

VR skulle ge fingret åt SCF och arr VR ändå. För de som vill, som kör VR, publiceras inte deras namn. Så får väl SCF pajaserna spana efter vilka som deltar.

(vilken tur (?) att jag haft en urbra dag på längdskidor, så jag förskönar lite vad jag i själva verket tycker.)

Pastis skrev:
> Funderade faktiskt på att ansluta mig till en
> cykelklubb och på så vis betala licens till SCF,
> men nu avstår jag nog, eller tar en norsk klubb.
> Kanske har VR och CV råd att betala, men sättet
> på hur SCF arbetar verkar helt FEL och skapar
> bara motsättningar!

Är de norska klubbarna så bra menar du? Jag bor i Norge men blir svensk klubb och licens nästa år ändå ;) billigare och gillar min klubb

per_cyklist1977 skrev:
> http://www.cyclesport.se/?page=news&newsid=14984
> skriver att förbundet liknar Sovjet:
>
> "Svenska Cykelförbundet har i vissa fall en
> märkligt sovjetliknande inställning till
> öppenhet. Ett exempel är beslut som fattas i
> styrelsen. Besluten offentliggörs inte på ibland
> upp till flera veckor med hänvisning till att
> protokollet inte blivit justerat. Under tiden
> mellan möte och offentliggörande är
> styrelseledamöterna belagda med munkavle."
>
> ...verkar inte klokt?
>
> Hejja VR och CV där händer det grejer...

...fick http://www.cyclesport.se/?page=news&newsid=14984 kalla fötter? Ordet "Sovjetliknande" är nu utbytt till "restriktiv". Är cykelsverige för litet för att komma med riktigt skarp kritik?

Sovjetunionen och maffiametoder... vilken skönt skyddad verkstad många måste leva i när de gör jämförelser med fenomen som på påverkar enskilda individers liv på riktigt vare sig de vill det eller inte. Jag tror att de som levde under Sovjetdiktaturen eller som idag lever i organiserad brottslighetens skugga inte bry sig speciellt mycket om ett par stora motionstävlingar skulle betala pengar till ett nationellt idrottsförbund...

cerro skrev:
> Pastis skrev:
> -----
> > Funderade faktiskt på att ansluta mig till en
> > cykelklubb och på så vis betala licens till
> SCF,
> > men nu avstår jag nog, eller tar en norsk
> klubb.
> > Kanske har VR och CV råd att betala, men
> sättet
> > på hur SCF arbetar verkar helt FEL och skapar
> > bara motsättningar!
>
> Är de norska klubbarna så bra menar du? Jag bor
> i Norge men blir svensk klubb och licens nästa
> år ändå ;) billigare och gillar min klubb

Ingen aning om norska förbund/klubbar är bättre. :) Men om jag vill gå med i en klubb så tvekar jag till att bistå SCF med pengar i dagsläget...

Mycket bra av Scf. Det är hög tid att arrangörerna av de stora motionsloppen bidrar till utvecklingen av Svensk Cykelsport.

Arrangörerna försöker med teknikaliteter och lättköpt lobbying (som den här tråden) vinstmaximera genom att kringå ansvar mot förbundet. Birkebeinerrittet i Norge ville inte heller betala till Norska förbundet, men då ställde förbundet krav på engångslicenser och höjde dessutom beloppen. Norsk cykelsport har aldrig mått bättre.

För att Sverige som cykelnation skall lyfta sig från nuvarande U-lands nivå behöver vi ett starkt förbund med resurser.

-Vad får du för startavgiften?
Låt oss titta på Vätternrundan (Källa: Kadens #4 2011)

Depåer (Mat, Cykelservice, Massage, Sjukvård) 250 kr
Motala AIF (Funktionärer) 250 kr
Faciliteter Lokaler, Transporter 150 kr
Övriga leverantörer Marknadsföring, Försäkringar, Hyra, Säkerhet 300 kr
Administration (Personal, IT) 200 kr

Totalt: Tidig anmälan 1 150 kr
Övriga intäkter Förseningsavgift 650 kr
Totalt (Sen anmälan) 1 800 kr

Total intäkt 21 000 startande > 24 150 000 kr

Bidrag till Scf 226 630 kr < 1%

(Allt överskott tillfaller Motala AIF; sju medlemsföreningar, där cykel är en av dem. Överskottet bidrar t ex till att finansiera fotbollen i Motala)

Det är på tok för lite pengar till Scf (1 fjuttig procent!). Jag stödjer svensk cykelsport och vill därför se att en större andel av min startavgift går till Scf.

