Recension evoc bike travel bag

prahna

Aktiv medlem
Har just gjort första resan med min tarmac PRO sl och evoc väskan.
Har gjort lite iaktagelser. Apkass att hjul fram saknas. Om man packar med hjälm, två par skor, kläder (bib+3tröjor) och lite verktyg och en pump så blir det tungt!!! Dessutom svårt att få med allt. Och man måste köpa extra skumrör på classe o för att skydda ramen från allt man packar.
Skyddar bra mot slag men man är lite nervös ändå. Jobbigt att packa första ggn men nästa kommer ta 15 min.
Att packa den i bagaget kräver en stor bil om man inte ska fälla baksätena. Vi lastade en passat med två stora resväskor, två ryggsäckar och en evoc samt var tre i bilen. Det krävde att vi fällde halva baksätet. Och det var ingen plats kvar sedan. Så packa en cykelväska utan att fälla sätena skulle jag säga är omöjligt då passaten är klassledande i bagage.
Betyg, 3,5 av 5. Så här i efterhand skulle jag köpt bikeboxalan om jag haft 1500 till att lägga.
De säger inget om väskan på X2000:)

Senast ändrad:
Hade min mtb med mig till Les Arcs härom veckan, tyckte den funka skit bra. Fick med fullface hjälm, skyd verktyg m.m. Landade precis på 30kg så den kom med flyget.

Varför packa ner cykeln om man kör bil =)

Varför skulle man vilja ha hjul fram?

Ja, det där med framhjul fattar jag inte heller varför man skulle vilja ha.
Den balanserar ju bakåt. Det är inte så att du drar den i fel handtag? Man håller ju i det nedre gummerade handtaget.
Jag har rullat runt min väska en hel dag med hojen i utan problem.

Vi har gjort två resor i år med varsin Evoc-väska, jag tycker de är helt fenomenalt bra. Borde ha köpt dem för länge sen..

Tror också att du missförstått hur du ska dra väskan, håll i nedersta handtaget så blir den hur enkel som helst att dra runt även om den väger 27-28 kg vilket våra gjorde vid senaste väskorna. Inga problem att hantera två stycken på en person. Hade man dragit den "platt" längs med marken hade det varit mkt bökigare.

Eftersom ramen sitter så skyddad som den gör i väskan så behöver den imho inte skyddas med massa rörisolering, inte från yttre påverkan i alla fall. Om du sen väljer att lägga massa lösa saker i så kan man väl inte lasta väskan för det?

Men den är dyr, det håller jag med om. Värt pengarna dock, slipper bli förbannad varje gång jag packar ner cyklarna för resa.. :-)

Ett tips om man vill åka bil och ändå skydda hojen är att köpa rörisolering. Bara att kniva till i lagom längder och tejpa fast runt gaffeln, ramen, ...

Om man har den i väskan när man åker bil så är det antagligen för att man är på väg till flygplatsen.

För att få in två nerpackade hojar i skyddande väska får man nog ha en enormt stor bil om man inte ska behöva fälla baksätet..

Jo, jag har allt fattat hur man drar väskan. Helt kocko e jag inte:) men när man har flera andra väskor så hade det underlättat om man hade kunnat knuffa den framför sig.
Och nej, jag tycker inte den är fenomenalt bra. För då skulle man gjort lite fler bra fack för verktyg, en liten ficka för skor och en hållare för att spänna fast en fotpump och hjälm. Sedan om man som jag inte kan skjuta ned sadeln tillräckligt djupt då finns det ingen förvaring av sadel och stolpe!!! Skitdåligt, hade jag inte haft isolering liggande hemma hade min 2000kr sadelstolpe fått skramla lös i väskan...
Jag skulle nog ge den typ godkänt men inte mer i betyg. Sedan låter det som ni kör mountainbikes i den och då kanske den är bättre.
Idag med mina erfarenheter skulle jag ha valt en bikeboxalan.

