Recension "Smarta Däck nordic" aka verkligt slanglösa däck

hetsallad

Medlem
Letade efter oberoende recensioner av dessa däck, hade svårt att hitta så tänkte bidra med mina erfarenheter efter en veckas användning.
Ville ha däck där man slipper oroa sig för punka eftersom jag cyklar till jobbet, så valde att prova dessa.

Nackdelar
1. Rullar sämre, känns en tydlig skillnad när man rullar i en nedförsbacke - oavsett underlag. Inte så det stör jättemycket.
2. Komforten minskar men är inte så illa, cyklar man på asfalt är det ingen skillnad. På grus/stenläggning märks det viss skillnad med inte så det stör.
3. Det tog mig ca 20min till jobbet tidigare nu tar det ungefär 25min.
4. Jobbigt att få på däcken. Hade rejäl träningsvärk dagen efter.

Fördelar
1. Slipper punka.
2. Behöver inte pumpas.
3. Om man ska leka djävulens advokat så kanske det är en "fördel" att man måste trampa på mer pga friktionen om man vill ha lite extra benmuskler...

Sen har jag inte en aning om hållbarheten på däcken, de känns väldigt robusta och ska hålla i flera år vad jag förstått. Har inte upplevt att däcken är mer halkiga eller så.
Kommer fortsätta cykla med dessa däck ett tag till, det som stör mest är att man inte har samma flyt tyvärr...
Hoppas recensionen hjälper nån.

Det tog mig ca 20min till jobbet tidigare nu tar det ungefär 25min.
På vilken distans?
Men mer eller mindre oavsett det är en såpass stor rullmotståndsökning att pendlingen tar 25% längre tid är smått otrolig!
Jag har inte använt dem och ser ingen anledning till att göra det, men jag tror att risken skulle vara stor att sådana däck helt skulle förstöra nöjet med att cykla för mig.

Är det inte så att det är Greentyre däck?
De har funnits länge, tex har de varit uppe här för över 20år(!) sedan

På vilken distans?
Men mer eller mindre oavsett det är en såpass stor rullmotståndsökning att pendlingen tar 25% längre tid är smått otrolig!
Jag har inte använt dem och ser ingen anledning till att göra det, men jag tror att risken skulle vara stor att sådana däck helt skulle förstöra nöjet med att cykla för mig.

Är det inte så att det är Greentyre däck?
De har funnits länge, tex har de varit uppe här för över 20år(!) sedan
Jodå. Om man klickar på "Om oss" så framgår det att det är greentyre.

Tack för recensionen!

Det låter ju riktigt mörkt med den skillnad på rull. Påminner om första gången jag köpte och satte på dubbdäck (Nokian w240, inte kul) och hade någon slags märklig tro på att det skulle rulla lätt eftersom de var så dyra.

Är det ens ett problem med punkteringar på "moderna" punkaskyddade däck, typ conti contact eller schwalbe marathon?

Tycker det är beundransvärt att man engegerar sig så mycket över saknade recensioner att man skapar ett nytt konto och skriver en egen som sitt första inlägg. Tack för information och länk till produkterna.

Försöker utan nån som helst framgång få ihop "inte så det stör" med "25 minuter istället för 20". Does not compute.

det handlar kanske inte om att maxa, och förlora 5 minuter i friktion utan möjligen att cyklingen blir tillräckligt glädjelös, så man väljer en lägre fart av den anledningen?

ingen ide att stressa liksom...

Senast ändrad:
Ursäkta för sent svar, men har nu cyklat med däcken i ungefär en månad och skulle säga att jag har vant mig mer vid den ökade friktionen. Att cykla med vanliga däck är trevligare utan tvekan, men för kortare cykling fram och tbax till jobbet så funkar det helt ok. Mest för att jag hatar att oroa mig för punka.

Distansen är ca 5km med en del kringelkrokar, måste gå vissa bitar och rödljus... Sen kan jag väl tillägga att jag hellre cyklar i lugn och ro än att hetsa mig fram. Cykeln är en vanlig sketen biltema-cykel fö.

Det känns som däcken har mjukats upp en aning av användandet och de upplevs inte riktigt som lika hårda som inledningsvis (kan vara inbillning).

Kan väl ärligt säga att jag bara rekommenderar däcken om man som jag är väldigt less på att oroa sig för punka.

10min per dag blir 50min per vecka får man en punka i veckan så tjänar man forfarande in den tiden på att gå istället när man väl får punka.

Tillbaka
Topp