Tror du själv på den där fantasiräkningen från VR? Betalda funktionärer - tror inte det. Maten är garanterat del- eller helsponsrad, liksom mek och reservdelar. Massage kanske kostar lite, men det kan inte vara många promille som vill/hinner utnyttja det. Lokaler och transporter? Varför? Vart? Knappast för 150 spänn per skalle! 20-30 kronor kanske, annars bör de kostnadsoptimera! Några tält kostar inte så mycket. En lokal för kanslist och ett par datorer i hålan Motala lär inte kosta många tusen i månaden.

Jag räknar kallt med att 70-80 % av startavgiften är ren vinst. Inget fel i det, eftersom folk är villiga att betala, men de borde vara ärliga med det, i stället för att gå ut med fantasier!

Geologen,

Verkligheten tycks inte riktigt halla med dig. Atminstone marknadsbolaget verkar inte gora nagon gigantisk vinst utan omsatte enbart 3Mkr och gjorde en ganska blygsam vinst.

http://www.allabolag.se/5560504333/bokslut

MAIF tjanar kanske en del pengar men jag orkar inte leta fram deras bokslut. Annars kan du nog maila Eva Lena och fraga, hon hjalper dig sakert.

Tille skrev:
> Aha, det handlar alltså om att rabatten för
> stora lopp tas bort.

Säg inget till någon. Sen är det av den stora summan av 15/deltagare kronor.

gille skrev:
> Geologen,
>
> Verkligheten tycks inte riktigt halla med dig.
> Atminstone marknadsbolaget verkar inte gora nagon
> gigantisk vinst utan omsatte enbart 3Mkr och
> gjorde en ganska blygsam vinst.
>
> http://www.allabolag.se/5560504333/bokslut
>
> MAIF tjanar kanske en del pengar men jag orkar
> inte leta fram deras bokslut. Annars kan du nog
> maila Eva Lena och fraga, hon hjalper dig sakert.

Nej, men det är väl en förening i grunden som får in pengarna? Att sen en mindre del av det går till ett administrativt företag är en annan sak.

geologen skrev:

Du har aldrig arrangerat nåt lopp gissar jag?

Reklam
Administration
Nån måste fixa sponsormaten
Telefoner
Utskick
Säkerhetsmöten
Tillståndsansökningar
Kommunmöten
Mässor

+ minst 100 poster till som kommer innan loppet ens har närmat sig start

Och det är inte gratis heller, men du kan säkert fixa ett VR nästan gratis ;)

Peppe skrev:
>
> Det är på tok för lite pengar till Scf (1
> fjuttig procent!). Jag stödjer svensk cykelsport
> och vill därför se att en större andel av min
> startavgift går till Scf.

Tjena!

Jag tror nog många skulle hålla med dig om man såg att det kom något tillbaks.. Vad gör SCF för VR?? Försäkringen kan man deala till sig med ett försäkringsbolag..

Kneecap: SCF är ett förbund av lokala föreningar och ska därför självklart finansiera sin samarbetsorganisation. Vätternrundans arrangör MAIF är medlem i SCF och är alltså SCF. Inget konstigt med att VR betalar till den organisation man valt att vara med i.

Oberoende av hur liten eller stor avgiften är kvarstår den stora frågan vad dels loppen dels vi som deltagare får för den. Vad gör SCF egentligen? Har fortfarande inte sett någon av de som försvarat beslutet komma med ett enda konkret exempel på något förbudet bidrar med vilket är något oroväckande.

Att förbundet upprättar och upprätthåller ett regelverk för att cyklister ska kunna tävla mot varandra, och en organisation för att enskilda cykelföreningar ska kunna samarbeta med varandra är kanske konkret nog? Om man förstår att det finns ett behov av en sammanhållande organisation och har en förståelse för att en sådan kostar pengar att driva är det inte så komplicerat.

Jag skulle vara mer bekymrad över att jag finasierade Motala AIFs fotbollslag än att 1% av kostnaden för Vätternrundan går till Svenska Cykelförbundet som endå verkar för cykel och ser till att vi har landslag i alla i sverige utövade cykeldicipliner och som gör att svaenska juniorer och U-23 cyklister får komma ut och pröva på internationellt motstånd :-) T

Little Stereo skrev:
> Jag skulle vara mer bekymrad över att jag
> finasierade Motala AIFs fotbollslag än att 1% av
> kostnaden för Vätternrundan går till Svenska
> Cykelförbundet som endå verkar för cykel och
> ser till att vi har landslag i alla i sverige
> utövade cykeldicipliner och som gör att svaenska
> juniorer och U-23 cyklister får komma ut och
> pröva på internationellt motstånd :-) T

Det är din syn som betalande deltagare. Men jag förstår till fullo att organisationerna reagerar på en avgiftshöjning med 300% på två år, utan någon direkt motivering till avgiftshöjningen.

och så var det Happymtb som klev in i röran och tog reda på fakta
bra jobbat med intervjuer och artikel

NU finns det större förståelse för SCF:s beslut

Kan inte alla startavgifter i cykellopp i sverige ta 20 kr per deltagare som ges till Happymtb för att bygga leder och anordna lite roligarer tävlingar?