Skor, pedaler och hjälm åker alltid handbagage. Jag har inga fack utom för hjulen på min väska.
Sadeln och sadelstolpe har jag aldrig skjutit ner, Den klarar sig fint om man lägger den i baktriangeln med lite cykelkläder runt.

Jag har kört både cx (med avsett kit för landsvägscyklar) och mountainbikes. Det är såvitt jag minns tre fack för lösa småprylar i väskan, två inuti och ett utanpå.

Fördelningen för oss har varit att jag drar två cyklar efter mig och min hustru bär ev annan väska, rekommenderas :-)

Bikeboxalan väger enl spec 11 kilo, det blir rätt klurigt att hålla den inom viktgränsen på flyget om man inte har en lätt landsvägscykel, speciellt om man petar i massa annat i den misstänker jag. Och jag som tycker Evoc-väskan är rätt dyr.. :-)

Jo, de tre facken är bra. Men jag har bara på en resa kommit på förbättringar som känns som evoc borde ha sett. Att ha hjul i framkant när man köar till flygbussen, det vore klockrent. Har man som jag lastat alla cykeldelar i väskan, ja då väger den tungt framtill och man får inte den fina balansen som ni pratar om.
Jag vill stuva ned alla cykelgrejer i väskan, inte dela upp det i hand handbagage mm. Åker man tåg som jag gör så vill man ha kompakt med bagage.

Med tanke på denna och den andra tråden om cykelväskor som du startade skulle jag kunna sätta låt oss säga de 1500:- som skiljer i pris på att du inte kommer att vara nöjd med bikeboxalan heller, och antagligen lika självbelåtet konstatera att du minsann har hittat en massa förbättringar som de borde ha insett, och vara lika förvånad över detta.

Jag tror hemligheten med att bli nöjd med produkter som säljs i mer än ett exemplar är att inse att alla har olika behov och en tillverkare försöker att hitta en medelväg som ska tillgodose så många som möjligt. Att tro att en icke-skräddarsydd lösning ska vara exakt precis så som man vill ha det är väl ändå ganska minimal?

Sant fredrikw, jag skulle säkert hitta förbättringar i den med.
Idag kan jag se det lite mer nyanserat, fick bära igår så jag nästan fick ryggskott och då är den inte mycket att hurra för. Men för 3000kr hittar du inget bättre. Jag har verkligen letat skall du veta. Nu kommer jag fixa det som saknas själv, hjul kan man göra som går att ta av. Så det skall jag modda. Extra kardborren kan man limma och sy fast och en hjälm och skoväska får man väl köpa löst.
Vad hade du gett för betyg på väskan Fredrik?

prahna skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad hade du gett för betyg på väskan Fredrik?

Eftersom jag aldrig har använt den är det ju omöjligt att säga, att i teorin betygsätta prylar är lite för mycket MTBR för mig :) Själv har jag en Crateworks Pro XL-C som jag är supernöjd med, den har inga hjul, inga specialfack för någonting, men jag kommer nog att använda den tills den faller i bitar (vilket den nog inte kommer att göra än på en massa resor).

Däremot, två kompisar har EVOC-väskor och på den utlandsresa väskorna har varit med på verkar det vara en alldeles utmärkt väska, de har inte haft någonting att anmärka på den och den har sett riktigt smidig ut. Prioritet ett för en cykelväska är ju att cykeln sitter bra i den, den är skyddad och den är lätt att packa, allt annat handlar ju om vad man vill göra med den som inte har med huvudsyftet att göra.

Konstaterar snabbt att prahna verkar packa annorlunda än de flesta i sin cykelväska. +1 på att skor, pedaler och hjälm åker handbagage för övrigt, det är grejerna man vill ha ifall bagaget kommer bort och man ska hyra cykel.

