Recension: Biltema kolfiberstyre

enduromannen

Ny medlem
Nu har jag kört 3 månader med det här styret. Priset är 230 kronor och för det får man ett 61 cm brett lowrisestyre (rise 1.5 cm). Vikten är uppgiven till 165 gr. Kärnan består av tunn aluminium som är klädd med kolfiber. Ändarna består dock enbart av tjockare alu.
Vid monteringen skavdes lite av lacken av men det ska inte ha någon betydelse då själva kolfiberväven är oskadad.

I början var jag lite försiktig men efterhand har jag kört som jag brukar. Det betyder körning på allt från steniga grusvägar till riktigt knöliga stigar. Hållbarheten verkar inte vara ett problem så länge man inte kör extemt tufft. Jag väger 74 kg och kör emellanåt ganska hård xc i stenig terräng med mycket rötter och branta nerförsstigar, dock inser jag att ett sådant styre har sina begränsningar.

Känslan i styret är bra. Det är styvt men ändå med visst komfortflex. Vinkeln på risen ger en något mer upprätt position som för mig upplevs förbättra kontrollen.
Nackdelar: Biltema loggorna, som sitter under lacken. Jag satte svart eltejp över... Åtdragningsmomentet är lite oklart. På styret står det 12 Nm, på etiketten står det 9 Nm... Själv drog jag åt på känsla första gången (försiktigt men bestämt) samt efterdrog något efter några pass.
Slutsats: För normal xc-mtb är det ett billigt, lätt och skönt styre. Förutsatt att man kanske inte väger alltför mycket och/eller utsätter styret för extrema påfrestningar (men det gäller ju även lätta alustyre).

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är klantigt av Biltema att sättas sina loggor
> på allt de säljer.

Helt klart, visst förstår man att dom vill göra reklam för sitt namn men dom förlorar nog en hel del kunder på det.

Kör själv med biltemas styre och tycker att det funkar bra.

Senast redigerad av en moderator:
Det är egentligen otroligt korkat, men det skulle kännas väldigt fel med en stor Biltema-logga på styret till min Enduro som är rätt lyx-kitad i övrigt. Fast växelvajern är Biltemas kapslade variant och den funkar fint.

Å andra sidan så är jag kalasnöjd med mitt Easton EA70-styre som dessutom är helt logo-fritt!

Har varit inne på två Biltema, Örebro och Västerås men inte sett till några kolfiberstyren, måste man fråga i disken eller ligger de framme bland övriga cykelprylar?!

Sugen på ett högre styre och det vore skönt att slippa lägga ut en förmögenhet om man inte skulle trivas med ett riser-styre.

Tycker faktiskt det är lite coolt med biltemagrejer på en lyxutrustad cykel. Varför? Det visar väl mer än något annat att man är cykelintresserad, att man köper de grejer där man får mest för pengarna, oavsett vad det är för märke. En komplett heldämpad fet cykel med "rätt grejer" kan ju vem som helst handla, bara de har pengar. Att leta upp russinen i kakan, och köra runt med bra, billiga grejer kräver betydligt mer kunnande.

Det var bara min syn på saken...

/Ola

Håller helt med dig InlineOla. Det är smartare att köpa ett styre för 230 kr om ett likvärdigt kostar 600 kr (jfr Biltemas styre med BBB´s lowrisestyre, de verkar vara närmast identiska). Det är kul att "tuna" cykeln efter eget omdöme. Mina favoritdelar på cykeln har sällan varit extremdyra. Exempel är kullagrade trissor (överlägsna Shimanos original i livslängd, fast till ett lägre pris), Selle Italias Nitrox sadel (lika bra och lika lätt som Flite fast mycket billigare), Profile flaskställ (håller faktiskt fast flaskan på riktigt utan skrammel) samt Time Atac pedaler (helt suveräna och i princip servicefria sen 5 år tillbaka).

42Hz: Ett lowrisestyre är en bra kompromiss mellan ett rakt styre och ett renodlat riserstyre. Easton m.fl. topptillverkare kommer också med sådana styren nu.

När jag vägde mitt kolfiberstyre från Biltema så vägde det 150 gram. Detta var iof på en hushållsvåg och jag tror inte att den är speciellt exakt. Dock tyder det på att den uppgivna vikten på 165 gram kan stämma (det är ju inte alltid som tillverkarna är ärliga...). För övrigt så stortrivs jag med mitt Biltemastyre. Det som jag vill kritisera är som andra redan nämnt att Biltema var tvungna att sätta dit sina eländiga dekaler. Detta löses dock lätt med egna klistermärken!!

42Hz: Jag var in på Biltema i Örebro i går och köpte ett styre, i Västerås har jag kollat flera gånger men det verkar inte finnas där.

Var inne på biltema i Västerås idag och det fanns ett helt gäng styren att välja mellan, om nån fortfarande är intresserad :)

Såja, lyckade via 'bud' få hem ett Biltema styre igår!

Före och efter bilder:
styre01.jpg

styre06.jpg

Hann bara ta en kort tur igår, lite mör sedan FMT. :)
Kändes riktigt bra, passade även på att plocka bort växelindikatorerna från växel/bromshandtagen, klart trevligare utseende utan tycker jag, synd på hålen som fanns under, lite eltape får funka som 'täcklock' tillsvidare. Synd att jag inte kom på detta föra FMT, då hade jag säkert kommit i mål på under 6h istället för 6:41, det var ju både aerodynamiska och viktmässiga fördelar att plocka bord dem! ;)

Undrar om inte Biltemas styren är en andra sortering? Längst ut på styret är det ca. 10mm aluminium synlig och invändigt såg det olika ut i varje ände, den ena var slät och den andra såg gängad ut. När jag skulle skruva fast handtagen, Lock-On, så fick jag lov att bygga på lite på vänster sida med eltape för att få fast handtaget ordentligt, det vill säga att det är lite olika diameter på slutrören, eller så fick jag tag på ett taskigt exemplar.

mytomspunnen Skrev:
> Vad är de där vita märkena/strecken på
> biltemastyret?

Reflexer från kamerablixten i kolfibrerna.

mytomspunnen Skrev:
> Vad är de där vita märkena/strecken på
> biltemastyret?
> Det ser ut som du/någon repat styret.

Som tobbe sa.. :)

Annan vinkel:
styre03.jpg

styre04.jpg

Öhhh

165 gram är inte mycket om man ser til att det är ett freeridestyre.

mitt nuvarnde väger ett halvkilo.

sen kan man väll diskutera om det är ett freeridestyre, men det är vad de kallar det.

Jag trodde att det var ett rakt XCstyre i kolfiber. Då hade det varit lite tungt. Ber om ursäkt för mitt lite klumpiga inlägg.

Tillbaka
Topp