Globalistic skulle ju behöva deg till en discokula och en rökmaskin så ätt discocx blir av någongång!

Verkar som att Elit-perspektivet inte var helt happykorrekt :)

Jag menar naturligtvis inte att alla barn skall bli elitcyklister, lika lite som att alla barn som spelar fotboll, hockey, bandy, innebandy/WoW och andra breddsporter kommer(eller vill) till landslaget. Men en bred och bra ungdomsverksamhet tror jag är nyckeln till en växande sport.

Dessvärre så avskräcker nog också kostnaderna en del föräldrar från att introducera sin barn i cyklingens underbara värld.

Dessutom skulle jag nog våga säga att det är en begränsad del av startfältet på t.ex. vättern som är "cyklister". Många göra det som en del i klassikern eller som en engångsgrej utan att egentligen vara särskilt intresserade av cykling som sport.

Skulle vara intressant att fråga alla som rullar imål på vättern om de vet vem som är regerande världsmästare i linjelopp, hur många skulle veta svaret?

KONAmi skrev:
> ...
> Dessutom skulle jag nog våga säga att det är en
> begränsad del av startfältet på t.ex. vättern
> som är "cyklister". Många göra det som en del i
> klassikern eller som en engångsgrej utan att
> egentligen vara särskilt intresserade av cykling
> som sport.
>
> Skulle vara intressant att fråga alla som rullar
> imål på vättern om de vet vem som är regerande
> världsmästare i linjelopp, hur många skulle
> veta svaret?

Detta argumenterar väl främst för att pengarna borde hamna på cykelfrämjandet eller dylikt istället för på elit-satsningar?!

Kneecap skrev:
>
> Tjena!
>
> Jag tror nog många skulle hålla med dig om man
> såg att det kom något tillbaks.. Vad gör SCF
> för VR?? Försäkringen kan man deala till sig
> med ett försäkringsbolag..

Hej Kneecap

-Vad får jag för bidraget till Scf?

Jag kan följa svenska cyklister som deltar i världscupen, OS och VM – kanske kan hoppas på svenska medaljer. Lite fler svenskar på Touren och i Girot skulle vara kul. Flera svenska continental-team skulle sitta fint. Jag kan se fram emot hög kvalitet på nationella tävlingar – kanske våga hoppas på världscuptävlingar i MTB i Sverige mm. Vill du ha en sticker ”Jag stödjer Svensk Cykelsport” så går det nog att ordna.

Scf behövs för att våra unga lovande cyklister skall få internationell erfarenhet. Det är ett viktigt uppdrag som Scf har från Riksidrottsförbundet och det funkar på samma sätt inom andra idrottsgrenar. (Privata arrangörer i långloppscupen sänder inga cyklister på landslagsuppdrag)
Scf gör också mycket annat bra för cyklingen som går att läsa om på deras hemsida.

Scf är en liten organisation som inte har stora marknadsföringsresurser att presentera vad man gör. För många motionärer framstår Scf idag som en försäkringsmäklare med en produkt som ingen vill köpa. Det är nog dags att tona ned försäkringsargumentet och fokusera på det väsentliga: Kör man cykellopp i Sverige bejakar man existensen av svensk tävlingscykling och bidrar till sitt förbund som i alla andra idrottsgrenar.

