Rebound på Fox-gaffel

Mamel

Aktiv medlem
Rebound på Fox-gaffel
Hej hej,
Har blivit ägare till en cykel med en Fox 34 Factory-dämpare. Enligt manualen på ridefox.com ska det finnas minst 14 "klick" (14 klick rekommenderas för lättviktare på 54-59 kg) men min dämpare har bara tolv klick. Så hur ska jag ställa den? Jag väger 68 kg och ska enligt manualen ha 11-12 klick.

Rebound på Fox-gaffel
Mårten sa:
Lagom, eller rätt, brukar bli bra.

9 av 10 ställer för långsamt. 1/10 för snabbt eftersom de inte vill tillhöra de 90%...

Siffrorna är helt påhittade - eller?

Ta hjälp av någon i din närhet med mer erfarenhet. Eller: https://www.mbr.co.uk/how-to-2/how-to-set-up-mountain-bike-suspension-349864
Det finns lite att välja på om man vill ha lite olika förslag.
https://www.google.com/search?clien....0...1c.1.64.psy-ab..0.6.598....0.C697ZBznZzM

Rebound på Fox-gaffel
OK, tack. Det är väl ett bra råd att känna sig fram, men om man inte är så erfaren känns det bra att i alla fall ha en utgångspunkt för inställningen. Nu "löste" det sig ändå: jag hade lyckats titta på manualen för 2020(!) års dämpare, därav de 14 klicken.

Rebound på Fox-gaffel
Ett test som är rätt enkelt är att stå över cykeln och bestämt komprimera gaffeln. Returen ska ske lika snabbt som du kan dra tillbaka styret mot dig. Framhjulet ska inte lätta från marken och du ska inte heller känna att gaffeln trycker upp dig.

Där någonstans har man ett utgångsvärde, något bättre än att bara gissa.

Rebound på Fox-gaffel
Brukar ställa returen så att hjulet studsar (normalt däcktryck, fast underlag) när man står bredvid cykeln och vänlig men väldigt bestämt komprimerar gaffeln och släpper styret, därefter skruva in returen så att hjulet precis inte studsar.
Alltså så snabbt som möjligt utan studs.
Viktigt är att ställa in sag innan returen ställs in.
Detta tycker jag ger en väldigt bra grundinställning, jämfört med att gå efter tillverkarens tabeller som ofta ger en skev bild av verkligheten enligt min erfarenhet.
Trevlig helg på er alla.

Tillbaka
Topp