Det finns ett jättebra fack för pedalerna annars. Jag brukar chansa och packa både dem, skor och cykelkläder i väskan men hjälmen är jag lite för feg för att ha där, vill gärna veta vem som slår på den.

Crateworkslådan verkar precis lika smidig att packa ner cykeln i men lite bökigare att transportera runt på flygplatsen eftersom den inte har några hjul.

jomper skrev:
> Crateworkslådan verkar precis lika smidig att
> packa ner cykeln i men lite bökigare att
> transportera runt på flygplatsen eftersom den
> inte har några hjul.

Man kan köpa till hjul till Crateworks-lådan om man vill, finns som extra tillbehör, men jag har faktiskt inte riktigt saknat detta, på flygplatsen finns det ju i regel bagagevagnar (som även de med cykelväskor som har hjul brukar använda har jag märkt).

Just att slippa köra en alldeles för stor cykelväska på tvären eller höjden på en bagagevagn ser jag som den största fördelen med att ha en riktig väska. Speciellt när det är mycket folk eller smala dörrar man ska genom..

Men alla verkar ju ha lite olika preferenser här så det är helt ok.

jomper skrev:
> Just att slippa köra en alldeles för stor
> cykelväska på tvären eller höjden på en
> bagagevagn ser jag som den största fördelen med
> att ha en riktig väska. Speciellt när det är
> mycket folk eller smala dörrar man ska genom..

Jo, det skulle helt klart kunna vara en fördel, men samtidigt har man ju sällan bara en väska, så det faller kanske lite på att man nog behöver en bagagevagn ändå för att kunna transportera alla sina väskor. Sedan är det en skön känsla av låtsas-makt att plöja genom en smockfull flygplats med en cykelväska på tvären :)

> Men alla verkar ju ha lite olika preferenser här
> så det är helt ok.

Hur tänker du nu? Måste inte alla tycka lika nu helt plötsligt? Är du galen? ;-)

För mig är huvudfunktionen att förvara cykeln på ett smidigt och säkert sätt under transport när jag inte har den under uppsikt. De korta stunder som det är bökigt på flygplatser går inte riktigt att mäta sig med hur viktigt övriga funktioner är för mig. Praktiska hjul är absolut ingen nackdel, men avsaknad av dem inte heller något avgörande eller något som jag ens tog in i beräkningen när jag köpte min Crateworks.

För mig är huvudfunktionen att hela cykeln och alla mina cykelsaker ska ha ett varsitt fack. Väskan ska fullpackad inte väga mer 5 kg och inte vara större en vanlig kabinväska. Och den ska fungare som husvagn när jag kommer fram.

Tille skrev:
> För mig är huvudfunktionen att hela cykeln och
> alla mina cykelsaker ska ha ett varsitt fack.
> Väskan ska fullpackad inte väga mer 5 kg och
> inte vara större en vanlig kabinväska. Och den
> ska fungare som husvagn när jag kommer fram.

Då är det en bikeboxalan du ska ha, den har allt.

Min Evoc gick sönder på första trippen, turligt nog på hemresan.
Blixtlåset på ett av de utvändiga hjulfacken fastnade förmodligen i något och gick sönder. När väskan kom på bagagebandet med locket vidöppet och mitt hemsnickrade extraskydd för hjulet halvt utanför kunde jag hålla mig för skratt.
Hjulen klarade sig denna gång, men är rätt utsatta trots de inbyggda förstärkningarna. Kan räcka med en mindre krock med en annan väska om den kommer olyckligt, tex med hörnet före.
Har nu lämnat tillbaka Evocen, det får bli hårdskal igen. Förmodligen det enda rätta om man har dyr cykel och svaga nerver.

Hur är det med storlek och vikt på denna? Har inte flygen krav på storlek på cykelväska? Den är ju ganska bred och stor. Vad väger den tom? Har idag en CRC-väska men tycker det är lite jobbit att packa den från toppen, ser så smidigt ut att packa denna.

Tillbaka
Topp