Peppe skrev:
> Kneecap skrev:
> >
> > Tjena!
> >
> > Jag tror nog många skulle hålla med dig om
> man
> > såg att det kom något tillbaks.. Vad gör SCF
> > för VR?? Försäkringen kan man deala till sig
> > med ett försäkringsbolag..
>
>
> Hej Kneecap
>
> -Vad får jag för bidraget till Scf?
>
> Jag kan följa svenska cyklister som deltar i
> världscupen, OS och VM – kanske kan hoppas på
> svenska medaljer. Lite fler svenskar på Touren
> och i Girot skulle vara kul. Flera svenska
> continental-team skulle sitta fint. Jag kan se
> fram emot hög kvalitet på nationella tävlingar
> – kanske våga hoppas på världscuptävlingar i
> MTB i Sverige mm. Vill du ha en sticker ”Jag
> stödjer Svensk Cykelsport” så går det nog att
> ordna.
>
> Scf behövs för att våra unga lovande cyklister
> skall få internationell erfarenhet. Det är ett
> viktigt uppdrag som Scf har från
> Riksidrottsförbundet och det funkar på samma
> sätt inom andra idrottsgrenar. (Privata
> arrangörer i långloppscupen sänder inga
> cyklister på landslagsuppdrag)
> Scf gör också mycket annat bra för cyklingen
> som går att läsa om på deras hemsida.
>
> Scf är en liten organisation som inte har stora
> marknadsföringsresurser att presentera vad man
> gör. För många motionärer framstår Scf idag
> som en försäkringsmäklare med en produkt som
> ingen vill köpa. Det är nog dags att tona ned
> försäkringsargumentet och fokusera på det
> väsentliga: Kör man cykellopp i Sverige bejakar
> man existensen av svensk tävlingscykling och
> bidrar till sitt förbund som i alla andra
> idrottsgrenar.

elit.jpg

Men har deltagare av motionärslopp något som helst form av intresse att sponsra eliten?

Måste en 40-årskris innebära att man MÅSTER betala pengar till någon cyklist som man inte ens skulle orka se ett kort sammandrag på TV4 sporten om för att man deltar i ett motionslopp för att hålla ölkaggen borta?

oxr skrev:
> Kneecap: SCF är ett förbund av lokala
> föreningar och ska därför självklart
> finansiera sin samarbetsorganisation.
> Vätternrundans arrangör MAIF är medlem i SCF
> och är alltså SCF. Inget konstigt med att VR
> betalar till den organisation man valt att vara
> med i.

Gått nog så men det som då i sin tur förundrar mig är varför VR (som ju är motion) inte bara kronskiter i att ha med SCF att göra? Så det känns som att Eva-Lena spänner upp snubbeltråden själv (genom att VR vara med i SCF) och därefter snubblar på den samma.

Stalle

Då voe det kanske lite intressant för SCF att lobba hårdare för mer cykel i tv-sporten vilket i nästa led skulle ge än mer intäkter till föerbundet..

Luthman Photography skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Typiskt icke-problem. Vättern runt får man
> cykla
> > helt gratis 364 dagar om året.

365 dagar faktiskt. Det finns väl ingen som kan hindra dig från att köra din privata runda vilken dag som helst.

Anders H skrev:
> 365 dagar faktiskt. Det finns väl ingen som kan
> hindra dig från att köra din privata runda
> vilken dag som helst.

+1 2012. (Det är skottår)

Klart dom inte tar in vinsten i aktiebolaget, då får man ju skatta för vinsten. Bättre att låta nån ideell förening ta hela pengapåsen.

Jag hade egentligen bestämt mig att hålla mig utanför detta. Nu har det dock blivit så stort och det är uppenbart att en del skriver utan kunskap. Jag har känt till detta ett tag och nåddes av nyheten igår via Cyclesport.se att brevet fanns ute.

Med detta inlägg vill jag förklara hur jag ser på detta och samtidigt rätta de faktafel som cirkulerar om detta.

Jag känner ett behov av att ger hela bilden.

Jag har tagit en backseat i Cykel Sverige 2011 efter ett antal år som aktiv i diverse forum och möten. Ja, detta är ett låååångt inlägg. Om ingenting annat så kan det vara lite jul läsning. Vill du inte ta del av detta, fine, merry Christmas and I am sorry I wasted your pixels.

Jag bor i Mora och hade ett lunchmöte idag med Jonas och Tommy från Vasaloppet. Det handlade egentligen om andra saker men det är klart att vi pratade om detta. Jag har också diskuterade detta med Eva-Lena i Motala.

Vem är jag? Motionsloppsarrangör (VasaTrampet) sedan 1994. Styrelseledamot (Svenska Cykelförbundet (2005-2009). Idag är jag ordförande i Dalarnas Cykelförbund, (Distrikten där Cykelvasan äger rum), tillika motionsansvarig i Svealandskommittén. (Länsdel med ca 10 000 deltagare i Vätternrundans lopp).

Ändå sedan 1994 har min förening pumpat i pengar i SCF via sanktionsavgifter för motionslopp. Fram till 1997 fanns det en separat kalender ("På Cykel åå", åå = årtal) som getts ut av Svenska Cykelsällskapet. (SCS). Kalendern hade en stor spridning i landet utanför de normala cykelkretsarna. Motionsloppen hämtade många deltagare via denna kalender. Det blev en bibel för oss som åkte landet runt till diverse motionslopp under tidigt 90-talet.

