Reaktion på styrelsebeslut

gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Utan att veta någonting om SCF, dess styrelse
> eller om vilka ni är som skriver här, så finns
> det en enkel(?) lösning på detta. Se till att
> välja in de personer i SCFs styrelse ni anser
> bättre kan främja de mål och den verksamhet ni
> tycker man ska ha inom SCF.

Det går inte. Åtskilliga försök ha misslyckats.
Tack vara att många mellan 60 & döden som sitta strax under
SCF styrelsen också vill bevara sin position.

> Ja, hur går detta val till egentligen?
> Demokratiskt? Får varje klubb ett antal röster baserat på antal medlemmar?

Distrikten får 2 grundröstar och 1 röst till baserat på antalet licenser.

Licenser:
1-100 +1 röst
101-200 +2 röstar
osv

Varje föreningen har en röst.

Om föreningen vill kan man överlåta rösten till sitt distrikt.

Vissa distrikt vill att föreningar ska åka till Stockholm och de lägger ingen krut på att ta med sig fullmakter från sina föreningar. Andra distrikt jobbar väldigt aktiv med att införskaffa fullmakter från sina föreningar.

Ett par riktiga stora distrikt har satt i system att skaffa så många fullmakter som möjligt.

För övrigt - En disktriktordförande går nu - 2012 - in på sin 49:e år som Ordförande i Distrikt!
1964-2012... and counting.

De föreningar som bor närmaste Stockholm har störst chans att medverkar. Föreningar och disktrikt i Norrland har långa resor och få röstar.

Vi i Dalarna har vaknat och 2011 hade vi många fullmakter. Det är inte riktigt bra för demokratin men alla har samma rätt.

Frågorna på årsmöte ska vara skriven i sten. Styrelse brukar inte gå mot årsmötes beslut. Men de senaste åren:

Vid årsmöte 2009 motionerade Västergötaland om licenshöjning med 200kr från och med 2010-01-01. Årsmöte sade nej. Under december 2009 höjde styrelsen licens med 200kr från och med 2010-01-01.

Tre årsmöte har beslutat att SCF ska inte ge ut en egen kalender. Nu ska man gör det ändå.

Vid årsmöte 2011 fick styrelsen som de vill och de nya reglerna för motionsloppen blev aktuell. Arrangörerna brydde sig inte om att komma till årsmötet. Man blundade för besluten och körde på som ingeting hade hänt.

Jag drog detta till årsmöte för att styrelsen gick emot det som hade kommit fram vid motionskonferenser och i mina diskussioner med arrangörer. Jag fick förlust på samtliga punkter. Men som sagt vägrar föreningar lyder dessa nya regler.

Maif Aliansen/Vätternrundan är specielmedlem i SCF. Man saknar rösträtt och man får inte ha licenserade cyklister. Maif Cykel Klubb är vanlig medlem i SCF.

PS - Happy -
Kan jag förslå att man stänger denna tråd för nya inlägg för vi har 2 om samma sak nu.

Tillbaka
Topp