I stort letar tävlingscyklister självmant efter sina lopp för de vet att de vill delta i loppen. De vet att loppen finns och de vet vart de ska leta för att hitta sina lopp. Många deltagare i motionslopp ser sig själv inte som cyklister. Tanken att starta i ett motionslopp väcks av en rad intryck och diverse marknadsföringsåtgärdar. Acceptens för sanktionsavgiften till SCF kom aldrig i fråga då motionsloppsarrangörer var nöjda med förbundets satsning via SCS.

SCS fick 250 000 från Riksidrottsförbundet (RF) via SCF för detta under åren 1988-1997. Inför 1998 lyckades SCF lägga beslag på dessa 250 000 på ett oschysst sätt. (Uppgift SCS). Kalendern lades ner.

Under åren 1998-2004 lämnade ca 50 motionslopp cykelförbundet. Under 2004 var det katastrofalt ordning i SCF gällande motionslopp. Vi saknade samordning av motionsloppen. Alla lopp fick det datum som man ansökte om utan dialog eller information emellan arrangörer. SCF borde ha haft en central roll i det, något vi efterlyste. Vi saknade en rödtråd från förbundet. Mervärde av sanktion var lika med noll men förde med sig avgifter till förbundet

Jag har cyklat 261 motionslopp sedan jag flyttade hit sommaren 88. Jag har alltid tagit mig tid att prata med arrangörsförening och andra deltagare. Många hade synpunkter på hur saker borde ordnas och vad man kunde göra. Efter att ha sökt kontakt med motionskommittén under 2003 fick jag mer och mer anledning att diskutera med förbundet om motionsloppen. Tills slut kom jag in i SCF styrelse 2005. Jag blev ordförande för motionskommittén.

En kalkyl som presenterades av förbundet visade att 1,6 miljoner kom i till SCF från motionärer. Jag hade en budget på 65 000 som jag fick upp till 130 000 - 150 000 under mina år. Jag formade och samordnade de åsikter och idéer som fanns ut i landet. Via motionskonferens där vi bjud in arrangörer, föreningar och cyklister lanserades några åtgärder. En fem års handlingsplan togs fram och varje år hade motionskommitté en verksamhetsplan som motsvarade sin del av handlingsplanen.

Under min tid blev det: Motionskalendern, Cykel 42, Cykelns Dag, Spalt i Cykla, Motionskonferens, www.scfmotion.se och samarbete med cykelbranschen. Dessutom stådd vi vid Vasaloppsmässan och Vätternrundan, gav ut motionskalendern och propagerade för motionscykling.

I korta drag:

Motionskalendern: Samma format (A5) som det lyckade "på cykel" från 90-talet. Marknadsföring utanför de cykelkretsar för att locka nya cyklister till motionsloppen.
Cykel 42: Efter önskemål från cyklister och arrangörer lade vi ner Pedalriddaren som belönade de som cyklade längst och kostade pengar för utövaren. Vi ersätt med Cykel 42 som var gratis och delta i och där man kunde vinna fina priser bara man kom i mål i fyra sanktionerade motionslopp.
Cykelns Dag: Många föreningar som vill träna snabbträning hade problem att tar hand om nybörjare under våren då 1-2 nya kom på varje pass. Man cyklade ifrån de och de kom aldrig tillbaka. Eller så väntade man in de och de snabbaste tröttnade på klubbens träning för motionärer. Vi satsade på Cykelns Dag - en dag om året där alla föreningar skulle satsa på en enda dag för nybörjare. I dessa grupper av 10-70 nya motionärer hittade man nya ledare för de nya cyklisterna. Föreningar växte och i vissa fall blev det 40-60 nya medlemmar på en enda dag.
Spalt i Cykla: Via en egen spalt i Cykla kunde vi berätta mer om förtjusningen med motionscykling för tusentals nya cyklister. Varje år har Vätternrundan ca 7 000 första gångs åkare. Många av dessa lägger av efter Vätternrundan. Vi identifierade denna målgrupp som vår viktigaste. Kunde vi få 10 %, 20 %, 50 % eller mer att fastna för motionscykling så skulle detta öka på det allmanna intresse och kunskap för cykling i Sverige. Vi lockade många av dessa till föreningar
Motionskonferens. Genom att ordna en årlig konferens kunde vi sprida kunskapen och erfarenheter bland motionsloppsarrangörer. T ex: Efter ett dödsfall i samband med ett motionslopp Halland lärde sig arrangörsklubben vitsen av krisplan och hantering av svåra situationer. Vi bjöd in arrangören som kunde berätta om detta och svara på frågorna. Vid motionskonferens sprids mycket goda tips om marknadsföring. Man tog också upp det som inte hade fungerat. I ett motionslopp hade man delat på ett startfält på 140 man i 2 grupper. Resultatet blev att grupp 2 fick rygg på grupp 1 och struntade i alla trafikregler för att köra ikapp. Vi kom fram till att det var bättre i vissa lägen att släpper iväg större startgruppen om loppets bana och funktionärs stab klarade av detta.
www.scfmotion.se: Siten där vi berättade om det senaste. Vi hade motionskalendern online och alla föreningar kunde lägga in sina lopp och sina träningar för motionärer. På ett väldigt enkelt sätt ansökte man om sanktionen och nästkommande år var alla uppgifter om loppen kvar i systemet. Man kollade över datum, avgifter osv och man fick tydligt information om vilka krav som ställs för sanktion. Man hade även en möjlighet att upplysa om alternativa datum. Vi satt då i system att kontakta föreningar då det uppstod krockar i motionskalendern.
Vid Vasaloppsmässan lockade vi många skidåkare till cykling.

Jag höll min budget varje år. Antalet motionslopp ökade från 80 till ca 135 under min tid i SCF styrelse. Jag fick många lovord och beröm men känner att jag vara bara den som hade tid och lust att sammanställer de åsikterna och idéer ut i landet om motionscykling och insåg vilken roll förbundet kunde ha.

Jag propagerade för vita lopp. Att man borde ha sanktion för sitt arrangemang. Jag tog kontakt med arrangörer av svarta loppen och påpekade vad man kunde göra istället. Efter ett inlägg under januari 2006 på Happy MTB blev jag utsatt för trakasserier. Under flera veckor blev jag uppringt kl 3-4 på natten. De förklarade bl a att de skulle delta i svarta lopp och undrade vad jag skulle göra åt saken. Det slutade med ett dödshot från en kille i Åstorp. Jag spårade honom och polisanmälde. Jag drog tillbaka polisanmälan på begäran av hans mamma då det kom fram att han led av Aspergers.

Jag var alltså den sista personen i landet som skulle arrangera lopp utanför SCF. Ändå arrangerar jag idag två lopp utan SCF sanktion. Lite underligt för den oinvigd. Hur kommer det sig?

Jo.

Fram till 2003 då Eva-Lena kom med i bilden hade Vätternrundan en privat deal med Cykelförbundet. Något som stack lite i ögon. Efter kontakt med SCF beslutades efter förslag av dåvarande SCF ordförande Åke Hansson att införa samma regler för alla arrangörer. Det är därför man betala för de första 4000 deltagare. Ju fler lopp som kommer upp i 4000 cyklister desto fler föreningar som betalar för max antalet. Det kan inte vara Vätternrundans fel att fler lopp inte når 4000 cyklister.

Enligt uppgift kostar försäkringen 5kr. Betalar man 20kr för de första 4000 ger detta ett överskott till förbundet på 60 000kr. För resterande betalar man 5kr som är ju försäkringsbeloppet. 60 000kr i ren vinst som max belopp per motionslopp med dagens SCF satsning på motionen är mycket pengar.

Hade min femårsplan kommit i mål hade vi haft en diskussion med Vätternrundan och de andra stora loppen som förhoppningsvis hade då fått en acceptens att betala för samtliga deltagare. Ett förbund som har en gedigen satsning på motion och motionärer är ett förbund som drar sitt strå till stacken. Planen var att få flerparten av Vätternrundans förstagångsåkare att satsa vidare på cykling via förbundets satsning. Då hade Vätternrundan känt av ett större antal som återkommer till sitt lopp och då behöver man inte hitta 10 000 nya cyklister varje år. Jag var och är övertygat att motionsloppsarrangörer är villiga ännu mer än idag att betala om man får tillräckligt mycket tillbaka.

I oktober 2011 fästställde man avgifterna för 2012. Via bilaga 3 protokollet oktober - avgifter fr o m 2012-01-01 - kungjorde man att motionsloppsarrangör ska betala för de första 4000 deltagare. Arrangörer sätter sina egna budget och jobbar efter detta. Den 3:e december hade SCF styrelsen ett möte. I bilaga 3 protokollet december - avgifter fr o m 2012-01-01 - står det nu att man ska betala för de första 6 000 cyklister. Dessutom ska man betala för samtliga deltagare i loppen 2013.

Hade beslutet om 6 000 kommit i oktober hade distrikt och föreningar hunnit motionera om detta inför årsmöte 2012. Sista dagen för att motionera är 1 december. Beslutet togs 3 december. Om nu Cykelvasan motionsdel och Vätternrundan lämnar SCF kan jag inte tänka mig att nuvarande styrelsen får ansvarsfrihet. Om man nu verkligen vill ställa till det borde styrelsen har gjort detta till ett styrelseförslag för årsmöte. Då hade Vätternrundan och Cykelvasan kunna uttala sig om det och då hade det varit en årsmötesfråga. Hur man än hade beslutat hade styrelsen haft ryggen fri.

Licenserade cyklister FÅR ställa upp i motionslopp som inte är sanktionerat av Svenska Cykelförbundet. Det finns ingen möjlighet till disciplinåtgärd.

Så vad hände med mig och min 5 års plan?

Jo, efter 3 år var vi på gott väg att komma dit vi vill. Vi började se resultat. Sedan kom vi till styrelsemöte december 2007. Då kom ett förslag från Yvonne Mattsson och Thomas Rehn att införa krav på licens i alla motionslopp. Man räknade med 32 000 cyklister ggr 200kr, dvs 6,4 miljoner till SCF. Detta vände upp och ner på en långsiktigt och målmedvetet arbete. Jag var och är helt övertygat om att det inte går att införa. Jag såg framför mig hur de största motionsloppen skulle lämna förbundet. Vi bestämde att jag, Rehn och Anders Grönkvist skulle utreda det och rapportera tillbaka till januari möte. Mitt sätt att utreda var att ta kontakt med de direkt berörda. Jag skickade ut ett privat brev till de största motionsloppen och några andra utvalda personer i motionscykel Sverige. Jag bollade detta bl a med tidigare ordföranden i SCF och motionskommittén. Alla delade min uppfattning.

Det påpekades till mig att motionsloppen inte behöver vara sanktionerade. En förening som är med i SCF kan medverka som flaggvakter och tar på sig olika roller under ett motionslopp. Bara man inte står som arrangör så går det bra. Många av de lopp jag kontaktade sade att man skulle överlåta själva arrangörskap till en sidoförening på hemorten.

Jag kom till nästa SCF möte för att rapportera. Istället fick jag kritik för att jag hade "läckt styrelsens hemligheter". Jag menade att det var på sin plats att höra efter med dem som skulle påverkas (drabbas) av detta beslut. Man insåg att detta inte gick ett genomföra i det klimatet jag hade skapat. Jag vet dock att planerna finns kvar. Med den styrelsen vi nu har tror jag detta är på gång igen inom en överskådlig framtid.

Några dagar efter detta blev jag uthängt offentligt av SCF valberedningen. De kom med en massa lögn om mig. Mitt agerande kostade mig min plats i SCF styrelsen. Jag hade blivit obekväm för en styrelse som inte hade en aning om hur det var och är med motionscykling i landet. Med mig ur vägen kunde man gå vidare utan att satsa på motionen på samma sätt. Femårshandlingsplanen låg i spillror. Man red lite på vågen vi hade sjösatt under min tid men sakta men säker blev det mindre och mindre kvar.

Utredning som presenterades från Projekt Svensk Cykel rekommenderade att motionen skulle vara en egen gren. Då det är mest lvg och Mtb som har motionen menade man att det viktiga att samordna satsningen. Styrelsen beslutade istället att lägga ner motionskommittén och att motionen ska ingå i varje gren. Något som har visat sig inte fungera.

Inför årsmöte 2011 satt Bosse Sjöberg i styrelsen med ansvar för motionskommitté. Styrelsen kom med ett budget förslag för motionskommittén på 30 000kr. Bosse avgick från styrelsen.

Jag gav ut motionskalender 2010 via ett samarbetsavtal med SCF. Hösten 2010 hängdes jag ut offentlig igen. Jag anklagades i ett SCF protokoll att ha tillfört SCF kostnader utanför avtal. Jag har bevisat att detta är fel och att styrelsen ljuger. I avtalet står bokstavligen vad SCF ska stå för. SCF kostnader blev mindre än vad som står i avtalet.

Under hösten 2010 bestämde styrelsen att anta nya regler för motionslopp för 2011. Dessa var ej förankrade i motionscykel Sverige. Bl a får man lov att skicka iväg cyklister i gruppen om max 70 med 2 minuters mellanrum i vanliga motionslopp. Motstånd till detta är stort. Det var dock bara jag som drog frågan inför årsmöte. Jag förlorade på samtliga punkter. De flesta motionsloppen har dock brutit mot denna regel under 2011. Man blundar alltså för vad förbundet har bestämt och kör på som ingenting har hänt. Jag tycker iofs att motionslopp gör rätt men att man borde ha tagit ett intresse för det demokratin som råder i svensk cykel. Dessutom ska man nu återigen ge premie efter antal km man cykla, något som motionscykel Sverige ha sagt ifrån vid ett flertal motionskonferens.

I april 2011 fick jag en avi om ett rekommenderat brev från SCF då jag var utomlands. Det skickades den 6:e april. Man begärde in papper från min förening, årsbokslut, mm. Den 16:e april uteslöt man min förening från förbundet pga att jag inte hade svarat brevet som jag inte hade hämtat ut. Uteslutande i sig var emot förbundets egna stadgar och paragraf om hur ett uteslutande ska gå till. Jag har inte tagit upp striden även om jag har rätten på min sida.

Motionskalendern då? Förbundet har utrett möjligheten att ge ut en kalender. Borde man inte ha tagit kontakt med mig? Jag har 6 års erfarenhet och ett stort distributionsnät. (Bl a 5000 adresser). Med 48 sidor kan jag ge förbundet 16 sidor helt gratis. SCF har dock bestämt att ge ut en egen kalender utan att ha kontakt med mig. Enligt uppgift har man också bestämt att lägga en del pengar på detta. Bl a ska man skicka upp någon/några till Mora under de 11 dagar Vasaloppsmässan äger rum. (Något jag hade bjudit på då jag bor i Mora). Pengarna som man använder för detta kommer in från föreningar. Pengar som skulle kunna ha använts till annat. En kalender hade man kunna få gratis i samarbete med mig. För endast 2 år sedan sades det att det förbundet inte ska ge ut en kalender. Det är därför jag har fortsatt med detta själv.

Årsmöte är förbundets högsta beslutande organ. Under de senaste åren finns det tre årsmötes beslut som förbjuder SCF att ge ut en egen kalender. Jag kan bara konstatera att vi har en styrelse som nu går emot tre olika årsmötes beslut. Man slutar aldrig att förvånas med denna styrelse.

För ni som tycker det är på sin plats att de större loppen ska ge mer bidrag till SCF hoppas jag att ni har läst hela detta. Förbund har tydligt visat hur man ser på motionen. Man lägger ner motionskommittén och den unika satsningen vi hade under några fantastiska framgångsrika år är nu bara ett minne blott. Antalet motionslopp i förbundet är åter ner i antalet ca 70-80 stycken igen.

Online kalendern: Gå in på förbundets sida. Ponera att du är där för första gång och du vill cykla ett motionslopp som är minst 100km lång. Har du tur förstår du (efter några klick) att alla motionslopp finns under "tävlingskalender". Motionslopp heter alltså "tävlingar". Men för att se distansen på de olika loppen är du tvungen att klicka på varje lopp för sig. En klar försämring från de senaste åren. Som arrangör tvingas man skriva in alla uppgifter år efter år då ingenting ligga kvar i systemet.

Jämför med http://www.scfmotion.se/kalender/ - En sida som jag fortfarande driver som privat person.

De motionslopp som har fått sanktion vet inte på vilka grunder man ha fått sanktion. Förbundets sida har inte längre någon hänvisning till reglerna för motionslopp.

Jag tror nu att botten för motionscykling under SCF är nått.

I Danmark finns det 2 organisationer. En för tävlingsverksamhet och en för motion. Det finns diskussioner om en separat organisation även här i Sverige.

Ett alternativ är att satsa på en ny förbundsstyrelse med lite mer förankring i Cykel Sverige.

Enligt SCF Valberedning vill Vice Ordförande Jan Ehkman vara kvar i styrelsen OM förbundet får en ny ordförande.

Ladies and gentlemen: Jag nåddes av nyheten att Sven-Åke Nilsson har blivit tillfrågat. Han har fått ett stort stöd från distrikten och föreningar i Götaland och till viss del Svealand. Sven-Åke Nilsson kom plats 7-14 på Tour de France 5 år i rad, (76-80). Sven-Åke åkte Vätternrundan på 6:52 2011. Sven-Åke vill bli ordförande i Svenska Cykelförbundet. Då Bernt Johansson hörde detta blev sade han att om Sven-Åke blir ordförande vill han gärna ta plats i förbundets styrelse. Bernt vann OS guld 76, kom tre på girot 79 och har också hört till världselit på MTB. Både Sven-Åke och Bernt har jobbat som förbundskapten och är fortfarande starka namn ut i Europa. De säger sig kunna öppna många dörrar för unga svenska cyklister ut på kontinenten.

Synpunkter?

Tillbaka
Topp